"Noble" preamp Di...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Re:

Inlägg av lowfreq »

peter_s skrev:....Själv har jag en relativt neutral och i sig småtrist förstärkare, och Noblen ger ljudet i den en extra, både fetare och klarare, dimension.
....Själv använder jag den som preamp....
Alltså.. Har Noblen en egen ljudkaraktär?
Eller är det "bara" så att Noblen muffar-till/fettar-upp den befintliga basljuds-karaktären som man redan har i sin förstärkare?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av gthyni »

Preamp + DI-box


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re:

Inlägg av peter_s »

theLopp skrev:Ok, beställde precis en... ;-)
Grattis! :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Re:

Inlägg av peter_s »

lowfreq skrev:
peter_s skrev:....Själv har jag en relativt neutral och i sig småtrist förstärkare, och Noblen ger ljudet i den en extra, både fetare och klarare, dimension.
....Själv använder jag den som preamp....
Alltså.. Har Noblen en egen ljudkaraktär?
Eller är det "bara" så att Noblen muffar-till/fettar-upp den befintliga basljuds-karaktären som man redan har i sin förstärkare?
Jag skulle nog säga att Noblen har en egen ljudkaraktär, men att den även kan fungera som uppfettare. Vet också att många kopplar sin Noble direkt till slutsteget i den använda förstärkaren - vilket ju kan tyda på att de nämnda många tycker att Noblen har en egen karaktär som de inte vill ska färgas av en förstärkares preamp.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

Nämnde ju tidigare att jag skulle spela in med min Noble, och nu är det gjort. Vi spelade in två kanaler med P-bas: en med en uppmikad Bassman 135 och 2x15-låda, överstyrd med en Fulltone OCD; och en med en ren DI-signal från Noblen. I slutänden använde vi mest bara Noble-signalen, och resultatet låter såhär:

[spotify][/spotify]

(alternativ för er som inte har Spotify: " onclick="window.open(this.href);return false;)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Re:

Inlägg av lowfreq »

peter_s skrev:
lowfreq skrev:
peter_s skrev:....Själv har jag en relativt neutral och i sig småtrist förstärkare, och Noblen ger ljudet i den en extra, både fetare och klarare, dimension.
....Själv använder jag den som preamp....
Alltså.. Har Noblen en egen ljudkaraktär?
Eller är det "bara" så att Noblen muffar-till/fettar-upp den befintliga basljuds-karaktären som man redan har i sin förstärkare?
Jag skulle nog säga att Noblen har en egen ljudkaraktär, men att den även kan fungera som uppfettare...
Låter ju helt underbart! :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lowfreq »

peter_s skrev:...I slutänden använde vi mest bara Noble-signalen, och resultatet låter såhär:

(alternativ för er som inte har Spotify: " onclick="window.open(this.href);return false;)
Fylligt och mustigt basljud! :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av gthyni »

:shock: :vinkar:
De släpper nu en klass D på 1100W med preampen som försteg.
Som vanligt är priset väl tilltaget - $1999 (kostar att ligga på topp)
och bara 120V/60Hz f n.

Bild

http://nobleamps.com/1000w/

:shock:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Elfström »

Kommer att kosta $2399 står det väl, om jag inte har läst fel. Ca 20.900 Svenska!
($1999 pre-release, US only)!!!
:lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Roger Hedin »

Konsten att skjuta bredvid mål!
Hade det inte varit bättre att göra en liten smidig klass D-sak istället för att klä ut den till en olifant?
För en sån tråkmåns som mig går den fetbort hur bra den än kan tänkas låta. Jag väntar fortfarande på en potent klass D-stärkare i pedalformat vilken får plats på ett pedalbord. Det är så tråkigt/praktiskt att det borde tilltala några...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Markooo »

Sjukt snygg topp!

Dock var prislappen ett skämt...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re:

Inlägg av Poester »

Markooo skrev:Sjukt snygg topp!

Dock var prislappen ett skämt...
Stör mig som satan på att det ser ut som att fronten går framför texten på panelen.
Är det så blir man ju bara ledsen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Markooo »

Poester skrev:
Markooo skrev:Sjukt snygg topp!

Dock var prislappen ett skämt...
Stör mig som satan på att det ser ut som att fronten går framför texten på panelen.
Är det så blir man ju bara ledsen!
Jo, det var ju onekligen rätt fult...

Jag undrar däremot hur störigt det är utan en midratt? Har fattat det som att preampen är B15-kopia. Kan ha fel där dock...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

lowfreq skrev:
peter_s skrev:...I slutänden använde vi mest bara Noble-signalen, och resultatet låter såhär:

(alternativ för er som inte har Spotify: " onclick="window.open(this.href);return false;)
Fylligt och mustigt basljud! :thumbsup:
Tack! :)
gthyni skrev::shock: :vinkar:
De släpper nu en klass D på 1100W med preampen som försteg.
Som vanligt är priset väl tilltaget - $1999 (kostar att ligga på topp)
och bara 120V/60Hz f n.

Bild

http://nobleamps.com/1000w/

:shock:
"Nu" vet jag inte riktigt. Den där fanns redan när jag beställde min preamp, i slutet av förra året. ;)
Roger Hedin skrev:Konsten att skjuta bredvid mål!
Hade det inte varit bättre att göra en liten smidig klass D-sak istället för att klä ut den till en olifant?
Med tanke på att snubben som beställde den där - för det har, så vitt jag vet, bara byggts en - ville ha en förstärkare som var lika bred som de högtalarlådor han använder, och som ser ut som en klassisk rörförstärkare (à la Marshall), så skulle jag säga att det inte skjutits bredvid mål, utan snarare mitt i prick. Har också läst att han som äger den är väldigt nöjd, vilket styrker min tes. Men visst, stora förstärkare, i kubikcentimeter räknat, passar inte alla.
Poester skrev:Stör mig som satan på att det ser ut som att fronten går framför texten på panelen.
Är det så blir man ju bara ledsen!
Kan bara hålla med. Hur tänkte de där?
Markooo skrev:Jag undrar däremot hur störigt det är utan en midratt? Har fattat det som att preampen är B15-kopia. Kan ha fel där dock...
Det har du: preampen är baserad på en Fender-tone stack. Och personligen har jag inte saknat midratt på Noblen. Den låter bra utan och tillräckligt flexibelt för mig, med sin 2,5-bands-EQ.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Roger Hedin »

Nä, är det en custom order så är det väl helt rätt, men med tanke på att stort och skrymmande i en stor del av världen är en nackdel - speciellt i stora trånga städer där folk får åka kollektivt med sakerna eller spela på befintlig backline - så är det definitivt att skjuta bredvid mål. För den som ändå bara ska spela i replokalen är det ju en helt annan onödigt dyr sak som ska stå och vara "snygg"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

Roger Hedin skrev:Nä, är det en custom order så är det väl helt rätt, men med tanke på att stort och skrymmande i en stor del av världen är en nackdel - speciellt i stora trånga städer där folk får åka kollektivt med sakerna eller spela på befintlig backline - så är det definitivt att skjuta bredvid mål. För den som ändå bara ska spela i replokalen är det ju en helt annan onödigt dyr sak som ska stå och vara "snygg"...
Fast, tänk på att det finns de som inte åker kollektivt till sina gig, och som inte vill ha en liten förstärkare på sin högtalarlåda, utan en som har mer av visuell impact på scen. Det är för dem den här förstärkaren är byggd. Se den som ett alternativ till en Ampeg SVT, Fender Bassman, eller Aguilar DB751, snarare än Markbass LittleMark eller Genzler Magellan, helt enkelt.

Jag menar, ingen skulle ju påstå att Mesa har har skjöt bredvid mål när de designade Subway D-800, bara för att den visade sig vara mycket mindre och lättare än en SVT när den väl sattes i produktion...

"Bredvid mål" och "mitt i prick" är relativa begrepp.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Roger Hedin »

De vill ju ändå ha en riktig rörhäck. Bojsänkena ska ändå heta rätt namn. Ingen vill ju ha en rörhäck från Bugera på scenen. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

Alltså, hur pass annorlunda är en ebs valvedrive jämfört med denna? Det slog mig just att man borde ju kunna få denna mjuka mulliga rörkompressions feeling från en enkel ebs istället för att punga ut med 10k kr för en Noble. Är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peter_s »

lekamen skrev:Alltså, hur pass annorlunda är en ebs valvedrive jämfört med denna? Det slog mig just att man borde ju kunna få denna mjuka mulliga rörkompressions feeling från en enkel ebs istället för att punga ut med 10k kr för en Noble. Är jag ute och cyklar?
Har aldrig testat EBS:en, men både den och Noblen har ju EQ-sektioner som är baserade på en Fender tone stack. Så, det kan säkert att få dem att låta ganska likt varandra, om en skruvar lite.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Hågge »

peter_s skrev:
lekamen skrev:Alltså, hur pass annorlunda är en ebs valvedrive jämfört med denna? Det slog mig just att man borde ju kunna få denna mjuka mulliga rörkompressions feeling från en enkel ebs istället för att punga ut med 10k kr för en Noble. Är jag ute och cyklar?
Har aldrig testat EBS:en, men både den och Noblen har ju EQ-sektioner som är baserade på en Fender tone stack. Så, det kan säkert att få dem att låta ganska likt varandra, om en skruvar lite.

Intressant! Har själv bara testat Valve drive:n i "drive-syfte" kommer inte ihåg så mycket. Men frågan är ju om den som en ren rör-pre kommer i närheten. Vore ju underbart i så fall.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Roger Hedin »

Röret är bara en del av helheten. En bra DI har högklassiga transformatorer också. Noble innehåller det bästa av allt. Sen är den nog såpass dyr som den är därför att den inte byggs i jätteserier och folk ändå är villiga att betala priset...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

Ska testas!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av lekamen »

Roger Hedin skrev:Röret är bara en del av helheten. En bra DI har högklassiga transformatorer också. Noble innehåller det bästa av allt. Sen är den nog såpass dyr som den är därför att den inte byggs i jätteserier och folk ändå är villiga att betala priset...
Jo, sitter väl Jensen eller motsvarande i Noble kan tänkas.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re:

Inlägg av peter_s »

lekamen skrev:
Roger Hedin skrev:Röret är bara en del av helheten. En bra DI har högklassiga transformatorer också. Noble innehåller det bästa av allt. Sen är den nog såpass dyr som den är därför att den inte byggs i jätteserier och folk ändå är villiga att betala priset...
Jo, sitter väl Jensen eller motsvarande i Noble kan tänkas.
Japp. Noble-preampen har en Jensen-transformator i sig.
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Zoufbass »

Beställde en på rush order förra veckan så den borde vara hos mig snart :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skriv svar