Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!
Själv spelar jag oftast över halsmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)...
EDIT: Slarvfel, skrev att jag spelade över stallmiken istället för halsmiken.
Senast redigerad av Noelredding den ons 16 jan 2008, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Noelredding skrev:Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!
Själv spelar jag oftast över stallmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)...
hur lyckas du spela vid stallmicken när du har stallkåpa??
Själv spelar jag lite här och där, vid viss funk kör jag hårt anslag vid halsmicken för ett dumpigt ljud typ, riktigt geggigt liksom, och vid annan funk kör jag vid stallmicken för knorriga korta ljud, och vid metal är det halsmicken som gäller! Alla gånger!
Noelredding skrev:Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!
Själv spelar jag oftast över stallmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)...
hur lyckas du spela vid stallmicken när du har stallkåpa??
Själv spelar jag lite här och där, vid viss funk kör jag hårt anslag vid halsmicken för ett dumpigt ljud typ, riktigt geggigt liksom, och vid annan funk kör jag vid stallmicken för knorriga korta ljud, och vid metal är det halsmicken som gäller! Alla gånger!
Har ju inte kåpa på Yamahan.
På Jazzbasen kör jag ju vid halsen eller med tummen framför halsmiken för att få det där härligt lösa reggaeljudet.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Fast jag har seriösfeta problem med att lira vid stallmik med hög stränghöjd. Det går, men jag gillar inte känslan i det det minsta, känns sladdrigt och ääcckligt.
Jag spelar precis överallt näst intill beroende på.
Bandlöst brukar jag slå an strängarna med fingrarna ungefär där halsen börjar. Får bäst "sjung" och bandlös karraktär i tonen då.
Plektrum brukar jag dämpa strängarna med sidan av handflatan nere vid staller och slå an strängen där det är bekvämt.
Sen beror bandat fingerspel på vilken typ av ton jag vill ha. Knorr nere vid stallet, fyllig med mycket botten uppe där halsen börjar och allt däremellan. eror på låt och musikstil.
Har en MM-mic som jag spelar över på den basen, P/J basar blir det över stallmicken fast jag har mer och mer börjat röra mig uppåt halsen igen och är nog över P-position rätt ofta nu för tiden.
Var som helst mellan stallet och 12:e band beroende på humör och låt!
Ang. Funk Fingers.
Knyck ett par tungspatlar på vårdcentralen och kleta fast dom med gaffa.
Fixat!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Grundposition är tummen på stallmicken. Men tummen brukar glida ner strax framför stallmicken .. med B-strängen som stöd .. när jag inte spelar på B-strängen villsäga. B-sträng = tummen tillbaks på stallmicken. (Jazzbas)
Har två lägen som jag gillar väldigt mycket. Geddy Leeläget och Jacoläget. Geddy Leeläget är där en halsmick på en jazzbas brukar vara. Då får man med ett riktigt coolt smack om man tar i. Spelar antingen stenhårt eller mellan där. Jacoläget är ju stallmicken of course. Bra för att tränga igenom!
Jag spelade alltid över stallmicken förrut när jag hade ett mycket hårdare anslag men nu har jag gått över till ett mjukare anslag över p-micken. Ibland glider jag upp närmare halsen men då blir det oftast lite för boomigt för min smak.
Med plektrum skulle jag tro att jag hamnar lite närmare stallmicken men det är inget jag gärna pratar om.
Oftast har jag tummen på halsmicken (jazzbas), men beroende på vilket sound jag vill ha kan det bli allt ifrån över stallmicken till början av greppbrädan.
Längst hela ytan mellan stallet och 12:e bandet, utom över hals-micken, för där sitter en kåpa.. tonen blir dock väldig lik när jag spelar precis bakom den.. mitt mellan båda mickarna.. vilket har blivit mitt absoluta favoritställe att spela på med rampen på plats.. bra balans mellan tighthet på strängen och sound..
Aningen längre fram än detta: