Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Fernan »

mikkejohansson skrev:
Bassplaya skrev:
mikkejohansson skrev:
Bassplaya skrev:Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.

Rätt eller fel?
Rätt att PA:t inte påverkar toppen när du linear. Fel KAN det bli om toppen inte klarar av att gå utan last (högtalare). Vet inte hur Terrorn är.
Eftersom det är en hybridtopp med rör i försteget och transistorer i slutsteget så ska det väl inte vara problem. Det är väl bara rörslutsteg som måste ha last?

Det är väl bl a därför helrörstoppar saknar DI-utgång?
Borde funka då.

ALLA rörtoppar saknar inte DI dock :)

Mesa, Aguilar, Ampeg...de flesta moderna rörtoppar har DI-utgång. Fast de går inte köra utan last bara.
En del gamla rörtoppar har Line Out/Recording utgångar (ofta obalanserade 1/4" jack), ex Fender Twin, Studio Bass mfl. Där tappar man en signal från utgångstrafon så som du säger måste man ha en last inkopplad. Jag har liknande balanserade utgångar på min 6S100 och Hiwatten. Den här signalen från utgångstrafon låter rätt diskantrik så man får
justera EQ:n i bordet. Det beror tydligen på att signalen inte passerar genom en högtalare och man har ju ingen högtalarsimulering heller. Ökar man volymen på scen så ökar också signalen till PA:t vilket kanske inte är så praktiskt (jag brukar iofs inte höja efter soundcheck). På AB200:an som har effektloop så kopplar en DI-box i loopen (som ligger före Mastern) så där påverkas inte signalen til PA:t om man rör Mastern.

Det finns också några gamla lösningar med ett rör som används för att driva en DI-utgång från preampen.

Modernare rörtoppar har mera avancerade kretsar (op-ampar m.m.) för DI-utgångar med pre/post osv...Traynor YBA300 funkar tydligen så att preampen är på när man är i Standby så man kan använda DI-utgången utan att koppla in en högtalare. Bara ingen kommer åt Standby-switchen då... 8)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Bassplaya »

För säkerhets skull drog jag igår även iväg ett mejl till OMEC (Orange Music Electronic Co. Ltd).

Svaret jag fick, om än lite kort, löd:
You must have the TB500 attached to a cabinet to avoid causing serious damage.
Om detta sen gäller för alla hybridtoppar vet jag inte, men terrorbass-topparna måste ha last även om man linear.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Fundering, går säkert inte:

Har en rörtopp på 10w som är märkt 16ohm impedans vid högtalarutgången. Kan jag köra denna på lägre ohm eller brinner den då upp? Har två lådor med vardera 8ohm alt 4ohm hopkopplade.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Fernan »

På en rörtopp brukar ett snäpp lägre last inte vara så farligt
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Hmm, 16 till 8ohm är det ett snäpp och 16 till 4ohm två?
Är det dumt att riskera att testa något av det?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av tks »

Då kan du köra med högtalarlådan på 8 ohm, men antagligen inte den på fyra eller båda ihopkopplade samtidigt, såvida du inte seriekopplar dem (då landar du på 12 ohm). Seriekoppla gör du via en specialtillverkad kabel eller box:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=45641" onclick="window.open(this.href);return false;
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Grymt, tack TKS för utförligt svar, ska kika på den lilla lådan, verkar intressant.

Vad händer med volymen? Blir den lägre när man kör i lägre ohm eller vad blir den hörbara skillnaden?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Ta-da! Vårlödning i uterummet!
Bild

8+8ohms lådorna ska provas ikväll, mycket spännande!
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basrigg-FAQ

Inlägg av shadowskimmer »

Men TKS menar väl att det blir 16 och inte 12 om man seriekopplar två 8:or?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Tror att det ev missförstods och gav uppfattningen om att jag hade en 4ohms och en 8ohms istället för 2x8ohm som i verkligheten.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basrigg-FAQ

Inlägg av shadowskimmer »

Ah, så kan vara förstås.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Vi får nog det bekräftat snart =)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av tks »

Ja, stämmer bra, jag uppfattade det som att den ena var på 8 ohm och den andra på 4 ohm. Att båda var på 8 blir ju perfekt när du seriekopplar och kör med förstärkaren som vill ha 16 ohm.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Zyrran »

Vart skitfint! Stärken började dista mellan 6-7 på vredet och då var det rejält högt, inte repningsnivå men inte heller långt ifrån.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av tks »

Har infogat lite information om seriekoppling tillsammans med en länk till seriekopplingsbox-tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=45641" onclick="window.open(this.href);return false;
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Foodeater
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:10
Ort: Alingsås

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Foodeater »

Nu orkar jag inte läsa igenom alla sju sidor, så jag hoppas inte att denna fråga har ställts en miljon gånger.

"Allra vanligast är transistorförstärkare som inte klarar lägre än 4 ohm, och för full effekt är det vanligast att man använder två högtalarlådor på 8 ohm (som parallellkopplade ger 4 ohm) alternativt att man bara har en låda på 4 ohm. Använder man en högtalarlåda på 8 ohm kan man få ut ungefär hälften av förstärkarens maxeffekt."

På min förstärkare står det "Maximum load 4 Ohm". Betyder det att den är på 4 ohm? Den har två utgångar, men jag har bara en högtalare som ligger på 8 ohm. Är det därför jag får så dåligt utljud? Jag hade en spelning, eller flera spelningar, där vi spelade i en gympahall. Vi linade inte basen, så jag fick ha volymen på max och gainen på kvart över, och då var det ändå nästan för lågt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av bjelkeman »

Med en högtalare på 8 ohm så får du ut ungefär hälften så mycket effekt ur förstärkaren som om du skulle få ut om du hade en till 8 ohms högtalare (i andra högtalarutgången) eller en på 4 ohm. En högtalarlåda ger inte bara förstärkaren möjlighet att jobba på max effekt, du har då också dubbelt så många högtalarelement som flyttar luft. Det blir mer ljud.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Foodeater
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:10
Ort: Alingsås

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Foodeater »

bjelkeman skrev:Med en högtalare på 8 ohm så får du ut ungefär hälften så mycket effekt ur förstärkaren som om du skulle få ut om du hade en till 8 ohms högtalare (i andra högtalarutgången) eller en på 4 ohm. En högtalarlåda ger inte bara förstärkaren möjlighet att jobba på max effekt, du har då också dubbelt så många högtalarelement som flyttar luft. Det blir mer ljud.
En högtalarlåda till, antar jag att du menar?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av bjelkeman »

Yepp. Tryckfelsnisse var framme. ( Jag skyller på jäkla auto correct. ;) )
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Magnus_63
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:23

Re:

Inlägg av Magnus_63 »

TDHP skrev:Jag är brydd! :?

Kan någon visa mig matten i det här?

4 + 8 = 2,7 ohm

Jag har fått för mig att en parallellkopplad 4ohm med en 8ohm borde hamna i trakten av 6ohm med snedfördelad effekt.
(Hälften av 4 = 2 + hälften av 8 = 4 dvs totalt ca 6ohm.)

Varför blir det inte så? Hur exakt räknar man för att få fram 2,7ohm?
1/4 + 1/8 = 1/2.6666...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av TDHP »

Nu ficka jag iof svar på det 10 april 2008, men tack ändå! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Magnus_63
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:23

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Magnus_63 »

bjelkeman skrev:Med en högtalare på 8 ohm så får du ut ungefär hälften så mycket effekt ur förstärkaren som om du skulle få ut om du hade en till 8 ohms högtalare (i andra högtalarutgången) eller en på 4 ohm. En högtalarlåda ger inte bara förstärkaren möjlighet att jobba på max effekt, du har då också dubbelt så många högtalarelement som flyttar luft. Det blir mer ljud.
Korrekt. Resonemanget stämmer fram till den punkt där man går under förstärkarens utgångsimpedans, då tvingar man förstärkaren att lämna mer ström än den orkar och det brukar den må rätt dåligt av. Åtminstone om man har ett transistorslutsteg.

För hög utgångsimpedans innebär att man spolar bort en del av effekten i form av värme istället för att knuffa luft.
För låg utgångsimpedans är en light-kortslutning.
tysse73
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 24 apr 2012, 15:25
Ort: Lesja, Norge

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av tysse73 »

Kanoninlägg!!
Fender Mike Dirnt , Rickenbacker 4003 -07, Epiphone Thunderbird,Markbass LittleMark III, Markbass 104, Markbass 102, Markbass cl152.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Anders »

Kan man koppla om en 8Ohms 4x12a på något sätt så att den blir på 4 Ohm?
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Basrigg-FAQ

Inlägg av Phear »

Nej tror inte det. 2, 8 och 32 ohm är väl de alternativen som finns (med reservation för ev. kortslutning i min hjärna)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar