Ni får själv lista ut varför.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sschjopp (eller hur nu man stavar till norrlänningarnas insugsljud när de menar ordet "ja"). Jag känner en som köpte en U-bass för några år sedan. En sträng sprack. Han väntar fortfarande på att köpa Polythyrensträngar till den! Han vet inte ens var man skall vända sig till, och enstaka strängar finns inte, bara hela set. Och handen på hjärtat, du kan väl fan inte påstå att de låter något vidare? Samma med de där gummibands-elbasarna som fanns för några år sedan. Med FLATA gummiband som strängar. Vad de nu hette...snubben i King Crimson (Trey Gunn) spelade på en sådan, i en eller två låtar. Sedan tröttnade man på ljudet. Förresten är inte alla ute efter ljudet av en ståbas.Nick skrev:Det funkar ju på U-bassHånken skrev:Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas.
I UK så kostar 6an (£765) bara £40 mer än 5an (£725). http://www.pmtonline.co.uk/catalogsearc ... /?q=fanned" onclick="window.open(this.href);return false;Hånken skrev:Här är 6:an, vet inte om den finns i Sverige ännu, eller vad den kostar. Eftersom den har en "hög c" sträng är mensur ifrån 33.6" - 35.5 ".
Jag har faktiskt just beställt en u-bass. Jo, jag tycker att de låter bra. Men så är jag ute efter kontrabasljudet också. Jag har tänkt använda den som backup/alternativ till min kontra på vissa spelningar. Men helt klart, det känns inte som något allroundbas.Hånken skrev:Sschjopp (eller hur nu man stavar till norrlänningarnas insugsljud när de menar ordet "ja"). Jag känner en som köpte en U-bass för några år sedan. En sträng sprack. Han väntar fortfarande på att köpa Polythyrensträngar till den! Han vet inte ens var man skall vända sig till, och enstaka strängar finns inte, bara hela set. Och handen på hjärtat, du kan väl fan inte påstå att de låter något vidare? Samma med de där gummibands-elbasarna som fanns för några år sedan. Med FLATA gummiband som strängar. Vad de nu hette...snubben i King Crimson (Trey Gunn) spelade på en sådan, i en eller två låtar. Sedan tröttnade man på ljudet. Förresten är inte alla ute efter ljudet av en ståbas.Nick skrev:Det funkar ju på U-bassHånken skrev:Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas.
Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?Hånken skrev:Lite OT Nick. Men du vet mycket väl vad jag menar. Skulle vara onödigt att göra basar längre ö h t då. Kunde lika bra fortsatt med vanlig gitarrlängd och satt tjocka strängar på där eller hur? Ja, och U-bass och liknande har ju sustain som en välfylld vattenballong. Och akustiskt fattar jag inte meningen alls med att bygga dem som. Den lilla klanglådan producerar väl inget under 300 Hz alls. Lika bra göra de helelektriska med helt solid kropp då eftersom allt ljud tas upp av Piezon. Men detta är OT, och annan tråd please.
Mja, se här. Det var Ashbory basarna jag var ute efter. Kan du höra skillnad på sådana och U-bass? Lika bra att göra dom med solid kropp. Gummibanden - flata - är vad som ger dem oomph ljud. Inte kroppen eller ngt annat.fieldflower skrev: Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?
Ubass är väl bra på sin grej, vilket är att ge oomph ur litet format.
Det vore kul att göra en jämförelse med och utan klanglåda.
Jag är rätt säker på att det påverkar ljudet genom att träet micken sitter i vibrerar, men vore som sagt kul med jämförelse.
Om det går att höra skillnad mellan 2 basar av olika tillverkare med totalt olika komponenter. Jo, skulle väl tro det...Hånken skrev:Mja, se här. Det var Ashbory basarna jag var ute efter. Kan du höra skillnad på sådana och U-bass? Lika bra att göra dom med solid kropp. Gummibanden - flata - är vad som ger dem oomph ljud. Inte kroppen eller ngt annat.fieldflower skrev: Men... Om man är ute efter kontraljud så är man väl ute efter oomph-ljudet, och inte sustain til sunday..?
Ubass är väl bra på sin grej, vilket är att ge oomph ur litet format.
Det vore kul att göra en jämförelse med och utan klanglåda.
Jag är rätt säker på att det påverkar ljudet genom att träet micken sitter i vibrerar, men vore som sagt kul med jämförelse.
Först när den blir så här stor, så KANSKE det kommer att fungera hyfsat passabelt...
http://liutaiomottola.com/instruments/elastico.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Absolut. Förlåt att jag gick lite OT. Tyckte mest det var lite roligt när du nämde just ukulele.Hånken skrev:Lite OT Nick. Men du vet mycket väl vad jag menar.
Jag tänker att det främst är en fråga om utseende. Fast det är klart, sitter man själv i soffan så ger ju klanglådan en liten effekt.Hånken skrev:Och akustiskt fattar jag inte meningen alls med att bygga dem som. Den lilla klanglådan producerar väl inget under 300 Hz alls. Lika bra göra de helelektriska med helt solid kropp då eftersom allt ljud tas upp av Piezon. Men detta är OT, och annan tråd please.
Word! Hittills kanske man kan på sin höjd, fått åka till Tyskland och England, eller köpa en Combustion (enda modell av Dingwall som finns in-store) via internet på öppet köp, och den ligger då på mellan 12-14 tkr (utan case). Tänk dig, Dingwalls Combustion är det enda som finns att få LÄTT tag på.Nick skrev:
Hursomhelst, spännande att Ibanez satsar på fanned frets. Förhoppningsvis blir det mer lättillgängligt. Som det är nu är det ju ganska svårt att kunna prova en bas med FF.
1 tum = 2.54 cmHånken skrev:Ha ha ha! Se där Bjelkeman! Inget nytt. Ändå skall dessa amerikanare hävda både ditten och datten om vem som var först och störst.
Däremot kan jag tänka mig de tillfällen då 37" är för långt. Det finns inte strängar tillräckligt, och man kanske har små fingrar/händer och inte kan räcka bekvämt så långt bak, om man skall dra något längst "ner" på halsen vid första banden. Skillnaden på 37 tum och 36 tum är ändå 2.56 centimeter och det är rätt mycket i bandstavs-världen och "räckhåll" så att säga.
- - - - -
Det jag gjorde en gång på min combustion var att flytta b-strängen till e-strängens läge. Det var nätt och jämnt den gick ner i sadeln, men jag ville bara kolla vad som hände om jag bytte plats med dem. E-strängen blev då uppstämd på en 37" skala och lät tunnare än vanligt, medan b-strängen vibrerade lite aningen mer och blev fetare i tonen vid ungefär 36.5. Jag kunde inte flytta upp b-strängen vidare i skalan eftersom översadeln inte var urfasad för att kunna ta .130 strängen.
Detta kunde göras tack vare Dingwall stallsystem där det var lätt att få upp kulan på strängen efter man stämt ner lite grann.
Undrar om det vart dyrare än Portamento etc. bara för att de gick bra att sälja. Eller om kvalitén är högre på dessa instrument.blackparkas skrev:Workshopbasarna hamnar på 9500 resp 9900 ungefär i Sverige för en femma resp. 6:a.
27k ca för den japanbyggda Prestigen.
SBK = Skit bakom knapparna. Även om tangenten med 6 inte ligger bredvid 4:an. SBK = Shit Behind the Keys! Eller kanske DIngwall vill tänka och dra ut på millimetern... du vet, sträckt stämning...mrbaloo skrev:1 tum = 2.54 cmHånken skrev:Ha ha ha! Se där Bjelkeman! Inget nytt. Ändå skall dessa amerikanare hävda både ditten och datten om vem som var först och störst.
Däremot kan jag tänka mig de tillfällen då 37" är för långt. Det finns inte strängar tillräckligt, och man kanske har små fingrar/händer och inte kan räcka bekvämt så långt bak, om man skall dra något längst "ner" på halsen vid första banden. Skillnaden på 37 tum och 36 tum är ändå 2.56 centimeter och det är rätt mycket i bandstavs-världen och "räckhåll" så att säga.
- - - - -
Det jag gjorde en gång på min combustion var att flytta b-strängen till e-strängens läge. Det var nätt och jämnt den gick ner i sadeln, men jag ville bara kolla vad som hände om jag bytte plats med dem. E-strängen blev då uppstämd på en 37" skala och lät tunnare än vanligt, medan b-strängen vibrerade lite aningen mer och blev fetare i tonen vid ungefär 36.5. Jag kunde inte flytta upp b-strängen vidare i skalan eftersom översadeln inte var urfasad för att kunna ta .130 strängen.
Detta kunde göras tack vare Dingwall stallsystem där det var lätt att få upp kulan på strängen efter man stämt ner lite grann.
//herr besserwisser
Jo, men det verkar vara det 9:e på Ibanez. I alla fall på 6:an. Bra att det inte är på tolfte bandet i alla fall. För även om det är "mitten på halsen" så är det inte säkert att det är mitten av strängen. Ni vet när man sätter en relief på halsen. Så skall "backen" vara som djupast där strängarna svänger med störst amplitud så att de inte tar i banden. Och oftast (oftare än inte) är det precis där strängen är halva sin längd (av mensuren). Eftersom man nu INTE kan ställa reliefen med trussroden på en trähals annat, än att ha störst relief under en och samma punkt beträffande träet och halsens längd, så kan man inte ställa detta efter strängarna på en fanned fret, eftersom "hälften av strängen" hamnar på olika ställen längs med halsen, och inte alls säkert under tolfte bandet för mer än en sträng. Så egentligen bör trussroden strama åt halsen så rak som möjlig UTAN relief, och sedan får man fila ner relief på bandstavarna i stället, på olika ställen, där själva strängen är halvvägs. Dvs vad som är halva avståndet hos en sträng, är inte detsamma som hos den intilligande strängen, eller den första eller sista strängen.Roger Hedin skrev:Som ni ser är Dingwall-basens sjunde band det som är vinkelrätt...
Dessutom är solfjädersformen med extrem på densamma: 33,5" -- 37".
I och med att det är en CNC-maskin borde det inte vara ett problem, men jag antar att sliphuvudet sitter vinkelrätt mot halsens centrumlinje, och då blir det marigt att slipa de sneda banden...Hånken skrev:Ni kan också försöka lista ut varför det skulle vara extra svårt att PLEKA ett instrument med Fanned Frets.