Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Lite tidigare i år så blev det fel på min Mesa Carbine M9. Jag hade köpt den begagnad för några år sedan och är minst den tredje ägaren. Den skickades till återförsäljare då den var ny, sommaren 2009, i Skåne. Den var en av de första 200 M9or som byggdes, och förmodligen en av de första i landet.

Den släppte ut röken i replokalen, på sista brutala anslaget på sista tonen på låten och sen var det slut på det repet. (Ni skulle sett minen på trummisen. :D ) Jag hörde av mig till Calle på Nya Musik i Jönköping, då de just då var enda återförsäljaren i Sverige för Mesa. Oavsett vad felet var ville jag få den reparerad, då jag gillar min M9. Calle sade att han behövde kolla hur det skulle kunna fixas då de precis bytt distributör i Norden. Kort därefter så hörde han av sig igen, då han kollat med Mesa i Petaluma i Kalifornien.

Då haveriet bedömdes som omfattande så berättade Calle att det ville få den tillbaka skickad till Petaluma, så att de kunde bygga om den. Ok, tänkte jag, det blir nog dyrt det här.

Men nej. Det skulle bygga om/reparera den gratis. En nästan sju år gammal förstärkare, såld flera gånger! Och de bjussar på frakt från Svedala till Kalifornien och tillbaka.

Det enda jag behövde göra var att skicka den till Jönköping. Som tur var hade alla tidigare ägarna behållt orginal kartongen och packningen (Tack!), så jag kunde skicka tillbaka den säkert packat. Den kom tillbaka häromdagen och i kväll repade jag med den igen. Jag kan bara säga: Fan! Jag har glömt bort hur bra den låter

Den senaste tiden har jag repat på min GK MB 500 Fusion med en TKS W2126. Och det låter riktigt bra. Idag så körde jag dem båda parallellt med biamping, meckande lite med ljudet och var inte riktigt övertygad om hur det lät.

Basen, en Ibanez RB850 -> Darkglass B7K -> ren ton till M9 och overdrive till GK, båda in i varsin TKS W2126. Det var ok, men inte det där som jag letade efter.

Sen kopplade jag ur GKn och körde DGn in i M9 med två 2126. Pang! Där satt den. Jäklar vad övertygande den är. Visst, två x 2126 är bättre än en är. Men 10 kg järntransformator talar.

Tack Mesa och Calle på Nya Musik för underbar service! Här är företag som bryr sig om sina produkter och sina kunder. Tack!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av jisac »

Det där var rolig läsning. Grattis!! :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av lekamen »

Mumma till läsning! Jag älskar bra service!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Aslan »

Härligt!!![THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av BB3000S »

Grymt imponerande, pluspoäng för Mesa!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av BBQV »

Vilken fantastisk kundservice!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av funkys**t »

Kanon! [CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN]
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av strummer »

Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Elfström »

:lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av magnusb »

strummer skrev:
bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gör det inte Bjelkeman! Man går bara därifrån med stor sorg och vanära.

#aguilargate
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Aslan »

magnusb skrev:
strummer skrev:
bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gör det inte Bjelkeman! Man går bara därifrån med stor sorg och vanära.

#aguilargate
Ingen risk när det gäller Mesa;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

magnusb skrev:
strummer skrev:
bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gör det inte Bjelkeman! Man går bara därifrån med stor sorg och vanära.

#aguilargate
Hmm. Vad har jag missat nurå? :?:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av BBQV »

magnusb skrev:
strummer skrev:
bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gör det inte Bjelkeman! Man går bara därifrån med stor sorg och vanära.

#aguilargate
:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av magnusb »

bjelkeman skrev:
magnusb skrev:
strummer skrev:
bjelkeman skrev:
strummer skrev:Wow det var inte dåligt!
Har du kollat i den efter att du fick tillbaka den? Gör det och räkna trissorna...
Nä jag gjorde inte det. Den åkte in i racklådan och upp på TKS stacken. Jag inbillar mig att den faktiskt låter bättre än innan den gick sönder. :)
Toppen! Vore kul om du kom förbi med den på jobbet någon gång[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Gör det inte Bjelkeman! Man går bara därifrån med stor sorg och vanära.

#aguilargate
Hmm. Vad har jag missat nurå? :?:
Hehe, du missade iofs en trevlig basträff, åkte dit glad i hågen med lätta steg och hade min Aguilar TH500 med mig. Den gav dock inte vad den skulle som maxeffekt tyvärr...

Som tur är låter den exakt som jag vill och ger mig den volym jag behöver :)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Det gör vi strummer! :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Bullen »

Nya musik-Calle är grymt trevlig! Grattis till din nygamla stärkare! :D
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av TDHP »

Hurra för Mesa! :D

Märkligt nog har min M9 som också bör vara en av de tidigare på 900w hållit!
Den kroknade en gång av värmeslag när jag hade råkat täppa till racket med en kavaj, men kom igång igen.
För säkerhets skull har jag dessutom monterat en extra fläkt på baksidan av racket, sen dess har den hållit avsevärt trevligare arbetstemperatur också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av JDmusic »

bjelkeman skrev:Tack Mesa och Calle på Nya Musik för underbar service! Här är företag som bryr sig om sina produkter och sina kunder. Tack!
Det är verkligen bra service! :-D Det är bra, för hela branschen tycker jag, att det erbjuds så bra service och att det dessutom lyfts upp i forum som i detta fall!

Kul läsning!
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Just de, det var något mer. För er som använt en M6 eller M9 så är ni bekanta med den dumma mastervolymratten. Om man har gain på typ kl.2 (där den blir lite skitig i förstegsröret) så går mastern från tyst till för högt när man nuddar vid ratten. Inte längre. Nu går det faktiskt att vrida lite på masterratten utan att man blåser bort öronen. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av BillWyman »

bjelkeman skrev:Lite tidigare i år så blev det fel på min Mesa Carbine M9. Jag hade köpt den begagnad för några år sedan och är minst den tredje ägaren. Den skickades till återförsäljare då den var ny, sommaren 2009, i Skåne. Den var en av de första 200 M9or som byggdes, och förmodligen en av de första i landet.

Den släppte ut röken i replokalen, på sista brutala anslaget på sista tonen på låten och sen var det slut på det repet. (Ni skulle sett minen på trummisen. :D ) Jag hörde av mig till Calle på Nya Musik i Jönköping, då de just då var enda återförsäljaren i Sverige för Mesa. Oavsett vad felet var ville jag få den reparerad, då jag gillar min M9. Calle sade att han behövde kolla hur det skulle kunna fixas då de precis bytt distributör i Norden. Kort därefter så hörde han av sig igen, då han kollat med Mesa i Petaluma i Kalifornien.

Då haveriet bedömdes som omfattande så berättade Calle att det ville få den tillbaka skickad till Petaluma, så att de kunde bygga om den. Ok, tänkte jag, det blir nog dyrt det här.

Men nej. Det skulle bygga om/reparera den gratis. En nästan sju år gammal förstärkare, såld flera gånger! Och de bjussar på frakt från Svedala till Kalifornien och tillbaka.

Det enda jag behövde göra var att skicka den till Jönköping. Som tur var hade alla tidigare ägarna behållt orginal kartongen och packningen (Tack!), så jag kunde skicka tillbaka den säkert packat. Den kom tillbaka häromdagen och i kväll repade jag med den igen. Jag kan bara säga: Fan! Jag har glömt bort hur bra den låter

Den senaste tiden har jag repat på min GK MB 500 Fusion med en TKS W2126. Och det låter riktigt bra. Idag så körde jag dem båda parallellt med biamping, meckande lite med ljudet och var inte riktigt övertygad om hur det lät.

Basen, en Ibanez RB850 -> Darkglass B7K -> ren ton till M9 och overdrive till GK, båda in i varsin TKS W2126. Det var ok, men inte det där som jag letade efter.

Sen kopplade jag ur GKn och körde DGn in i M9 med två 2126. Pang! Där satt den. Jäklar vad övertygande den är. Visst, två x 2126 är bättre än en är. Men 10 kg järntransformator talar.

Tack Mesa och Calle på Nya Musik för underbar service! Här är företag som bryr sig om sina produkter och sina kunder. Tack!
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
JOT
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 14:55
Ort: Trollhättan

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av JOT »

Har tyvärr precis motsatt erfarenhet av MESA. Behövde support på en prodigy bara ett par år gammal. Efter flera mail korrespondenser med deras nu Finska generalagent, samt två telefonsamtal till USA med bl.a. service Manager Rich Duvall...vilket slutade med att jag bollades tillbaka via deras internationella service manager Matt Smith till den Finska agenten ”Mikko Piirainen”. Som fortfarande hade samma ståndpunkten att INTE supportera andra hands köpare, men fick gärna använda mig av deras enda utsedda service center i norden som turligt nog låg i Göteborg. (Snyggt att få problem med en Mesa produkt om man skulle vara på turne). Behöver nog inte nämna att jag INTE lirar på mesa längre, (förutom högtalarlådorna dom har jag kvar, en stund till)! Säkert bra produkter men jag tycker deras support och kundomhändertagande suger, och är klart sämst av allt jag kommit i kontakt med!


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av Danny »

magnusb skrev: Den gav dock inte vad den skulle som maxeffekt tyvärr...

Som tur är låter den exakt som jag vill och ger mig den volym jag behöver :)
Problem med TH500:an?
Nu blir jag nyfiken. Vad var problemet osv?

Min är nämligen ganska konstig när man använder DI:n.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
BJohan
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 15:06

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Inlägg av BJohan »

Tyvärr råkade jag ut för samma sak igår. Min Mesa Carbine m9 tystnade, började blinka och ryka. Det ska bli intressant att höra om jag får någon hjälp från Mesa. Förstärkaren är tillverkad 2011.
Skriv svar