Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
tottahatta
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 15:34

Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av tottahatta »

Vet någon hur man kan få tag på en stämskruv till en Ibanez Silver Cadet? Det är den roterande axeln som är borta. Jag lyckas inte ladda upp bilder på detta forum.
Användarvisningsbild
tottahatta
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 15:34

Re: Sv: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av tottahatta »

Alltså, pinnen som strängen viras upp på.
Bilagor
Stämskruv2.jpg
Stämskruv2.jpg (86.94 KiB) Visad 3543 gånger
Stämskruv1.jpg
Stämskruv1.jpg (94.2 KiB) Visad 3543 gånger
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av BBQV »

GMF har likadana fast 2+2. Ring och kolla, de kanske kan sälja dem en och en. Eller kanske de finns som 4-in line.

http://gmf.jetshop.se/22-ekonomi-krom-p ... -1192.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
tottahatta
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 15:34

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av tottahatta »

Tack för det!
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

Long shot men köpte du stämskruvar? Har du någon över du skulle kunna sälja till mig? 2013 var nyss tyckte jag! :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av hitman »

heimlich skrev: sön 12 jan 2020, 22:08 Long shot men köpte du stämskruvar? Har du någon över du skulle kunna sälja till mig? 2013 var nyss tyckte jag! :)
Behöver du en hel stämskruv eller nå´n del bara? Tycker de påminner lite om de stämskruvar jag just bytt ut på min SD Curlee/Hondo II 600-kronorsbas. Det är inte samma, men kanske går det att plocka reservdelar?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

Hej igen!
Tack för svar och förlåt mitt sena svar, trodde att det skulle komma en notis på mailen när du hade svarat här.
Nä, det är liksom bara den delen man virar strängen runt. Tror du att den fungerar till min Cadet? Kan söka lite på nätet och se vad de säger.

Mvh Emil
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av hitman »

heimlich skrev: tor 30 jan 2020, 12:16 Hej igen!
Tack för svar och förlåt mitt sena svar, trodde att det skulle komma en notis på mailen när du hade svarat här.
Nä, det är liksom bara den delen man virar strängen runt. Tror du att den fungerar till min Cadet? Kan söka lite på nätet och se vad de säger.

Mvh Emil
Jag kan plocka isär mina överblivna (två olika modeller) och lägga upp en bild så kan du se om det skulle kunna passa? Jobbar till söndag eftermiddag, fixar när jag kommer hem.
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

Det vore verkligen jätteschysst av dig! :)
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

Hej igen! Hittade du något som skulle kunna fungera till min Cadet?
Ha en fin dag!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av hitman »

heimlich skrev: mån 10 feb 2020, 08:11 Hej igen! Hittade du något som skulle kunna fungera till min Cadet?
Ha en fin dag!
Ursäkta sent svar!

Problemet med mina är att pinnen och huvudet är gjutna i ett stycke på mina, på dina verkar huvudet vara löstagbart? Och mina ser annorlunda ut, även om jag tror mekaniken skulle kunna fungera.

Mailar bilder ikväll så du får kika.
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

Ingen fara. Jaså, attans! Då kanske det inte går att lösa ändå. Kanske finns att köpa lösa pinnar också, får leta på nätet lite mer. Återkom gärna om du hittar något som kan fungera. Ha en fin dag och tack för hjälpen. 😊
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av hitman »

Här är bild på de jag har. Tyvärr är inte pinnen delbar, så huvudet ser inte ut som dina.
Bild
heimlich
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 12 jan 2020, 21:26

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av heimlich »

hej igen!
Ja den ser ju nästan ut som de stämskruvarna på min bas. Ser ut att vara något annorlunda mått på den. Så pinnen går inte att ta lös alls? Är det inte bara att skruva lös den stjärnskruven där? Antar att det inte är så lätt.

Mvh
Emil
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Stämskruv till Ibanez Silver Cadet

Inlägg av hitman »

heimlich skrev: tis 10 mar 2020, 09:20 hej igen!
Ja den ser ju nästan ut som de stämskruvarna på min bas. Ser ut att vara något annorlunda mått på den. Så pinnen går inte att ta lös alls? Är det inte bara att skruva lös den stjärnskruven där? Antar att det inte är så lätt.

Mvh
Emil
Är det alltså delen som man fäster strängen i som är paj på din? Jag fick för mig att det var "handtaget" som man vrider på. Om du vill kan jag skicka en eller två stämskruvar till dig kan du kolla om de kan fungera som organdonatorer? PM-a mig din adress i så fall.
Skriv svar