Strängpriser i Sverige?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av RolleHarris »

Ni tvingar mig: http://www.basstringsonline.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av BB3000S »

Zyrran skrev:Stringsandbeyond.com
Yup, dom är min supplier också.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Zyrran »

BB3000S skrev:
Zyrran skrev:Stringsandbeyond.com
Yup, dom är min supplier också.
Å anmäler man sig till nyhetsbrevet så tycker jag att man typ alltid har fri frakt eller 15% rabatt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

http://www.thomann.de/se/harley_bentonv ... t_213053_0

46,61 Skr till och med.

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... _226848_12

70,05 SKR för femsträngat.

Buy and never boil again.

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Man kan undra om 40 är tjockleken eller priset? :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Gitarrsträngar 010 - 046 set...

14 kr

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... s_168993_1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok,det är inte kul när strängar går av hela tiden, och man måste byta, men det är nästan värt priset... om de skulle gå av i parti och minut. Jag kommer ihåg när jag köpte EN singel 009 sträng 1987, och den kostade 14 kr.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:Gitarrsträngar 010 - 046 set...

14 kr

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... s_168993_1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok,det är inte kul när strängar går av hela tiden, och man måste byta, men det är nästan värt priset... om de skulle gå av i parti och minut. Jag kommer ihåg när jag köpte EN singel 009 sträng 1987, och den kostade 14 kr.
Jag har faktiskt provat de billigaste både elgurasträngarna och nylonackesträngarna också.
De låter skit.

Bassträngarna gillar jag, men gitarrsträngarna är inge vidare...
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Okej då. Men! Till det priset var det värt att prova. Lite värre med D'addarios nya NYXL eller vad de heter. Fattar inte vitsen med dem (gitarr). Låter och känns som vanligt. Vet inte hur länge de håller...

Men nu kan man köpa Harley Benton 5 str set, och stämma sin 4:a i BEAD, och kasta g-strängen. Ingen större förlust, som det var tidigare med Rotosund för 700 papp.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av blackparkas »

Har några kunder som är lyriska över NYXL-strängarna, till gura, så det är väl lite olika för olika så att säga.... antar jag...


Jag kan absolut inte tro att dessa strängar låter bra, alltså HB-strängarna.
Men det får man ju tycka förstås. Sedan får man väl tycka det är ok med slavarbete i Asien också då antar jag?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Har några kunder som är lyriska över NYXL-strängarna, till gura, så det är väl lite olika för olika så att säga.... antar jag...


Jag kan absolut inte tro att dessa strängar låter bra, alltså HB-strängarna.
Men det får man ju tycka förstås. Sedan får man väl tycka det är ok med slavarbete i Asien också då antar jag?
Prova innan du tycker...;)

Och vet du var HB-strängarna tillverkas?
Och vet du var alla andra strängar tillverkas?

Det är väl högst sannolikt att HB-strängarna tillverkas i samma fabrik som en drös andra märken? För det lär vara svårt att få det priset om man byggt en egen fabrik.
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Precis fieldflower. Det är helt säkert dyrare att ha egen fabrik. Dessa är gjorda av "annan" eller tredjepart som har skrivit en "deal" om att aldrig avslöja. Samma som WEBSTRINGS som också gör till andra stora märken.

Det är så här när andra fabriker får "säsongs-slack" i produktionen, dvs överkapacitet så ringer de runt och frågar och börjar buda på att "vi har 15 maskiner som står stilla, vi kan göra tjugo tjog åt dig för ..." . Jag köpte ifrån dessa för ca 10 år sedan, men finner ingen vits nu sedan Thomann har börjat med sina egna märken. Thomann hade inte Harley Benton i början.

http://www.webstrings.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Jag har hört att Tuborg (i Danmark) gör Carlsberg öl också när deras kapacitet går i taket. Det är naturligtvis inget vi ser, eller får avslöja eller kan göra något åt.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Riboe »

Jag har just nu HB-strängar på min BB615. Låter väldigt bra men jag misstänker att man skall ha lite tur också. Beställde två set samtidigt. Det ena, som jag använder nu, har strängar som är lindade med "sytråd" i ändarna. Först lät inte E-strängen bra, så jag plockade av den och provade med E-strängen från det andra setet. Det hjälpte inte, så den första strängen åkte på igen. Nu lät den helt ok. Snart skall jag nog prova det andra (olindade) setet.

Edit: BB625 -> BB615
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hellish »

Handlar inte strängar i sverige. Senast köpte jag 5-6set Maruszczyksträngar på deras webshop.
Innan dess köpte jag några set Newtonesträngar av Newtone själva. Har för mig att jag innan det köpte ett gäng EB Cobalts via basstringsonline och jag hade tydligen tur eftersom de inte skickar EBsträngar utanför USA. Eller, de gjorde det inte då i alla fall.
Skriv svar