Jag tänkte byta ut min PJ-elektronik och laddade ned ett kopplingsschema från Seymour Duncan. Jag har även köpt nya mickar och nya potar 250 K vilket det står på kopplingsschemat. På de gamla potarna står det 500 K. I affären sa de att jag skulle ha 250 K.
Mitt problem är att de nya potarna jag köpt inte får plats i den urfrästa fickan därför tänkte jag använda de gamla som ändå är fräscha.
Hur ska jag göra? Kan jag använda mig av kopplingsschemat och byta ut 250 potarna mot 500 K eller?
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Det spelar ingen större roll. Högre värde ger, teoretiskt sett, mindre diskantförlust när man vrider av volymen men jag hör ingen skillnad i praktiken. Kör på de gamla!
"If you reach perfection your standards are too low."
Phear skrev:Man har ju läst lite här och var: "bytte från 250k till 500k potar, och det lät bättre".
Men med full volym kan det väl inte bli nån skillnad, det blir väl 0 ohm på båda varianterna?
Precis!
Man kanske kan höra skillnad om man A/B-testar dem med volymen på 50% i labmiljö, men så fort du spelar på riktigt så märker du ingen skillnad.
"If you reach perfection your standards are too low."
Tänkte först om det har med toleranser att göra. Ena poten har 0ohm men den andra 20ohm på full volym. Den ena låter lite högre, men jag tror det är svårt att höra skillnad ändå.
Phear skrev:Man har ju läst lite här och var: "bytte från 250k till 500k potar, och det lät bättre".
Men med full volym kan det väl inte bli nån skillnad, det blir väl 0 ohm på båda varianterna?
Precis!
Man kanske kan höra skillnad om man A/B-testar dem med volymen på 50% i labmiljö, men så fort du spelar på riktigt så märker du ingen skillnad.
Alltid trott att det var vid full volym och full diskant som skillnaden märks; ju högre ohm-tal desto mindre av signalen kan "smita" till jord. Om man tänker sig att man hade pottar med lägre resistans så skulle det låta dovt utan att man dragit ner tonkontrollen i och med att en del av de höga frekvenserna jordas bort. Med 500K är tappet till jord så litet att det är försumbart. Single coil puppar har generellt ett brightare ljud varför 250K funkar bra, medan humbucker är dovare, man vill därför ha kvar så mycket så möjligt av de högsta frekvenserna, och då kör man 500K. Så har jag trott som sagt, om det är fel är jag tacksam för att bli upplyst?
Kanske spelar roll för gitarrister som använder volympot'en för att cleana upp ljudet i vissa partier, en strata i det scenariot - är det mer uppenbar skillnad då, nån som vet?
Lite off topic men ändå, för tonkontrollerna till en preamp då - i instruktionerna till en preamp jag trixat lite med (och BBQ snart ska få ställa tillrätta tack och lov) står det att det ska vara 50k Lin potar på bas, mellan o diskant, men nu sitter det 250k på åtminstone en av dom. Allt funkar fint iofs, men det känns lite som att det kommer rätt mycket på en gång när man rattar, lite som en gammaldags Heinz-flaska. Kan det vara för att det är 250k ist för 50k?
Skull vara nice om det var ok att köra på 250k, nya såna verkar mkt lättare att hitta än 50k-varianten.