Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av BasBert »

Kör livelooping med akustisk gitarr, bas , perc etc. besväras av rundgång, särskilt med octavidern för min akustiska Seagull.
Har funderat över att quitta scenmonitor å skaffa trådbundet alt. trådlöst öronvax istället.

Vilka livessystem kör ni med /rekommenderar Ni?

tackar/BB
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla in Behringer (på riktigt), deras X32-system eller stageboxar med router (X16air och en ipad t ex) och så en Powerplay-mixer till det. Då kan du även mixa själv och skicka nivåerna till FOH!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag har en lite äldre Shure In Ear som jag är nöjd med. Provade några billigare tidigare men dom brusade så mycket.
Ingemar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av Seaweed »

Om du inte vill betala multum rekommenderar jag varmt MEElectronics M6 PRO. Hela bandet kör dem och de känns riktigt riktigt bra faktiskt. Vi kör Behringers XR18 i repan (med Android/iPad-styrning) och Behringers små MA400 2-kanalsmixrar live. Trådbundet alltså. "Byggde" en egen kabel med hörlursförlängning och instrumentsladd kombinerat. Sen har jag en sån här i bältet för ännu smidigare masternivå-justering: http://www.thomann.de/se/fischer_amps_m ... _110148_15" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.meelec.com/M6PRO_s/464.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... xer-p22513" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av fieldflower »

Jag provade en Voicelive 3:a ett tag (men lämnade tillbaka den för att den hade dumheter för sig).
Den hade dock en riktigt smart lösning till trådbundet in-ear, som bara bestod av en smart sladd:
Bild

Tror inte den finns att köpa löst, men det borde ju inte vara omöjligt att tillverka en.
En skärmad sladd med minst 4 ledare borde man kunna löda till med 4 kontakter och lite extra sladdlängd för att in-ear-kontakterna skall hamna där man vill ha dem.

Det gör ju inte ont att ha sladdbundet in-ear om det ändå följer instrumentsladden liksom...
Medlem i PB50+
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av busse »

Jag har använt ett JTS system och tycker det funkat fint, använder numer det väldigt sällan men det beror mest på att det är få gig och då ofta på hyrda grejer och då blir en monitor enklare. Tycker att mixen är väldigt känslig i in-ear men då den väl sitter är det kanon bra med in-ear, man hör det man vill höra och ingen våldsam ljudvolym.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av fieldflower »

Ska försöka få till in-ear själv till nästa gig tror jag.
Är känslig för monitor-volym för sången - behöver vara precis lagom för att funka.
Får se om jag får till det eller om det blir monitor iallafall.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av flagg »

En sån där sladd för hörlurar och instrument har jag "byggt" själv med buntband på lagom avstånd. Den är givetvis lite bängligare än en vanlig kabel men på det stora hela funkar det så bra att jag inte orkat fixa nåt bättre än. Är dock trångt både i replokal och på vår genomsnittliga scen så ränner inte runt så mycket.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av busse »

Då det gäller in-ear så tog det mig nog fyra, fem gigg innan jag började gilla det. Vi körde alltid med det bandet med eget PA och mixer och det tog säkert fyra femspelningar innan mixen i in-ear systemet var bra för mig, mixen var fruktansvärt känslig även på mycket små ändringarmen då den väl satt var det hur bra som helst. Trummisen försökte med in-ear men då han saknade tålamod så dömde han ut det direkt utan att jag anser att han gett in-ear en riktig chans.

Då jag körde in-ear så skippade jag även förstärkaren som bara kändes onödig att släpa på då den ändå lajnades. En Sansamp, några pedaler och sen in-ear var en väldigt lätt och smidig basrigg med bra medhörning.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilket In-ear system rekommenderar Ni?

Inlägg av fieldflower »

Var i repan och torrskruvade fram in-ear-ljud med sladd idag.

Himla behändigt att kunna spela upp senaste giget, med alla mixerinställningar intakta, genom mixerns alla kanaler och skruva till en bra början på egen hand.
Digitalt mixerbord rules!

Ska bli spännande att se hur det känns på gig den 30/1!

Är lite tveksam till hur jag skall göra med överföring bara - köra med sladd såhär första gången för att se om det känns bra, eller punga ut med en slant för ett billigt trådlöst...
Risken med att köra med sladd är ju att det blir trassligt på scen, och risken med att testa ett billigt är att det inte funkar just för att man köpte ett billigt...
Medlem i PB50+
Skriv svar