Jag är Unicornized!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Jag är Unicornized!

Inlägg av kmo »

Har en gammal MM Sabre-79. Har väl haft den i en sådär 10 år. Diggar den skarpt. Är nog den snyggaste bas jag sett, den låter bra och har en yberskön hals. Den har dock från början haft lite issues med halsen. Detta blev värre och värre med tiden. Skorrande på E-sträng från band nio och uppåt. Efter fem år fick jag nog och lämnade in den för ombandning.
Detta var i Pratabas linda och jag hade väl inte mycket koll eg. Genom att hänga här har man ju lärt sig extremt mycket om och kring sin utrustning. Nåväl, jag var övertygad om att det var banden som spökade. Fick hem basen, bandningen var välgjord, men basen var inte bättre. Gick nåt år, sen fick jag nog. PLEK skrevs det ju mycket om. Det måste ju fixa biffen? Nu hade jag lite mer koll och en puckel runt band femton är konstaterad. Basen åker till Stockholm PLEKas med bra resultat (tät telefonkontakt). Får hem basen, knappt märkbart bättre. Lätt irriterad hängs den nu upp på väggen och plockas ner då och då och spelas med hög stränghöjd.
För nån månad sen får jag en liten snilleblixt och tar kontakt med Christian på Unicorn. Han tänder på alla åtta och basen åker till skåne. Planing/slipning av greppbräda, lack och bandning är på tapeten. Christian har ju fullt upp med jobb och semestrar, men alla som haft med honom att göra vet hur engagerad han är i sitt jobb.
Rapporter kommer om vriden och rätad hals, trilskande, men ändå fungerande dragstång, bråkig puckel. Det diskuteras lack och mikrometer på bandstavar. Feta band och ej tintad lack beslutas. Feet ton och så vill man inte ha brun utan solsyndromet om ett par år enl. CO. Basen kom hem igår och jag är väldigt nöjd. För första gången funkar den gamla Bettan som jag vill!! Visst, man kan provocera fram rassel, men nu är det över hela brädan. Precis som det ska vara.
Jag är makalöst nöjd med COs jobb. Allt från hans engagemang, personliga kontakt och höga klass på utfört arbete!
Rekomenderar alla som behöver nåt större jobb utfört att kontakta CO och Unicornbass.
Själv ska jag spara pengar till en Ozellman till 50-årsdagen!
CO har tagit bilder på hela processen som han nog kan publicera efter välförtjänt semester.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av engson »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Mungi »

:tummenupp: Härligt med engagerade proffs som vet vad dom gör! Vilka ingrepp gjorde han på basen undrar man då? Otroligt att PLEKningen inte gjorde skillnad.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Splanky »

Fasen vad grymt!

Är i precis samma process! Även om CO för tillfället är mer intresserad av att prata bil. :nickar:
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av kmo »

Mungi skrev::tummenupp: Härligt med engagerade proffs som vet vad dom gör! Vilka ingrepp gjorde han på basen undrar man då? Otroligt att PLEKningen inte gjorde skillnad.
Plekningen blev jag besviken på. Pratade med dom på tel. dom var nöjda....... Orkade inte hålla på och strula när jag väl fått hem basen. Jag hoppas på att CO dyker in i tråden framöver med lite bilder och info. Han semestrar sig nu.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Mungi »

kmo skrev: Plekningen blev jag besviken på. Pratade med dom på tel. dom var nöjda.......
:shock: "Dom var nöjda" Wtf, det är väl DU som ska var nöjd!?!?! Bra att du är det nu iallafall.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Jag är Unicornized!

Inlägg av strummer »

Mungi skrev:
kmo skrev: Plekningen blev jag besviken på. Pratade med dom på tel. dom var nöjda.......
:shock: "Dom var nöjda" Wtf, det är väl DU som ska var nöjd!?!?! Bra att du är det nu iallafall.
+1.
Härligt att Christian fick fason på basen!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av kmo »

Det är nog en fyra år sen den var på PLEK nu. Hade jag bott närmre så hade jag inte nöjt mig, men orka.... Sen var ju halsen värre än jag trodde, men det kunde ju dom OCH bandbytaren informerat om..
Grymt nöjd nu, måster bara sola halsen lite. Den hade en rejält sliten greppbräda, blir ju en viss skillnad efter slip och lack.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av BB3000S »

Lysande! Christian är verkligen grymt duktig och engagerad. :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Mr Praline »

Beviset på att människor inte kan ersättas av maskiner, go CO! :D

Jag hade ju en Warwick Corvette 2002 LTD som CO fick äran att fixa till inför försäljning förra året. Det var som en helt ny bas när den kom tillbaka!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Bullen »

Fantastiskt kul, grattis!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Hågge »

Respekt :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Grattis

Janne

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Janne »

Kul att läsa, precis som pralinen tycker jag det är lite gött att genuint kunnande slår en maskin på fingrarna.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Klopper »

Har man likt mig haft förmånen att se CO i aktion så är man inte förvånad över resultatet.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Janne »

Vore riktigt kul att se honom "live". Kul att se dig här också Klopper, du är inte så värst aktiv längre? Skärpning ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:Vore riktigt kul att se honom "live". Kul att se dig här också Klopper, du är inte så värst aktiv längre? Skärpning ;)
Inte så aktiv här längre nej.
Jag har annat att syssesätta mig med.
Jag hoppas att du får möjlighet att se CO kontrollera en cnc-fräst greppbräda, muttra över ojämnheterna för att sedan slipa den perfekt. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av peter_s »

Kul! Nu vill vi alla se bilder, skulle jag tro. :)

BB3000S skrev:Lysande! Christian är verkligen grymt duktig och engagerad. :)
Det där är lätt att skriva under på.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av unicornbass »

Bilder kommer troligtvis kring lunch idag! Tack för all positiv feedback!!!! :-)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av peter_s »

unicornbass skrev:Bilder kommer troligtvis kring lunch idag! Tack för all positiv feedback!!!! :-)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av unicornbass »

Jag har skrivit en blogg om jobbet med KMO´s bas här med massor av trevliga bilder! :-) http://unicornbass.se/site/musicman-sab ... -workshop/

Lite exempelbilder:

Bild

Bild

Bild
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av FreCKo »

Helt sjukt mycket arbete lagt bakom den där halsen CO! Det är nästan så att man vill ha en Unicorn bara för bygget och inte för ljudet... Eller i alla fall skicka in gamla bettan för lite kärlek! När banden behöver slipas, kroppen lackas om och elektroniken bytas ut vill man nog att det ska göras ordentligt!

CO du har PM!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av unicornbass »

Bass Mayhem skrev:Som sagt:
Bass Mayhem skrev:Duktiga killar och tjejer ska hållas högt.
Nu är det sagt igen.
:D
Tack Mayhem!! :-)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Jag är Unicornized!

Inlägg av unicornbass »

FreCKo skrev:Helt sjukt mycket arbete lagt bakom den där halsen CO! Det är nästan så att man vill ha en Unicorn bara för bygget och inte för ljudet... Eller i alla fall skicka in gamla bettan för lite kärlek! När banden behöver slipas, kroppen lackas om och elektroniken bytas ut vill man nog att det ska göras ordentligt!

CO du har PM!
Tackar ödmjukast, FreCKo!

Bygget och ljudet hör ihop, du skulle höra hur MM basen sjöng efter banden var inlimmade!! :D

Du är så varmt välkommen att få din bas omhändertagen på bästa sätt! :tummenupp: :vinkar:
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar