Mungi skrev:Sånt här borde jag lära mig. Jag kan verkligen mindre än ingenting om inspelningsteknik.
Vilken mick är att föredra om man inte lajnar? Attack är ju bra, men botten är ju också bra. Två mickar?
Jag skulle säga att det beror lite på vilken typ av musik och vilken förstärkare det handlar om. Men om det ska vara hyffsat allround och inte kosta allt för mycket så skulle jag nog säga en vanlig sketen Shure SM57:a ihop med en line-signal. Ta botten från line:ade signalen och karaktären från 57:an. Har man en högre budget så skulle jag kolla på antingen en EV RE20 eller en Heil PR40. Eller en Sennheiser MD421. Eller en Audio-Technica ATM250. Eller en Beyer M88. Eller en Shure SM7. Ta bort puffskyddet dock! Då blir det en helt annan mick. Broadcastmikrofon egentligen men den är KANON på basstärkare utan puffskydd. Finns många som är kanon. En gammal klassiker är en U47 Fet också och det är en absolut sanning men ingen större idé att nämna här tror jag. Lite overkill. Jag har själv ALDRIG satt min U47:a framför en basförstärkare hittills. Vilket egentligen är korkat....
Men vilken som av mickarna ovan tycker jag är kanon och jag skulle inte tveka att använda någon av dom. Favoriten är nog egentligen en SM-57 + line. Men jag har kört RE20 (kanonmick!!), MD421, Shure SM7 och Beyer M88 också. Allt beror på vilket sammanhang det handlar om. Det är väl dom mickar som jag själv använder regelbundet till basförstärkare.
Grundregel 1A är egentligen att aldrig använda en likadan mick på bas och bastrumma. Då blir dom för lika i karaktär och då kan man få problem med separationen. Är min erfarenhet.
Finns egentligen inga absoluta sanningar vad det gäller ljud men det finns en del inspelningsknep och mickar som är beprövade och som folk använder i högre utsträckning. Mickarna som nämns ovan är väl beprövade. Men i stort funkar väldigt många mikrofoner. I kombination med en vettig placering och en bra mickpreamp i dom bästa av världar.....