Bygga studio, frågor och bygglogg

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

Ja, betong är ju inte optimalt att fälla in en kontaktplatta i förstås.
Går väl att ha platta på insidan och box på utsidan om man så vill.
Medlem i PB50+
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av trikloretylen »

Hur går det . Har det hänt något sen i tisdags ?
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

trikloretylen skrev:Hur går det . Har det hänt något sen i tisdags ?
Näh. Bortrest just nu. Insåg att jag gjorde fel i hörnfogningarna, så de måste göras om. Pinsamt amatörfel. Nåja, man lär sig. Men jag hann med att grundmålade taket innan jag åkte.

Just nu så är det ganska tråkiga saker som ska göras. Mest måla, murbruk för att jämna ut väggen runt fönstret (vilket verkar svårt). Fick ett stort paket med akustikmaterial levererat häromdagen också, glömde säga det. Grå och lila rutor. Blir bra.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Phear »

Angående putsning av väggen vid fönstret: googla på puts vägg, alternativt betongvägg. Finns mycket bra tips.
T.Ex att stänka på vatten före putsning. Även blöta upp murbruket lite några timmar efter putsning.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Mc Green »

Använd Gypsum istället, mycket lättare om man inte är van att putsa, torkar snabbare dessutom.
Det är gipsbruk som man blandar med vatten och lägger på med spackel, går att lägga nästan hur tjockt som helst, krymper inte nämnvärt och torkar snabbt oavsett tjocklek.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Mc Green »

bjelkeman skrev:Fieldflower, bra idé! Jag har tänkt i de banorna. Men inte en jackplatta, det var ett bra förslag. Tänkte använda fogskum att täta röret med efter att jag dragit kablarna.

Om man ville sätta in XLR och telejack i en platta som man kan koppla in sig på, vart får man tag på lämplig hårdvara för det måntro?
Kjell & co har mycket när det gäller kontaktdon, till rätt kurs. Jag köpte en piska där, med 8 XLR som jag brukar använda när jag leker studio.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Mc, Green & Phear, tack för tipsen! Det ska undersökas.
Mc Green skrev: Kjell & co har mycket när det gäller kontaktdon, till rätt kurs. Jag köpte en piska där, med 8 XLR som jag brukar använda när jag leker studio.
Jag hittar XLR kontaktdon på Kjell & Co webbsajt, men inget mer. Med piska menas en multi-kabel med flera kontakter förmodar jag? Har de något annat namn med?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Mc Green »

Nä, men vad trist. Dom har tagit bort den.
Jag har haft den i några år och den kostade typ 250:-
Använder den på scen de få gånger vi mickar trummor oxå, tror att den är 5 m lång, men jag har klippt upp den i hon ändan så att de smala tåtarna når runt hela trumsetet, väldigt praktiskt.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Björn Melander
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 aug 2014, 10:44

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Björn Melander »

Kul med ditt bygge Bjelkeman!

Några fler tips vad gäller bygget:

Om du inte redan gjort färdigt allt och listat av och så, tycker jag du ska ta en funderare över vad du har för önskemål med ditt rum vad gäller ljudisoleringen. Du har ju redan lagt ned mycket arbete på en konstruktion med dubbla skiljeväggar och så. Om du framgent vill kunna re-ampa tex, kommer 1 lag gips tyvärr inte bidra med speciellt mycket ljudreduktion i låga frekvenser.

Det du kan göra, och det är inte för sent, är att tillföra minst 2-lag gips till (med förskjutna skarvar) på de inre skalets väggar och tak.På så vis sänker du det inre skalets resonsfrekvens. Är golvbjälklaget i betong behöver du inte tillföra extra massa där.

En annan viktig grej är att glas och dörrar "hänger med" i konstruktionens ljudklassning samt att alla genomföringar fogas ordentligt med mjukfog (undvik silicon då den ej går att måla över). Använd avloppskitt för att täta apparatdosor och kabelgenomföringar. Fogskum är tyvärr verkningslöst vad gäller ljudisolering och låga frekvenser.

I all välmening // Björn
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av HellMek »

Mc Green skrev:Nä, men vad trist. Dom har tagit bort den.
Jag har haft den i några år och den kostade typ 250:-
Använder den på scen de få gånger vi mickar trummor oxå, tror att den är 5 m lång, men jag har klippt upp den i hon ändan så att de smala tåtarna når runt hela trumsetet, väldigt praktiskt.
Nåt sånt?
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk4185_snake.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_mc_8_multicore.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns gott om såna pinaler till bra pris hos tysken :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Sitter på ett flyg och har tråkigt, så jag skriver lite. Det kanske vore roligt att få läsa lite mer om de kriterier som ligger bakom studiobyggandet för att förstå varför vi gör som vi gör med "studion". Jag sätter studion inom situationstecken då jag inte på något sätt inbillar mig att det blir en professionell studio. Lite info nedan blir repetition från tidigare.

Jag jobbar med en annan musiker som är duktig på att skriva låtar, texter, göra arrangemang mm. Men vi behöver ett arbetsrum och något som är mer som en studio än en replokal. Jag har två utrymmen i källaren som finns tillgängliga, men som har flera saker som gör dem svåra att bygga en bra studio i. Men målet är ett lämpligt arbetsutrymme som är skilt från andra utrymmen i huset, det behöver inte bli en perfekt studio. Jag vill kunna ha grejer stående framme och uppkopplade hela tiden, då det annars tar mycket tid att arrangera arbetsmiljön varje gång man ska jobba.

Vi har jobbat i mitt arbetsrum på övervåningen tidigare, men där måste man sätta upp grejer varje gång och dessutom på övervåningen så hör man Arlanda Express tågen ganska tydligt när de åker förbi, vilket är rätt irriterande när man spelar in sång.

Så vi bygger en liten studio, lämpligt för att spela in sång, gitarr, bas, akustiska instrument, dock ej trummor, utrymmet är inte stort nog för att rymma ett trumset. Dock skulle man kunna ha trummor i ett rum bredvid, men det rummet har en mejlserver som aldrig slås av, så det funkar inte. Trummor skulle man kunna spela in i vardagsrummet en våning upp, när det behövs, mellan Arlanda tågens passager. ;)

Vi har två rum i källare. Det större rummet är sexton kvadratmeter, och kommer att användas som lyssningsrum. Där står dator, ev. mixer, studioutrustning, monitorer, arbetsbord, soffa mm. Rummet har en del intressanta aspekter. Rummet är för lågt i tak för att det ska vara bra, bara 210 cm. Det är ett stengolv och ett trätak. Det går att få någorlunda bra symmetri i den "döda" delen av rummet, den del där monitorerna står. Men den "levande" delen, bakre delen av rummet, har en trappa och ena väggen har en öppen spis i sten. Två väggar, en sidovägg och den bakre väggen är dessutom i exponerad granit. Väggarna är en meter tjocka granitblock. De funkar bra som diffusorer (de sprider ljudet) men man kan omöjligt få samma sak på båda sidorna, och granitväggarna ska inte täckas permanent.

Man skulle kunna tänkt sig göra en sånghörna i lyssningsrummet rummet istället för att ha ett inspelningsbås, men det blir trångt att ha det uppe hela tiden, då lyssningsrummet också är genomfartsled för tillgång till studions bas-/gitarrworkshop, vedlagring, tvättstuga och frysen.

Det andra rummet är en två kvadratmeter gammal bastu, som blir ett inspelningsbås. Mellan båset och lyssningsrummet så är det delvis en murad och putsad vägg och en lättbetong vägg. I lättbetong delen av väggen så har vi sågat upp ett fönster som ska göra det möjligt att se in i inspelningsbåset, främst för kommunikation med en sångare.

När vi började bygga så bestämde vi oss att "tillräckligt bra" är kriteriet. Vi vill kunna spela in hyfsade demoinspelningar, men ska det bli mer än så så räknar vi med att använda en ordentlig studio. Vi vill inte helt störa de som är på övervåningen, men ljudisolering för att inte störa är inte en viktig del av arbetet. Det viktigaste är att inte få in massa skräpljud i sångmicken, som tågljud, oljud från värmepump och medhörning från lyssningsrummet. Jag gillar att spela in med medhörning i monitorer i stället för hörlurar, då man kan sitta flera samtidigt att lyssna då på ett naturligare sätt än att alla ha på sig hörlurar.

Jag räknar med att behöva akustikbehandla lyssningsummet för att få någon ordning på akustiken och vi kommer förmodligen att "döda" akustiken i inspelningsrummet, då jag förstår att det inte är lätt att få bra akustik i ett så litet rum.

Dubbla skiljeväggen mot lyssningsrummet var kanske inte helt nödvändigt, men jag ville få ett ordentligt djup för fönstret, då ett större avstånd mellan glasskivorna är bättre. Och det var ganska enkelt att bygga en vägg där, så vi gjorde det. Dessutom så drar vi igenom kablarna igenom lättbetongväggen, och jag ville ha gott om plats att bygga en sandlåda att dra kablarna igenom, inne i väggen för att ha en ljudfälla i sanden. Jag tror det blir ett effektiv sätt att stoppa ljudläckage runt kabeldragningen. Vi får se hur det blir.

Som Björn Melander så trevligt och riktigt påpekar så finns det en hel del man kan fundera på för att få det bättre. Golvbjälklagret mot våningen över innehåller förmodligen samma isolering som vi har mellan de andra våningarna, 30 cm koks (utbränt stenkol). Vi har aldrig upplevt att det transfererar jättemycket ljud, men man hör lågfrekventa ljud. Men det räcker nog som det är. Dubbla (eller fler) lager gips är bra råd, men vi känner att vi nått "tillräckligt" bra.

Ljudisolering runt fönster, dörrar, skruvhål från tidigare behandlas extra noga, som Björn påpekar. Efter flera ljudtester vi gjorde innan vi började, så visade det sig att lite hål och springor här och där var det största problemet. Vi tror vi kommer att ta hand om det så som Björn beskriver.

Hoppas det vart lite bättre förklarat.
Senast redigerad av bjelkeman den ons 20 aug 2014, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Fixade hörnfogarna som bidde fel. Målade taket, kan behöva en vända till men förmodligen inte. Framåt går det, men när man jobbar på dagarna så går det lite långsaaaamt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Björn Melander skrev:Kul med ditt bygge Bjelkeman!

Några fler tips vad gäller bygget:

Om du inte redan gjort färdigt allt och listat av och så, tycker jag du ska ta en funderare över vad du har för önskemål med ditt rum vad gäller ljudisoleringen. Du har ju redan lagt ned mycket arbete på en konstruktion med dubbla skiljeväggar och så. Om du framgent vill kunna re-ampa tex, kommer 1 lag gips tyvärr inte bidra med speciellt mycket ljudreduktion i låga frekvenser.

Det du kan göra, och det är inte för sent, är att tillföra minst 2-lag gips till (med förskjutna skarvar) på de inre skalets väggar och tak.På så vis sänker du det inre skalets resonsfrekvens. Är golvbjälklaget i betong behöver du inte tillföra extra massa där.

En annan viktig grej är att glas och dörrar "hänger med" i konstruktionens ljudklassning samt att alla genomföringar fogas ordentligt med mjukfog (undvik silicon då den ej går att måla över). Använd avloppskitt för att täta apparatdosor och kabelgenomföringar. Fogskum är tyvärr verkningslöst vad gäller ljudisolering och låga frekvenser.

I all välmening // Björn
Skulle givetvis sagt ordentligt : Tack Björn för tipsen, råd och glada tillrop!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Nu är innertaket i inspelningsbåset färdigmålat, väggarna grundmålade, fönsterhålet jämnats till och väggarna putsats där det behövdes. Härnäst så ska vi bygga fönsterkarmen.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Efter en liten arbetespaus så har nu det laminerade ljudisolerande glasskivorna för fönstret anlänt. En 10 mm och en 8 mm skiva. Jag spenderade lite tid häromdagen och förbättrade ytan på betongväggen så att den vart jämnare där fönsterkarmen skall vara.

Förhoppningsvis så får vi fönsterkarmen byggt och glaset isatt i veckan. Sedan så är det ganska mycket lätta delar kvar som jag kan jobba på.

Bild
Senast redigerad av bjelkeman den fre 02 jan 2015, 18:24, redigerad totalt 2 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Fönsterbyggandet dröjer. Så man får roa sig med annat. Blev trött på att ha ett enkanaligt ljudkort, så nu blev det en Akai EIE Pro med fyra kanaler. Hittills så lever det upp till förväntningarna. 4x kanalerna för halva priset, jämfört med ett Apogee kort. Och ser ballt ut med.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Idag så vart stommen till fönsterkarmen på inspelningsbåset klar. En tunn list ska täcka luftgapet mellan väggarna, sen kan vi sätta i glasen.

Bild
Senast redigerad av bjelkeman den fre 02 jan 2015, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Inspelningsbåset nästan färdigmålat. Sista detaljerna i övergången mellan färgerna fixas av Anke.

Bild

Det blev en box med kabel, för att minska hur mycket jag behöver löda kablar. Telejack för instrument och för hörlurar skall sättas i.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av mrbaloo »

Grymt imponerade!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Tack mrbaloo!

Första laminerade glasskivan isatt. Behöver mer lister så nästa blir inte förrän på måndag. Elektriciteten som är indragen är nu provad och fungerar också.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Nu ser den här bilden inte så annorlunda ut än den förra, men nu är faktisk fönstret färdigt. Var pilligt att få rätt, men det blev jäkligt bra, tycker jag. Nästa vecka så kommer sista kablarna som jag behöver och då kan jag nog dra kabel från båset till lyssning-/kontrollrummet.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av blackparkas »

Snyggt Bjelkis!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

Har du monterat rutorna raka eller lutar dom?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Jan Hellman skrev:Har du monterat rutorna raka eller lutar dom?
De är monterade raka. Efter en del funderande så togs beslutet att storleken på fönstret relativt arbetet att få de vinklade gjorde att vi inte tycker att vinsten akustiskt var värt det extra jobbet att sätta dem vinklat. (Jobbigt nog att få dem sitta bra i rät vinkel när man bygger ett helt custom fönster). Från en ljudisoleringssynpunkt så vart det helt klart bra nog för våra syften.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

Oki. Hoppas att ni inte får några obehagliga överraskningar bara.
Skriv svar