Marshall Super Bass 100 klubben

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av AndersB »

Hey, en klubb jag (typ) kan vara med i! Jag har en Super Bass från -76 som jag köpte för att ha som gitarrstärkare. Ljuvligt bra men fasligt högljudd så jag skaffade en Weber Mass för att suga ur ett gäng decibel innan det kom nåt ur lådan (4x12:a med osäker proveniens men bestyckad med Rola-Celestion Greenbacks från -73).

Nu när jag fastnat i nån slags basvurm har jag funderat mycket på om jag skulle vilja använda toppen till bas och om jag skulle våga använda Greenback-lådan. Mest faller det nog på otympligheten, så det var väldigt skoj att se en setup med TKS-lådor. Har svårt att tro att jag kommer hamna i några sammanhang där massiv volym krävs så en t-rigg med 1-2 1x12 eller 1x15 kanske skulle kunna vara nåt för mig.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Tror det fungerar utmärkt med TKS+Superbass+bas
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Nick »

Anders - Säg till om du vill prova mina två tks 112 med din topp.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av EADGC »

AndersB skrev:Nu när jag fastnat i nån slags basvurm har jag funderat mycket på om jag skulle vilja använda toppen till bas och om jag skulle våga använda Greenback-lådan.
Exakt vilka Greenbacks är det du har? G12H med 55 Hz-kon var ju avsedda för bas och klarar jobbet även idag om man tar det litet varligt. (Psykopatvolym och/eller nedstämt undanbedes.)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag måste ta och renovera min 68a, den är i ett miserabelt skick. Jag ska ta tag i det i vinter. Har någon av er tips på en bra verkstad för en gammal superbass som behöver bli pigg inuti.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Fernan »

Eagle Hazze skrev:Jag måste ta och renovera min 68a, den är i ett miserabelt skick. Jag ska ta tag i det i vinter. Har någon av er tips på en bra verkstad för en gammal superbass som behöver bli pigg inuti.
Kolla med Owe, "Amp Healer" på Ljudbojen, han är ju nere i Småland:

http://www.amphealer.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

eller Tommy Folkesson, han håller väl till i Jönköping numera
Senast redigerad av Fernan den mån 14 okt 2013, 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av AndersB »

Nick skrev:Anders - Säg till om du vill prova mina två tks 112 med din topp.
Fint erbjudande, det ska jag ha i åtanke! Har toppen nere i Bollsta just nu men den kanske hittar upp. I övrigt må jag erkänna att jag är väldigt nyfiken på att testa din rigg över huvud taget om det skulle gå för sig nån gång. :)
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Nick »

AndersB skrev:
Nick skrev:Anders - Säg till om du vill prova mina två tks 112 med din topp.
Fint erbjudande, det ska jag ha i åtanke! Har toppen nere i Bollsta just nu men den kanske hittar upp. I övrigt må jag erkänna att jag är väldigt nyfiken på att testa din rigg över huvud taget om det skulle gå för sig nån gång. :)
Absolut! Antingen trillar du förbi mig på Carlshem nån gång, eller så tar jag med riggen till dig. Visst bor du utanför stan?
Ska du med till Öviksträffen förresten?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av AndersB »

Nick skrev:Absolut! Antingen trillar du förbi mig på Carlshem nån gång, eller så tar jag med riggen till dig. Visst bor du utanför stan?
Ska du med till Öviksträffen förresten?
Jo ute i Holmsund. Jag tar mig enkelt till Carlshem, lättare att bära en bas liksom. :)

Jag hade nästan glömt av Öviksträffen. Tror baske mig det datumet funkar! Åker upp från Kramfors i så fall. :D
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Fernan skrev:
Eagle Hazze skrev:Jag måste ta och renovera min 68a, den är i ett miserabelt skick. Jag ska ta tag i det i vinter. Har någon av er tips på en bra verkstad för en gammal superbass som behöver bli pigg inuti.
Kolla med Owe, "Amp Healer" på Ljudbojen, han är ju nere i Småland:

http://www.amphealer.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

eller Tommy Folkesson, han håller väl till i Jönköping numera
Ja Folkesson är i JkpG, får för mig att han inte vill rota i detta fågelbo, Ska kolla med owe, tack för tipsen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
cloggs
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 16:47

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av cloggs »

Här är en bild på min Super Bass från 1973 tillsammans med en Fender Bassman 2x15
Bild
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Fin.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
cloggs
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 16:47

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av cloggs »

då har jag handlat ett par "nya" högtalare

1 rak 4x12 Marshall modell 1520 samt 1 vinklad 4x12 Marshall modell 1935

det är rent fantastiskt vad mycket volymstarkare de här högtalarna är jämfört med fenderlådan jag hade tidigare.

Bild
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Foxbat »

Bild
Toppen från '76. Tror det var första året de gått över från handwired och lilla loggan.
Bild
En trevlig signatur inuti.
Lådan skall vara från '79-80 och vait med på Gyllene Tiders turné som keyboardmedhörning. (Tyvärr) original vad jag vet bortsett från sladdarna invändigt.
Oerhört stor och oerhört bra.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Poester »

Foxbat skrev:Bild
Toppen från '76. Tror det var första året de gått över från handwired och lilla loggan.
Bild
En trevlig signatur inuti.
Lådan skall vara från '79-80 och vait med på Gyllene Tiders turné som keyboardmedhörning. (Tyvärr) original vad jag vet bortsett från sladdarna invändigt.
Oerhört stor och oerhört bra.
Fantastiskt! :)
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
FastTony
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 22:09
Ort: Mora

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av FastTony »

Anmäler mig till klubben med en helt original -76 Super Bass
Marshall 4x12 från sent 70-tal
Marshall 4x15 replika

Celestion all the way!
Bilagor
20150330_213631.jpg
20150330_213631.jpg (140.56 KiB) Visad 7791 gånger
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Poester »

Jag har ju oxå en isf! :) bild kommer senare!


Skickat från min jävla telefonjävel genom en applikationsjävel
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Dan the Man »

Jaha, då är man med i klubben nu. Precis lagt vantarna på en 76:a. Lagom slitet yttre.
Bild

Har nu testat den lite. Den distar väldigt tidigt. Jag hade en annan Super Bass för ett antal år sedan och den var tightare i basen och hade mer headroom. Skulle vilja ha mer volle innan disten börjar ta över.
Tips på vad man ska kolla/byta? Har noterat att filterkondingarna är original från 76 så dom bör ju bytas mot nya. Annars, vad är det som distar tidigt, preamp- eller slutrören?

Edit:
Nu låter den som den ska! Det var en felkoppling i impedansväljaren + satt ett fett motstånd över ena speaker-jacket (!). Nån pajsare som kanske gillade disten.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Dan the Man »

Ni andra som kör Super Bass, vad har ni för högtalare till?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Eagle Hazze »

Foxbat skrev:Bild
Toppen från '76. Tror det var första året de gått över från handwired och lilla loggan.
Bild
En trevlig signatur inuti.
Lådan skall vara från '79-80 och vait med på Gyllene Tiders turné som keyboardmedhörning. (Tyvärr) original vad jag vet bortsett från sladdarna invändigt.
Oerhört stor och oerhört bra.
Då har jag nog fingrat på den under den turnen, jobbade som roddare på en stor rigg och
vi hade Gyllene Tider på en spelning i Eksjö. Vår discorigg var större och massivare än deras PA så de sket i att ta in den och körde på vår. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Foxbat »

Hehe. Kul.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Fernan »

Dan the Man skrev:Jaha, då är man med i klubben nu. Precis lagt vantarna på en 76:a. Lagom slitet yttre.
Bild

Har nu testat den lite. Den distar väldigt tidigt. Jag hade en annan Super Bass för ett antal år sedan och den var tightare i basen och hade mer headroom. Skulle vilja ha mer volle innan disten börjar ta över.
Tips på vad man ska kolla/byta? Har noterat att filterkondingarna är original från 76 så dom bör ju bytas mot nya. Annars, vad är det som distar tidigt, preamp- eller slutrören?

Edit:
Nu låter den som den ska! Det var en felkoppling i impedansväljaren + satt ett fett motstånd över ena speaker-jacket (!). Nån pajsare som kanske gillade disten.
Ett 10W motstånd på ca 120-250 Ohm kopplat parallellt med högtalaren ska inte påverka ljudet, däremot kan det rädda trafon o slutrör om man glömt koppla in högtalare eller om högtalarkabeln är paj. Man får några sekunder på sig att slå av stärkarn.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Poester »

Har med störts sannolikhet en modell 1992 att sälja om det finns intresse här framöver. Ska bara bestämma mig…
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Dan the Man »

Fernan skrev:
Dan the Man skrev:Jaha, då är man med i klubben nu. Precis lagt vantarna på en 76:a. Lagom slitet yttre.
Bild

Har nu testat den lite. Den distar väldigt tidigt. Jag hade en annan Super Bass för ett antal år sedan och den var tightare i basen och hade mer headroom. Skulle vilja ha mer volle innan disten börjar ta över.
Tips på vad man ska kolla/byta? Har noterat att filterkondingarna är original från 76 så dom bör ju bytas mot nya. Annars, vad är det som distar tidigt, preamp- eller slutrören?

Edit:
Nu låter den som den ska! Det var en felkoppling i impedansväljaren + satt ett fett motstånd över ena speaker-jacket (!). Nån pajsare som kanske gillade disten.
Ett 10W motstånd på ca 120-250 Ohm kopplat parallellt med högtalaren ska inte påverka ljudet, däremot kan det rädda trafon o slutrör om man glömt koppla in högtalare eller om högtalarkabeln är paj. Man får några sekunder på sig att slå av stärkarn.
Det var ett effektmotstånd på 10 Ohm / 25 W. Undrar vad det hade för funktion? Att det lät apa berodde nog på att impedansväljaren var felkopplad.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Marshall Super Bass 100 klubben

Inlägg av Dan the Man »

Har bytt filterkondingarna nu och nu är den tip top. SIcken stärk!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar