Tapewounds?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Tapewounds?

Inlägg av Taurus »

På min nuvarande Schatz jazz kör jag TI flats och är toknöjd.

Men någon gång när stjärnorna står rätt kommer Marcus till slut att leverera den sonic blue Schatz J:n, och jag är sugen på att testa tapewounds på den.

Nu vimlar det ju inte av tillverkare av tapewounds, men eftersom jag aldrig testat den strängsorten kanske nån kan komma med en rekommendation? Jag är ute efter nåt som låter varmt och gött, men ändå inte helt utan sustain. D'addario? Fender? LaBella? Galli?

Det är för övrigt lite trist när jag är så nöjd med alla andra prylar i riggen att strängar är det enda jag GAS:ar efter. Det är också lite läskigt gubbigt att det nu sitter flats på alla basar, och jag bantat ner pedalbordet eftersom jag aldrig använder od/dist längre. Så tapewounds känns som ett naturligt steg i utvecklingen :oops:
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Tapewounds?

Inlägg av tmssinner »

Jag har 'D'Addario XL Nylon Tapewound ETB92 Bass Guitar Strings Medium 50-105', på min Yamaha BB414 och är helt såld över känslan och ljudet. Upplever att jag får ett brett ljudregister att välja på.

Novis som jag är så läste jag många recensioner innan jag beställde och noterade då att många hade upplevt dom som korta. Så kolla det innan du beställer om valet faller på dessa.

Köpte mina här: http://www.stringsandbeyond.com/detnytaloscb.html

Bra service, snabb leverans och ett väldigt bra pris.
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Tapewounds?

Inlägg av B-Å Åhs »

Mycket trevliga strängar det där ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Tapewounds?

Inlägg av tmssinner »

Taurus, har du vägarna förbi Göteborg - Kungsbacka så hade du gärna fått testa min bas och strängarna.

Å andra sidan är det inte så mycket pengar tänkte jag och köpte mina lite vind för våg. Såg det dessutom som en utmärkt chans att få prova att stränga om en bas själv. :D
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Tapewounds?

Inlägg av Taurus »

Tmssinner, jag bor utanför Sandviken och det är inte ofta jag är i Götet, men tack för orden och erbjudandet!

Ja, det lutar åt D'addario, och det är inte mycket pengar, men eftersom det inte är någon brådska kan jag ju se vad folk här tycker först :-)
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Tapewounds?

Inlägg av tmssinner »

Taurus skrev:Tmssinner, jag bor utanför Sandviken och det är inte ofta jag är i Götet, men tack för orden och erbjudandet!

Ja, det lutar åt D'addario, och det är inte mycket pengar, men eftersom det inte är någon brådska kan jag ju se vad folk här tycker först :-)
Så lite så. :)

Japp, jag hade gjort likadant. ;)
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Tapewounds?

Inlägg av AndersB »

Jag har GHS Black Nylon Tapewound på en bas. De är lite intressanta för det är en roundwound med nylon på, inte en flatwound.

Jag tycker det märks i att det är ett lite kaxigare övre mellanregister som finns i dem som jag upplever att roundwounds har men som flats (eller i alla fall Chromes) saknar.

De åkte först på en jazzbaskopia men där blev de inte kvar så länge, framförallt för att basen är dåligt jordad och surrar så länge man inte har kontakt med någon jordad del (och eftersom nylonen inte leder så räcker det ju inte med strängarna). Sen råkade jag klippa E-strängen lite kort också vilket basen inte alls trivdes med. Men – det lät bra utöver jordbrummet!

Jag flyttade över dem till min Squier med mudbucker (telebas) som fram till dess hade Chromes och där klaffade det mycket bättre. Symtomen från kort E-sträng märks mycket mindre och det där högre mellanregistret livar upp den mörka humbuckern på ett riktigt schysst sätt. Ett tydligt steg närmare ljudet den basen hade med roundwounds (då jag nästan upplevde det höga mellanregistret som för uppkäftigt).

Rätt låg tension GHS-strängarna också förresten vilket jag tycker känns helt okej.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Tapewounds?

Inlägg av tmssinner »

@AndersB Får man fråga vilken butik du handlade dessa av och om du har en webbadress kanske? :)
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Tapewounds?

Inlägg av AndersB »

Visst får man det. De hängde med i en beställning från thomann.de.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Tapewounds?

Inlägg av tmssinner »

AndersB skrev:Visst får man det. De hängde med i en beställning från thomann.de.
:tummenupp: Tack
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Tapewounds?

Inlägg av Taurus »

AndersB skrev: /snip/ ...framförallt för att basen är dåligt jordad och surrar så länge man inte har kontakt med någon jordad del (och eftersom nylonen inte leder så räcker det ju inte med strängarna).../snip/
Det där har jag inte tänkt på...då kanske det är Sandbergen som får bli försökskanin för tapewounds istället...
Skriv svar