GNUlars -jag!

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

GNUlars -jag!

Inlägg av GNUlars »

Sen som alla andra, hade inte sett medlemspresentationerna (tittar nästan bara på förstärkare och effekter, ibland basar)

Jag är Lars Arvidsson, född 1965

Jobbar halvtid med GNU Musikverkstad som lackar, lagar och bygger basar och gitarrer. Skrev i princip alla bastesterna i FUZZ när den fanns på papper och jobbar som slöjdlärare i grundskolan. Jag spelar en del också så man kan säga att jag har fyra jobb...

Uppvuxen i Skåne med föräldrar från Hälsingland. Flyttade till Göteborg för att plugga och stannade där. Bor nu utanför stan i Jonsered. Radhus, fru, två barn men tyvärr inte husvagn eller hund....

Tio år gammal började jag spela piano. I sexan såg jag Magnus Söderqvist stå i ett klassrum och spela på elbas med förstärkare, det var mäktigt. Magnus var en tuff kille som var tre år äldre, så jag insåg att jag måste börja spela bas. Jag har faktiskt aldrig varit minsta intresserad av att spela gitarr, hellre trummor...
Vi startade rockband i åttan, Farmors Glödlampor, ett namn som jag fortfarande är stolt över. Spelade Ebba Grön, Status Quo och egna låtar

Jag har aldrig övat något vidare. För mig har det alltid varit roligare att lyssna på musik och meka med grejerna än att spela, även om det är skitkul att spela med bandet också. Spela kunde jag inte bli bäst på, men jag var alltid bra på att laga och fixa. Jag är en sådan där pervers typ som älskar att bära högtalare och koppla upp PA, ju mer roliga grejer desto bättre. Det finns alltid någon förbättring att klura ut till nästa spelning, nya sätt att bunta ihop speakonkablarna eller en ny koppling i pedalbordet...

Kan fortfarande inte öva utan omedelbart behov. Men det är skitkul att plocka ut nya låtar. Började spela lite tenorsax för några år sedan men är dålig på att öva även där. Vi har kört lite blås i bandet och då går det ju bra att öva... Saxen har tyvärr legat i malpåse ett tag...

Musikrötterna har jag i Pink Floyd, Genesis, King Crimson, Yes, Bruford, Stanley Clarke, Brand X och sådant. Lyssnar fortfarande uteslutande på vinyl från 70-talet och utökar hela tiden vinyl-samlingen.
Jag älskar Peps Persson, Joni Mitchell, Led Zeppelin, John Coltrane, Fläskkvartetten, Frank Sinatra, Black Sabbath, Neil Young, Frank Zappa, Jethro Tull, AC/DC, Miles Davis, Grand Funk Railroad, Ulf Lundell, Steely Dan, Gov´t Mule, Pat Metheny, Fleetwood Mac, Abramis Brama, The Who

MP3 är praktiskt när man cyklar till jobbet och när man skall skicka runt låtar i bandet, men är inget jag lyssnar på hemma. Har vinylspelare i verkstan och vid skrivbordet på vinden också....

Pratabas är toppen, man får ju aldrig prata bas annars.... Jag är en tjurig motståndare till alla nät-förkortningar (som jag inte begriper, vad betyder 1+??) och har aldrig använt en smilie. Jag föredrar klartext, men smila på ni. Bara jag får vara bakåtsträvande gnällgubbe.... jag hatar naturligtvis att skriva sms också, men det har ni väl redan gissat.

Jag tycker att de flesta basgrejer har något att ge. Jag gillar både rör och transistor, både EBS och Ampeg, både P-bas och Alembic. Jag har aldrig förstått varför man inte kan spela retro-rock på EBS eller fusion på Marshall Superbass. Är det något jag inte skulle använda själv så är det golvmultieffekter som Boss GT-6, den funkar bra, men den är inte kul..... Jag älskar gamla saker i alla dess former, så det faller sig mest naturligt med rörtoppar och gamla pedaler. De låter ju fantastiskt också...

Nu blev jag lite tjatig kanske, heder åt er som läst ända hit...


En del vill ha grej-lista så jag lägger till det:
Uppdaterat 16-12-03:

Grejer:
Har en massa grejs, spelade nästan alltid på Sound City-Ampeg 412-Aria, men nu blir det Mesa Carbine för det mesta.
Sålde min blonda P-bas för att köpa en Vespa....(har tidigare inte sålt några av mina egna grejer de senaste 25 åren, sålde Framusbasen ca 1985 för 600kr, köpte tillbaka den 10 år senare för samma peng..)

Förstärkare
Hybridcombo:
Mesa/Boogie Carbine M6 2x12" combo, 600w. Ny november 2011, låter gudomligt!! Likadan tomcombo (med toppen urtagen och såld..) som extralåda under combon. Härlig stack som blir lite högre än en 810. Combon låter tillräckligt utan extralåda, men det är skönt att få upp ljudet från knäna. Det är skönt med större högtalaryta.
Har velat ha en Mesa i 20 år, så det var på tiden... Älskar verkligen Mesa Carbine-smällpåkäftenljudet. Tydligt till varje pris. Bättre elakt och jobbigt än snyggt och mesigt skulle man kunna säga...

Rörtoppar:
Hughes & Kettner BASS Master 80-tal, 5w
Hagström Bass 210 -69?, 10w
Ampeg V4 -74, 100w
Sound City 120 -71, 120w
Mesa/Boogie Buster Bass 200, 200w
Fender 400PS -71, 435w

Transistorgrejer:
Warwick Jonas Hellborg Preamp och slutsteg (har både 250- och 500-steg)
RSL Rackrigg från 80-talet. 2x300w Mycket funktionellt ljud, går fram bra. (Robert Sahrling som nu har Ares guitars är den skyldige till RSL, tack Robban!)
Audex 100w transistor - klassisk minitopp från Göteborg (passar i fruns cykelkorg, entolva på pakethållaren och basen runt halsen, skit i fodral. Cykla 500m till repet...)
Peavey TNT 100 combo -79 (köptes för 400:- 2014)
Hagström BT50 50w transistor (50 spänn på loppis 2011)

Högtalare
2 st Ampeg V4 412:a ca-74 Köpte nr 2 2012.. serienummer nästan intill den gamla, kul! Tack Bruce på MUG!
2st 1x15" lådor hembyggda (används nu som sub-lådor till bandet)
1st 2x8" låda hembyggd
2st EBS NEO 112
Hagström 112
2st Mesa 2x12" combo+extralåda (se ovan..)
Warwick Jonas Hellborg 2x12
Warwick Jonas Hellborg 2x15
Marshall 4x15" modell 1979B från ca-76. Under renovering...
Fender 2x15" tomlåda ännu så länge...

Basar (i den ordning de inskaffades)
1.Framus Caravelle -69 (gulbrun) halvakustisk, som en 335:a..
2.Rickenbacker 4001 -77 Walnut (tobacco sunburst ungefär...)
3.Hembyggd JB m genomgåede hals, almkropp (brun)
4.Norma, Japansk 70-talsbas (sunburst)
5.Music Man Stingray 5 med ny skitlätt GNU-kropp (gul)
6.Fender JB med PB-hals (Sonic Blue)
7.Aria Pro II SB-700 -81 (gulbrun ask)
Såld: Gibson Victory Standard (Candy apple red)
(SÅLD 2012: Fender PB reissue 59 vitblond (Fender japanhals och GNU-kropp))
8.Fender JB -78 "blondin" lönnhals och naturask-kropp, otroligt tung....
9.Peavey Millennium Plus USA, 35", skitbra! (lila bets på flammig topp)
10.G&L L2000 Tribute (Korea) med Sönderslagen kropp i tre bitar som jag limmat ihop...(blå sunburst)
11. Cort Action Bass hopplock. Billig 5-strängskropp (som hade 4-strängsmikar original!!). Hade en hals som funkade till. Kanonbas, skitbas som låter grymt. (svart)
12. Peavey T-40 1980. Köpte billigt med dålig hals (för mycket böj, sprucken vid justeringen, ), låter grymt! (natur, lönnhals)
13. Peavey Millennium Plus USA (en till...)
14. Ibanez Musician -84, MC940 bandlös (svart)
15. Grand Suzuki från ca 1980? köpt billigt 2016. Kul bas från möbelbasarnas guldålder... Låter fantastiskt elakt. Lite framtung, men grym...
Bas 9, 10, 11, och 1 tog jag reda på och gjorde i ordning när 4Sound (fd Svensk Musik) tömde sitt jättelager här i Jonsered
Håller också på att bygga ihop ytterligare en Peavey T-40 från delar, plus massor av andra projekt i bitar...


Har även en lånad Gibson EB-3 1968?

Har några GNU-basar i verkstan på demo, använder dem också ibland.

Växte upp med Rickenbackern och är ingen riktig Fenderfantast. Jag spelar oftast på Aria eller Peavey

Har faktiskt byggt ihop en strata reissue 56 av en hals jag hade, är väl tvungen att ha en gitarr också om man har gitarrverkstad....

Har ett tjugotal pedaler som vandrar runt i tre olika pedalbord. Har alltid en distpedal och något att öka bas och volym med samt en Peterson Stroboskop-stämpedal (stämmer mycket på jobbet och är bortskämd med exakta apparater, blir tokig med en vanlig stämapparat, hellre utan)
Senast redigerad av GNUlars den tis 27 dec 2022, 05:18, redigerad totalt 29 gång.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Välkommen hit!
Morsa Bryzellen från Interpool-basisten nästa gång du lämnar in manus! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

He. Gitaristen i bandet är lite som du vad det gäller PA mm. Välkommen.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tjenare, GUNlars!

Alltid kul att läsa dina tester i Fuzz!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ok Klopper!
Har hälsat till Matspojken...

Och tack alla för att jag är välkommen...

Roligt att få lite respons Martin, det är nästan inga som hör av sig till redaktionen eller till mig när det gäller basbevakningen.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
dereborn

Inlägg av dereborn »

Klopper skrev:Välkommen hit!
Morsa Bryzellen från Interpool-basisten nästa gång du lämnar in manus! :D
+1...
(inte 1+...) Betyder "instämmer", "jag med" etc

Hälsa Abbey från mej med!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Tack för grundkurs 1A i nätkommunikation. Skall vi ta ett begrepp i veckan Dereborn?
Alla känner apan eller det kära barnet med de många namnen: Jag skall hälsa till Mats från dig också...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
dereborn

Inlägg av dereborn »

GNUlars skrev:Tack för grundkurs 1A i nätkommunikation. Skall vi ta ett begrepp i veckan Dereborn?
Alla känner apan eller det kära barnet med de många namnen: Jag skall hälsa till Mats från dig också...
Lars
Jag är väl en av dina bakåtsträvar-kollegor härinne, så du får säkert bättre uppdaterad info om du frågar nån av youngboysen här inne om data-lingo... Men vi kan ha en "bättre förr-hörna ändå kanske?!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev:Ok Klopper!
Har hälsat till Matspojken...

Roligt att få lite respons Martin, det är nästan inga som hör av sig till redaktionen eller till mig när det gäller basbevakningen.
Lars
Det är ju tråkigt att det bara är en basgrej per nummer, men antar att det är så det måste vara. Finns ju fler gitarrister än basister....

Men det här skulle kunna bli en bra tråd att ge önskemål om vad man önskar att läsa i Fuzz. Återkommer...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Kul idé med bättre-förr-hörna!
Där kan vi sitta och muttra om att de inte gör 6550-rören som de borde längre...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag hade ambitionen att testa en bas och en förstärkare i varje FUZZ-nummer, men det har jag inte hunnit. Det finns utrymme för ett par-tre sidor bastest i varje nummer så ibland har det varit lite tunt. Det är ganska mycket att testa nu i vår så det kanske blir en lite mer fullmatad tidning närmare sommaren. Närmast kommer Fender American Standard. Sedan blir det EBS nya topp och troligen 810. Har även testat EBS neoGorm och lite fler pedaler, så vi får se vad som kommer med i vilket nummer... Själv tycker jag att det är lite roligare med både bas och förstärkartest som är lite kortare. Hellre än att krypa in i hörnen i kretskortet på förstärkaren och utvärdera ytfinish på kondensatorerna...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev:Kul idé med bättre-förr-hörna!
Där kan vi sitta och muttra om att de inte gör 6550-rören som de borde längre...
Haha! Då hamnar nog jag utanför diskussionen...

Men jag gillar iofs 80-tals basar. De bästa basar jag spelat på har varit från 80-talet... Min Lado samt min gamla Hagström Super Swede, som blev stulen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, 80-tal är kanon. Min Aria är från -81, suverän..
Nu går jag ock lägger mig, skall upp 06.00....
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hej Lars!
Har bara köpt några enstaka nummer av FUZZ. Köper inte tidningar överhuvutaget .. det har blivit så när man kan läsa det mesta på nätet. Vore kul (för mig iaf) om du testar den nya 5-strängade Fender American Standard Precision V i FUZZ. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D

Bättreförrhörna - bra idé!
Shoot!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen! Läser ibland dina tester (på nätet) med stor behållning!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hola!

Jag tycker också att det varit skitroligt att läsa dina recensioner i fuzz.
Det är lite förresten komiskt att de flesta här har nära anknytning till hälsingland(!)...
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Hej och välkommen!
Trevlig presentation!
/Mangan
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

tack alla!
Macahan! Är du också Hälsing? (har noterat Dereborn och Parkas, fler?)
Du det där tyget i bakgrunden på din bild är ju grymt, det skulle man vilja ha en klänning i..... Sätt det som högtalartyg vettja. Är det en AD200 som står och puttrar framför tyget? avundsjuk....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Välkommen! (igen)
Kul som attan att ha dig här!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Välkommen Lars.
Kanske vore dax att prenumenera på Fuzz igen ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

GNUlars skrev:tack alla!
Macahan! Är du också Hälsing? (har noterat Dereborn och Parkas, fler?)
Du det där tyget i bakgrunden på din bild är ju grymt, det skulle man vilja ha en klänning i..... Sätt det som högtalartyg vettja. Är det en AD200 som står och puttrar framför tyget? avundsjuk....
Lars
NÄ, men frugan är hälsing och sommarstugan har ju hamnat där av den anledningen.. :lol:
Det tyget på bilden är skitgrymt verkligen.. vi slängde upp det för ett photoshoot ett par år sedan.. sen blev det bara kvar.. :D
Jepp.. framför tyget är det en ad200 (mk1 dessutom) som glimmrar. Det är för övrigt ditt fel att den står där.. om du inte hade skrivit så vackert om den så... :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svensson har ju släkt i Hälsingland med bland andra.

Hälsingland och Örebro (eller är det samma sak...?) dominerar nog i olika former forumet. Fast alla vet att det är Västerbottningarna som styr.



:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kul att träffa dig här också Lars. Jag har försökt tala väl om dig i lite olika sammanhang på forumet men nu behöver jag ju inte det längre. :wink:
Trots min åldersstigenhet (?) så tycker jag smileys är ett bra verktyg på nätet, särskilt som man inte ser ansiktsuttryck eller inte alltid förstår varandras humor. Fast är man konsekvent saklig så behövs det ju inte. :oops:

Det är för övrigt du som formulerat min "ålderspresentation".

Känn dig välkommen!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hej hej!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar