Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Om jag fick bestämma skulle LP-skivan bli den nya standarden :-)

Knastret när nålen skall hitta spåret, de (med dagens mått) enorma skivkonvoluten...suck, det var bättre förr.
I en del länder håller vinylförsäljningen på att gå om CD-försäljningen. Fast det syns inte på försäljningslistorna då många listor inte rapporterar vinyl längre. Intressant utveckling. En annan intressant utveckling är att jag åter igen på kort tid håller med dig. Det VAR bättre förr. :lol: :tummenupp:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av basmartin »

Irbit skrev:
hitman skrev:Om jag fick bestämma skulle LP-skivan bli den nya standarden :-)

Knastret när nålen skall hitta spåret, de (med dagens mått) enorma skivkonvoluten...suck, det var bättre förr.
I en del länder håller vinylförsäljningen på att gå om CD-försäljningen. Fast det syns inte på försäljningslistorna då många listor inte rapporterar vinyl längre. Intressant utveckling. En annan intressant utveckling är att jag åter igen på kort tid håller med dig. Det VAR bättre förr. :lol: :tummenupp:
Idag hade jag en ny elev, 12 år, som bara lyssnar på vinyl. Kids these days...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Irbit skrev:
hitman skrev:Om jag fick bestämma skulle LP-skivan bli den nya standarden :-)

Knastret när nålen skall hitta spåret, de (med dagens mått) enorma skivkonvoluten...suck, det var bättre förr.
I en del länder håller vinylförsäljningen på att gå om CD-försäljningen. Fast det syns inte på försäljningslistorna då många listor inte rapporterar vinyl längre. Intressant utveckling. En annan intressant utveckling är att jag åter igen på kort tid håller med dig. Det VAR bättre förr. :lol: :tummenupp:
Idag hade jag en ny elev, 12 år, som bara lyssnar på vinyl. Kids these days...
Jag har stött på några sådana jag också. En kollega jobbar halvtid som lärare här i Stockholm. För fem år sedan hade han elever i sina klasser som ALDRIG köpt musik. Inte en enda gång. Dom visste knappt om att man kunde köpa musik. Alltid fultankat eller "lånat" av varandra. Nu fem år senare har han många elever som faktiskt nästan enbart lyssnar på vinyl. Köpt beggat i vinylbutikerna. KUL utveckling! Om än något besynnerlig...... :lol:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av EADGC »

Irbit skrev:
basmartin skrev: Idag hade jag en ny elev, 12 år, som bara lyssnar på vinyl. Kids these days...
Jag har stött på några sådana jag också. En kollega jobbar halvtid som lärare här i Stockholm. För fem år sedan hade han elever i sina klasser som ALDRIG köpt musik. Inte en enda gång. Dom visste knappt om att man kunde köpa musik. Alltid fultankat eller "lånat" av varandra. Nu fem år senare har han många elever som faktiskt nästan enbart lyssnar på vinyl. Köpt beggat i vinylbutikerna. KUL utveckling! Om än något besynnerlig...... :lol:
Roligt, knasigt och litet rörande på samma gång. Jag minns inte var jag läste det, men när en sådan junior i nedre tonåren hade blivit tillfrågad om varför han/hon tyckte att vinyl var bättre än CD blev svaret (ungefär): "Med vinyl måste man lyssna på hela låtarna och i den ordning som det var tänkt -- precis som på en konsert". Något att reflektera över för den som otåligt zappar sig fram i livet...
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av EADGC »

hitman skrev:Om jag fick bestämma skulle LP-skivan bli den nya standarden :-)

Knastret när nålen skall hitta spåret, de (med dagens mått) enorma skivkonvoluten...suck, det var bättre förr.
+1 Förslagsvis inför vi kravet att det skall vara minst 180 g vinyl i nya LP-standarden.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Bara 8% av inkomsten för Zoe Keating's musik kommer från strömmar, Spotify etc.
http://www.theguardian.com/technology/2 ... be-payouts" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Även musik utgiven på kassettband ökar. Det finns speciella ringar som bara spelar in sin musik på typ två mikrofoner och en rullbandare, sedan skickas det mesta från Sverige till samma firma i England som gör upplagor på kassett. Man samlas sedan i dessa ringar och byter/säljer sina kassetter.Jag läste en artikel om detta. Jag blev lite förvånad men samtidigt så kändes det självklart med en ny generation som tar ett vintagemedia med klara begränsningar. Själv växte jag upp och verkligen hoppades på något nytt ljudmedie som man enkelt kunde spela in sin grupp md hyfsad kvalite och för en liten ekonomi. Fortfarande så försöker jag köpa det jag gillar i nyutgåvor på vinyl, den känslan kan jag inte ersätta med något annat format. Och skulle jag hitta ett original kassettband med t.ex. Sabbath på second hand så hade kassettdäcket åkt fram direkt. Så även att man inte tillverkar kassetter knappt längre så ökar musikutgåvor på det medet. Så det är imte lätt att försöka ta bort gamla format, tack o lov.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev: Nu fem år senare har han många elever som faktiskt nästan enbart lyssnar på vinyl. Köpt beggat i vinylbutikerna. KUL utveckling! Om än något besynnerlig...... :lol:
Oj...Här skulle man verkligen vilja få "många" definierat...Hur många procent kan det röra sej om?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Nu fem år senare har han många elever som faktiskt nästan enbart lyssnar på vinyl. Köpt beggat i vinylbutikerna. KUL utveckling! Om än något besynnerlig...... :lol:
Oj...Här skulle man verkligen vilja få "många" definierat...Hur många procent kan det röra sej om?
9 %.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja det var fan "många" det. Lär nog krypa upp emot 9.5 inom kort..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Ja det var fan "många" det. Lär nog krypa upp emot 9.5 inom kort..
Det är betydligt mer än 0 %. Och du har nog rätt. Lär nog krypa uppåt snart. Även om jag nu faktiskt inte gav ett direkt seriöst svar. Jag har ingen aning om hur många procent det handlar om. Utan skrev ungefär vad min polare sa. "Många". Och han var positivt överraskad av utvecklingen. Ingenting mer än så. Andra här är nog bättre pålästa vad det gäller vinylens framsteg under dom senaste åren. Jag tycker mest att det är en rolig utveckling. Och håller nu på att renovera min vinylspelare så att jag kan lyssna på mina gamla vinylskivor igen. Har kvar allihop. Har haft grava funderingar på flera gånger att sälja av alltihop. Men det har inte blivit av. Vilket jag är lite glad över nu.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Den 17 oktober 2013 i Storbritannien, BBC skrev:Figures from the British Phonographic Industry (BPI) show almost 550,000 LPs have been sold so far in 2013. It is still a small amount compared to downloads and CD sales, accounting for 0.7% of all albums sold.
http://www.bbc.co.uk/newsbeat/24551472" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte jätte mycket, men inte obetydligt. Med tanke på att under hela året så sålde man 14.2 miljoner CDar. Mao LP står för lite över 4% av kombinerad CD och LP försäljning i Storbrittanien 2013. Och vinyl ökade tredje kvartalet i rad, med 78% detta kvartal.

https://www.bpi.co.uk/media-centre/uk-a ... -2013.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

"Många"... Klingar extremt falskt... Var jobbar han? Högstadiet? Ibland blir jag förvånad över skygglapperierna och glimmerglasögonen som vår bransch så gärna nyttjar.... Sån otroligt felaktig ide om att vi på något sätt skulle vara nära normen för saker och ting. Pk-heten är i många fall fin men om man tror att vi ens i närheten av representerar "dom därute" så blir jag kräkrdig. När munnen hör sej själv säga"massor av mina elever köper bara vinyl" så borde väl en hälsosam självskept ligga nära till hands... Ellerr,ännu hellre, när du för det vidare. Helt ofarligt men det har lik förbannat något av ett löjets skimmer över sej...
Hur som, dom flesta ungar mellan 9 och 16 har nog gått över till Vinyl inom kort... Iaf runt zinken där rotelgrammofonerna står som spön i backen. Jajamen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bjelkeman »

Snart är det vår.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Alla mina vänner köper vinyl och de köper även digitala nedladdningsutgåvor, ingen av dem köper längre musik på cd. Deras stora del är digitala utgåvor, en mindre del av deras köp består av vinyl. För femton år sedan köpte ingen av dem vinyl till stor del beroende på att det fanns inte nyutgiven musik på just vinyl.Idag så kan man få tag på nyutgiven musik på vinyl då de flesta grupper de gillar (rock,hårdrock) pressar upp vinyl. Så en större efterfrågan skapar tillgång. Någon grupp/skivbolag vågar chansa, säljer slut, då följer fler efter. för mig är vinylen känslan av musik, de digitala utgåvan är smidighet, den kan följa med i telefonen osv. Men när man ska trivas på lördagen med en öl då startar jag upp Thorens och den danska möbelstärkaren kopplade till betydligt nyare Dali.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:"Många"... Klingar extremt falskt... Var jobbar han? Högstadiet? Ibland blir jag förvånad över skygglapperierna och glimmerglasögonen som vår bransch så gärna nyttjar.... Sån otroligt felaktig ide om att vi på något sätt skulle vara nära normen för saker och ting. Pk-heten är i många fall fin men om man tror att vi ens i närheten av representerar "dom därute" så blir jag kräkrdig. När munnen hör sej själv säga"massor av mina elever köper bara vinyl" så borde väl en hälsosam självskept ligga nära till hands... Ellerr,ännu hellre, när du för det vidare. Helt ofarligt men det har lik förbannat något av ett löjets skimmer över sej...
Hur som, dom flesta ungar mellan 9 och 16 har nog gått över till Vinyl inom kort... Iaf runt zinken där rotelgrammofonerna står som spön i backen. Jajamen.
Tror du ska byta avatar eller samtalsämne.
Förslag på ny avatar
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Förlåt så mycket men det blir så oerhört fånigt med såna här diskussioner.
Men du har rätt. Nerda på ifred.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

"0.7% av försäljningen i UK".... It's happening..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

En Person sade "många", uppenbarligen i hans egen uppfattning.
Det har ingenting med världsstatistik att göra.
Men det är ett roligt lokalt fenomen.

Försök inte blanda ihop dem - det blir bara fånigt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:"Många"... Klingar extremt falskt... Var jobbar han? Högstadiet? Ibland blir jag förvånad över skygglapperierna och glimmerglasögonen som vår bransch så gärna nyttjar.... Sån otroligt felaktig ide om att vi på något sätt skulle vara nära normen för saker och ting. Pk-heten är i många fall fin men om man tror att vi ens i närheten av representerar "dom därute" så blir jag kräkrdig. När munnen hör sej själv säga"massor av mina elever köper bara vinyl" så borde väl en hälsosam självskept ligga nära till hands... Ellerr,ännu hellre, när du för det vidare. Helt ofarligt men det har lik förbannat något av ett löjets skimmer över sej...
Hur som, dom flesta ungar mellan 9 och 16 har nog gått över till Vinyl inom kort... Iaf runt zinken där rotelgrammofonerna står som spön i backen. Jajamen.
Och där blev "många" omvandlat till "massor" helt plötsligt. Konstigt. Och han jobbar inte vid Zinken. Även konstigt att du totalt missat det uppsving vinylplattan haft på sistone. Jag känner en snubbe i krokarna som säljer beggade vinylplattor. Han har en butik. Hans omsättning har tredubblats dom senaste åren. Jag tycker att det är en rolig utveckling. Hur länge det håller i sig återstår ju att se. Hoppas på att det håller i sig länge.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:"0.7% av försäljningen i UK".... It's happening..
CD-försäljningen gick ner med över 30 % under 2013 jämfört med året innan. Vinylförsäljningen ökade under året med 22 procent i Sverige och då handlar det bara om nyförsäljning på IFPI-anslutna bolag. I USA har det visat sig att den faktiska vinylförsäljningen är fem gånger högre än den redovisade. Amazon har ökat vinylförsäljningen med 100 % förra året. 6 % av Daft Punk´s senaste platta såldes i form av vinyl. Sen är den begagnade vinylförsäljningen betydande i jämförelse med nyförsäljningen. Det finns 9 vinylbutiker bara på Södermalm. Det säljs mycket vinyl på annons-/auktionssiterna på nätet. Jag tycker att det är roligt att intresset för vinyl ökar.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det är svårt för mig att första problemet med att någon blir upprörd över att vinylförsäljning ökar haha.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Eagle Hazze skrev:Ja det är svårt för mig att första problemet med att någon blir upprörd över att vinylförsäljning ökar haha.
Ha ha ha! :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag är otydlig,förlåt.
Inget förargande i att det säljs 13 vinyler om året runt Zinken.(jo,jag tror det är HUGHE just där;-))
Sjukt fånigt att på något sätt ens kommma i närheten av att försöka få det att låta som om det är av någon som helst signifikans för "skivbranschens bolag och organisationer".
Jag kan givetvis ha fel och Warner nu inom ngt år kommer att dra bort all sin musik fr spotify och bara ge ut sin musik på Vinyl. Då säljs det nog "mycket" vinyl, om nu "massor" kändes för mäktigt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av bootsy »

En av anledningarna att det säljs mer vinyl är ju att alla band pushar det som merch på sina gigs nuförtiden.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar