Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag är beroende av extremt stark mat, gärna indisk. Favoriten är en rätt som heter Phal som uppfanns av engelsmännen under sin tid i Indien. Det finns väl ett par indiska restauranger i Stockholm som serverar denna rätt. En i Sundbyberg, deras systerrestaurang hade stängt tyvärr i innerstaden sist jag var och besökte min fd hemstad. Jag har även varit och ätit Phal på någon annan Indier i Stockholm. Denna del av mitt liv består även av att odla egen chili, mest Bhut och Habanero.
Är det andra här på PB som inte drar sig för att äta mat som är på den extrema skalan oavsett vilket land maten har som ursprungsland.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Äter gärna stark mat och är lite nyfiken på ditt chiliodlande, har försökt men får ingen fart på plantorna. Har du nåt tips?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Hur gör du nu, vi har ett växthus, men det är inget tvång på det. Det bästa är att börja förodla inne runt feb, mars för att sedan ställa ut i söderläge eller växthus när det är frostfria nätter. Skaffa gärna till förodlingen gödsel i form av stavar som är till för växter som man sedan ska äta.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Hellbum »

Bor i lägenhet så jag har inte nåt växthus, funkar det att ha dom inne hela tiden? Var får man tag på bra frön?
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av trikloretylen »

Jo då nog gillar jag stark mat !
Det absolut starkaste jag ätit hittils , åt jag på en restaurang i Thailand .
Dom skrattade nog i smyg åt turistidioten som bad om thaistarkt .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

http://www.ortag" onclick="window.open(this.href);return false;ården.com kan du beställa katalog, de har en del roliga fröer. Det fungerar helt klart även inne i söderläge att odla, gärna vid ett fönster som du kan öppna. Plantorna tål att torka ut men ingen längre tid. De trivs bäst ute men ett öppet fönster kan nog vara en lösning. Om man får för sig att övervintra plantor så är det stor risk att de blir känsliga för angrepp av ohyra. Så det är enklast att driva upp nya varje år. Om du sätter frön i mars så har du frukter i sent Juli, Augusti.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

http://www.ortagarden.com" onclick="window.open(this.href);return false; det blev fel på länken.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Chilidelen. http://www.ortagarden.com/katalog/Butik_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

trikloretylen skrev:Jo då nog gillar jag stark mat !
Det absolut starkaste jag ätit hittils , åt jag på en restaurang i Thailand .
Dom skrattade nog i smyg åt turistidioten som bad om thaistarkt .
Ja man får hålla masken hoho.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

Jag gillar stark mat, men misstänker att jag är på turistsidan om "starkt på riktigt".
Men på den nivå som får min tunga att brinna och mina ögon att tåras säger jag: GOTT!!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns många smaker att upptäcka inom chilifrukterna.Tistelvinds fermenterade chilisåser är bland det godaste jag har ätit, snart børjar de sälja sortimentet i sin webshop. Innan så har man varit tvungen att åka till deras affär i Boxholm. Den är väldigt trevlig,man tar vad man vill köpa, räkna ut priset och sedan så lägger man pengar i en burk där det alltid finns växel, mao obemannad affär.
http://tistelvind.se/sortchiliss/" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

För de som tycker om smaken på Sambal kan jag tipsa om denna:
Bild
Stark och med god smak.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Minns första gången jag åt sambal, jag var runt 27 och väldigt ovan vid starka kryddor. Var bjuden till en chilensk fest där de hade lagat en gryta som hette diablo, som tillbehör var det en stor skål vad jag uppfattade som tomatsås. Jag tog en rejäl sked och första tuggan innehöll en halv matsked sambal plus gryta. Det var riktigt kärvt. Numera så äter jag sambal som tomatsås, nästan :). Brukar se upp lite då den har en stor sälta. Det märket du lade upp Fieldflower jar jag aldrig testat, får kolla upp det.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

Den är rätt stark, så det blir liksom inte så salt.
Lagom matlådenivå sådär är en matsked till en portion wok e.dyl.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Den är rätt stark, så det blir liksom inte så salt.
Lagom matlådenivå sådär är en matsked till en portion wok e.dyl.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av engson »

Jag odlar lite chili också. Ska följa tråden och lära mej mer!
Bidrar med ett foto på en av årets frukter...
Bild
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Fina och säkert goda.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Slänger upp lite chiliporr från sommaren.

Bild

Bild

Bild

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av HirYoshima »

Jag är den i umgängeskretsen som gillar stark mat mest, mkt chiligrytor blir det. Jag gillar att kombinera ett par olika chilisorter i grytan och ha dem i olika länge så att man inte bara får den där initiella jättestarka smaken utan den som sitter kvar till dagen efter då den byts ut mot en brännande känsla i ändtarmen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av hellride »

Jag älskar stark mat men ju äldre jag blir desta sämre klarar magen det. Förr var det aldrig några problem men nu... :(
Kan knappt ha chili i chili con carne än mindre käka "riktig" indisk mat (som är så jeffla gott)
:( :(
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Heyman »

Jag har nog alltid gillat stark mat men efter en strålbehandling mot huvudet för några år sedan så "nollställdes" slemhinnorna i munnen. Hur trist som helst, jag gillar stark mat men kan inte äta den :) svår balansgång på något sätt.
Odlade lite piri piri, någon vanlig mataffärschili och parika för två år sedan och fick riktiga storskördar. Men i fjol när jag skulle göra Naga Bhut blev det inte ett smack.

Såg något youtubeklipp med en dansk örtdam som gick igenom behandlingen av fröna innan odling, tvätta, ligga i vatten några dagar, torka så jag hoppas det blir bättre i år.

Man behöver väl knappast tipsa om Extreme food i den här tråden eller?

Är inget fan av Indiska köket men däremot Thaiköket. Jar försökt äta sjukt starka saker från moppestånd i Thailand. Blir mer smärta än smak men jag hade nog gillat det om inte munnen var fucked up.

Fick ett recept publicerat på några chiliräkor jag brukar göra. Finns i kokboken Metal mounchers first edition inte helt PK med tigerräkor och dom rensade bort romsorten men jag kan publicera det här när jag sitter vid en dator som innehåller receptet.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av trikloretylen »

Det jag tycker är intressant med chili är .
att när man vant sig vid styrkan så smakar det som paprika .
Ang thailands historien. är man så dum att man beställer thai starkt så ska man äta det .
Var inga större problem förutom att jag var nyrakad kvällen till ära och torkade mig runt munnen och det skulle jag inte gjort :-)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av fieldflower »

Extreme food hade jag inte varit inne på - mycket roligt där!!
Skulle tro att det blir en het beställning därifrån nån gång.

Hittade djävuls sambal där, och det är klassad som crazy hot...:shock:
Jag kanske inte är så mesig after all...
Rekommenderas: http://extremefood.se/default.asp?paren ... varuid=298" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

Heyman skrev:Jag har nog alltid gillat stark mat men efter en strålbehandling mot huvudet för några år sedan så "nollställdes" slemhinnorna i munnen. Hur trist som helst, jag gillar stark mat men kan inte äta den :) svår balansgång på något sätt.
Odlade lite piri piri, någon vanlig mataffärschili och parika för två år sedan och fick riktiga storskördar. Men i fjol när jag skulle göra Naga Bhut blev det inte ett smack.

Såg något youtubeklipp med en dansk örtdam som gick igenom behandlingen av fröna innan odling, tvätta, ligga i vatten några dagar, torka så jag hoppas det blir bättre i år.

Man behöver väl knappast tipsa om Extreme food i den här tråden eller?

Är inget fan av Indiska köket men däremot Thaiköket. Jar försökt äta sjukt starka saker från moppestånd i Thailand. Blir mer smärta än smak men jag hade nog gillat det om inte munnen var fucked up.

Fick ett recept publicerat på några chiliräkor jag brukar göra. Finns i kokboken Metal mounchers first edition inte helt PK med tigerräkor och dom rensade bort romsorten men jag kan publicera det här när jag sitter vid en dator som innehåller receptet.
Naga Bhut växer otroligt långsamt, förgroddas inomhus i Mars i alla fall om du ska få frukt i Augusti. Det är en riktigt stark chili som är otroligt god till brie i en smet med honung. Då Bhut ligger på toppen av hur stark en chilifrukt kan vara så är den i vissa länder vapenklassad då man lätt kan utveckla farlig pepparspray, Indien hade en tanke om att använda Bhut i en typ av handgranater, gissningsvis åt tårgashållet. I rätten Phal använder man bl.a. Bhut.
Jag märker att ju starkare en chili är Bhut, Habanero så är de också svårare att driva upp, örtdamen hade säkert många bra tips.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Vi som gillar extremt stark mat, vindaloo, Phal osv

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Extreme food hade jag inte varit inne på - mycket roligt där!!
Skulle tro att det blir en het beställning därifrån nån gång.

Hittade djävuls sambal där, och det är klassad som crazy hot...:shock:
Jag kanske inte är så mesig after all...
Rekommenderas: http://extremefood.se/default.asp?paren ... varuid=298" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ska leta rätt på den nu när jag är i Stockholm så jag får testa den.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar