Ny på pratabas.se

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Mahkizmo
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 08:29
Ort: Ålberga

Ny på pratabas.se

Inlägg av Mahkizmo »

Hej alla musikanter!

Mitt namn är Johan och jag är i grund och botten trumslagare men har även skolat mig inom klassisk gitarr under mina studieår inom musik.

Spelar för närvarande bas i ett coverband som heter Tuneups och har varit aktiv där i ca 7-8 år.

Senaste året har jag införskaffat en mängd olika musikprylar, bl a ett Bose PA, och använder en EBS 120 förstärkare med en EBS multicomp (kompressorpedal) ihop med en Fender American Standard Jazz Bas. Tidigare nyttjade jag en gammal 5-strängad Yamaha RBX5 men Jazzbasen är helt outstanding enligt mig både för övning och livegigg.

Har under de senaste 1,5 åren nötit en massa olika tekniker, bl a inom funk och tragglat igenom lite Victor Wooten material och lärt mig slap inkl dubbeltummetekniken.

I nuläget lutar det mot att införskaffa en loop station/pedal (troligtvis Boss RC-2) för att ha och nöta hemma samt med bandet då jag har fått spela en del bas-solon på de senaste giggen.

Har ni några frågor så är dem välkomna.

Ha en trevlig dag!

/Johan
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av mrbaloo »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Hellbum »

Välkommen :)
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av VHdiggare »

Välkommen!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av bjelkeman »

Hej!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen hit!

Din plånbok kommer att hata dig inom ett år! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av TDHP »

Hej! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Hågge »

Hej!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av strummer »

Hej:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av gunbil »

Hej och hälsa Rikard
Gunnar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Eagle Hazze »

BBQV skrev:Hej och välkommen hit!

Din plånbok kommer att hata dig inom ett år! :lol:
haha PB ondskan, den djävla gasen :)
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av fieldflower »

Välkommen!
Lite nyfiken på hur du tänkte köra loopen med bandet, mtp svårigheten att tajma med trummisen..?
Loop är annars skitkul! Själv kör jag med en rc300, men då är det med gura, elkontra och sång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av funkys**t »

Välkommen hit! Pratabas är din nya flickvän/pojkvän... ;)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Bottesini »

Välkommen och känn dig som hemma.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Mahkizmo
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 08:29
Ort: Ålberga

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Mahkizmo »

gunbil skrev:Hej och hälsa Rikard
Gunnar


Det ska jag göra =)
Mahkizmo
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 08:29
Ort: Ålberga

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Mahkizmo »

fieldflower skrev:Välkommen!
Lite nyfiken på hur du tänkte köra loopen med bandet, mtp svårigheten att tajma med trummisen..?
Loop är annars skitkul! Själv kör jag med en rc300, men då är det med gura, elkontra och sång.

Tanken är att traggla hemma för att se hur pass bra dem är, dvs om det är ett visst delay med mera vid knapptryckning så man måste ligga lite före. Det vore jobbigt.

Om allt fungerar som jag tänkt är det mest på lite blueslåtar som vi har en skaplig blandning av, så då vill vår trumslagare höra mig spela lite bas-solon, tänkte då spela själva grundutförandet på basen och sedan loopa den biten och "förhoppningsvis" vara lite flinkare i fingrarna och dra loss ett litet soloparti ;)

Fick göra ett fint ackordsvep i G-dur sist med en tapping-avslutning. Fungerade bra men blir tomt då själva basgången försvinner.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av fieldflower »

Mahkizmo skrev:
fieldflower skrev:Välkommen!
Lite nyfiken på hur du tänkte köra loopen med bandet, mtp svårigheten att tajma med trummisen..?
Loop är annars skitkul! Själv kör jag med en rc300, men då är det med gura, elkontra och sång.

Tanken är att traggla hemma för att se hur pass bra dem är, dvs om det är ett visst delay med mera vid knapptryckning så man måste ligga lite före. Det vore jobbigt.

Om allt fungerar som jag tänkt är det mest på lite blueslåtar som vi har en skaplig blandning av, så då vill vår trumslagare höra mig spela lite bas-solon, tänkte då spela själva grundutförandet på basen och sedan loopa den biten och "förhoppningsvis" vara lite flinkare i fingrarna och dra loss ett litet soloparti ;)

Fick göra ett fint ackordsvep i G-dur sist med en tapping-avslutning. Fungerade bra men blir tomt då själva basgången försvinner.
De mindre modellerna borde ha samma motor som RC-300:an, så jag kan berätta att det inte är något delay.
Trampar man på beatet så blir det skitbra. Kräver lite övning att få till koordinationen, men då det sitter så sitter det.

Det jag såg som en svårighet var mer att det oftast är trummisen som bestämmer tempot, men kör du grundbas på looper så är det den som bestämmer tempot, och då skall trummisen följa den.
På vanliga bluestolvor finns det såklart hyfsade chanser att det funkar att få till, men kräver säkerligen lite övning.

Loop är roligt som attan!
Här är ett kort försök till inspelning då jag loopar. Det är en tagning, tack och förlåt, med gitarr, bas och sång...
Inspelningen lämnar en del att önska i form av nivåer och så då det var första försöket till inspelning av loopningen.
[soundcloud]https://soundcloud.com/peter-kerblom/lo ... class-hero[/soundcloud]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av fieldflower »

Såg en Boss RC-20 på blocket som kanske kan vara intressant?
http://www.blocket.se/jonkoping/Studior ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Mahkizmo
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 08:29
Ort: Ålberga

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Mahkizmo »

fieldflower skrev:
Mahkizmo skrev:
fieldflower skrev:Välkommen!
Lite nyfiken på hur du tänkte köra loopen med bandet, mtp svårigheten att tajma med trummisen..?
Loop är annars skitkul! Själv kör jag med en rc300, men då är det med gura, elkontra och sång.

Tanken är att traggla hemma för att se hur pass bra dem är, dvs om det är ett visst delay med mera vid knapptryckning så man måste ligga lite före. Det vore jobbigt.

Om allt fungerar som jag tänkt är det mest på lite blueslåtar som vi har en skaplig blandning av, så då vill vår trumslagare höra mig spela lite bas-solon, tänkte då spela själva grundutförandet på basen och sedan loopa den biten och "förhoppningsvis" vara lite flinkare i fingrarna och dra loss ett litet soloparti ;)

Fick göra ett fint ackordsvep i G-dur sist med en tapping-avslutning. Fungerade bra men blir tomt då själva basgången försvinner.
De mindre modellerna borde ha samma motor som RC-300:an, så jag kan berätta att det inte är något delay.
Trampar man på beatet så blir det skitbra. Kräver lite övning att få till koordinationen, men då det sitter så sitter det.

Det jag såg som en svårighet var mer att det oftast är trummisen som bestämmer tempot, men kör du grundbas på looper så är det den som bestämmer tempot, och då skall trummisen följa den.
På vanliga bluestolvor finns det såklart hyfsade chanser att det funkar att få till, men kräver säkerligen lite övning.

Loop är roligt som attan!
Här är ett kort försök till inspelning då jag loopar. Det är en tagning, tack och förlåt, med gitarr, bas och sång...
Inspelningen lämnar en del att önska i form av nivåer och så då det var första försöket till inspelning av loopningen.
[soundcloud]https://soundcloud.com/peter-kerblom/lo ... class-hero[/soundcloud]

Lät bra det där :) Snygg stämsång
Mahkizmo
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 jul 2015, 08:29
Ort: Ålberga

Re: Ny på pratabas.se

Inlägg av Mahkizmo »

fieldflower skrev:Såg en Boss RC-20 på blocket som kanske kan vara intressant?
http://www.blocket.se/jonkoping/Studior ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Kalas! Får ta och kika lite närmre på den där annonsen.

Tack så mycket!
Skriv svar