Vilket poppingfinger är "bäst"

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar

Vilket finger som poppingfinger?

Pekfinger
8
24%
Långfinger
11
32%
Både pek- och långfinger
15
44%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Sitter och funderar på slapbasspel och kommit fram till att de flesta tutorialsiter på nätet rekommenderar pekfingret som poppingfinger. Men jag har alltid känt att mitt långfinger känns bättre som poppingfinger. Som tur är hittade jag boken Funk Bass av Jon Liedman på biblioteket, och där står det att vanligast är nog pekfingret men att det är ganska individuellt om man gillar att poppa med pek- eller långfingret. Dessutom finns det en del som gillar att alternera mellan de båda fingrarna.

Vad säger PB-panelen; vilka för och nackdelar har man teknikmässigt om man använder pek- eller långfingret för popping?

EDIT: Skall jag utöka detta till en "poll"? Jo, jag gör det!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av eeakga »

Inte för att jag på något vis är någon slap-guru, tvärtom är jag ganska kass, men fwiw så använder jag båda. Pekfingret till D-strängen och långfingret till G-strängen. Har inte lagt någon större fundering bakom det, det bara blev så och det känns naturligt.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av Fernan »

Egentligen långfinger + ringfinger ihop när jag tänker efter, pek + långfinger vid tapping
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av mrbaloo »

Fernan skrev:Egentligen långfinger + ringfinger ihop när jag tänker efter, pek + långfinger vid tapping
Det här var lite spännande. Hur menar du då? Alltså att du använder stränganslagshandens lång- och ringfinger tillsammans för att åstadkomma popp vid slapbasspel? Ja, varför inte? Det borde fungera...

Men hur menar du vid tapping? Pek- och långfinger ihop för att åstadkomma popping då? Eller tänkte du att du använder pek- och långfinger för att slå an strängarna uppe på greppbrädan vid tappingspel på anslagshanden? Jag antar att du även använder greppbrädeshanden på liknande sätt vid tapping, eller hur?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av Fernan »

mrbaloo skrev:
Fernan skrev:Egentligen långfinger + ringfinger ihop när jag tänker efter, pek + långfinger vid tapping
Det här var lite spännande. Hur menar du då? Alltså att du använder stränganslagshandens lång- och ringfinger tillsammans för att åstadkomma popp vid slapbasspel? Ja, varför inte? Det borde fungera...

Men hur menar du vid tapping? Pek- och långfinger ihop för att åstadkomma popping då? Eller tänkte du att du använder pek- och långfinger för att slå an strängarna uppe på greppbrädan vid tappingspel på anslagshanden? Jag antar att du även använder greppbrädeshanden på liknande sätt vid tapping, eller hur?

/MrBaloo
tja, jag håller handen på det viset, ringfingret blir väl egentligen ett stöd för långfingret, men med fingrarna samlade så används båda i samma "pop"... tapping med anslagshandens pek o långfinger uppe på greppbrädan menade jag...använder sällan greppbrädehanden i mitt fall...använder öht tapping ganska sällan, men med den tekniken så blir tappingen en variant av slap-pop, dvs den används bara för anslag och greppbrädeshanden står för tonerna..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av fieldflower »

Ärligt talat - någon annans finger...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av DrJKO »

Som det har nämnts här innan så använder jag själv också pekfingret till D-strängen och långfingret till G-strängen. Man kan såklart använda vilket finger som helst på anslagshanden förutom
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Janne

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av Janne »

När jag huvudsakligen var klassisk gitarrist använde jag lillfingret till pop (långa naglar som inte fick gå av på de andra fingrarna). Det är nog definitivt sämst. Annars tycker jag också att man kan använda vad som helst förutom ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av mrbaloo »

Ja "förutom", givetvis. Varför tänkte jag inte på det? :-)
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av DrJKO »

Förutom tummen skulle det stå :-). Man kan poppa med ex pekfingret följt utav pop med långfingret på samma hand. Sök efter double-thumping med victor wooten så hittar du vad jag menar
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av mrbaloo »

DrJKO skrev:Förutom tummen skulle det stå :-). Man kan poppa med ex pekfingret följt utav pop med långfingret på samma hand. Sök efter double-thumping med victor wooten så hittar du vad jag menar
Double-thumping har väl att göra med att halvslappa med tummen på både dowm- och upstroke. Men Victor kör ju alla tekniker nästan samtidigt och då poppar han säkert med både pek- och långfinger. ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av hitman »

Inget finger, jag tycker inte om slap & popping :x
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av James Bond »

Det ger sig med tiden med övning och gigs.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av Peavey Dude »

Använder fucken som primärt popfinger!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilket poppingfinger är "bäst"

Inlägg av mrbaloo »

Aha! Ett liljeholmens ljus har gått upp för mig. Nu tror jag att jag vet varför jag oftast har trivts med långfingret som pop-finger när jag väl spelar slap!

Bild
Jag har nog en slap-spelstil i likhet med bilden ovan, dvs med slap-tummen mer vinklad nedåt. Då blir det, på något vis, mer naturlig att pop:a med långfingret. När jag nu i morse ställde mig framför en spegel med basen på magen och provade olika slap-lägen för tummen såg jag detta ganska tydligt.

Bild
Sedan provad jag att vrida runt tummen längs strängarna enligt illustrationen ovan. Då hände det som jag inte trodde skulle hända: jag började pop:a med pekfingret i stället. Det föll sig helt enkelt naturligt bara. Och på kuppen började jag också förstå lite mer av olika slap-tekniks-filmer på Youtube. Vissa delar i dessa teknikövningar har helt enkelt inte kunnat fixas med slap-tekniken i den första illustrationen.

Jag antar att inget av tum-lägena är fel, men det kan finnas fördelar med båda varianterna. Jag ser också lite fördelar med den andra varianten (tumme längs strängarna) då det blir mycket enklare med double-thumbing och att inte råka få lite ljud i flera strängar samtidigt.

Det var dock lite oväntat svårt att vrida tummen längs strängarna. Kanske har jag basen för långt ner för ändamålet men jag tror nog att det är värt för mig att byta lite spelstil med tummen ändå.

/MrBaloo
Skriv svar