Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
1967
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 jul 2015, 19:10

Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av 1967 »

Hallå, har trist nog ärvt reumatiska besvär i bla. fingrar och funderar på om tunnare strängar skulle kunna underlätta? Kör nån standardvariant för tillfället... Vad tror ni?
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av bas »

Aj aj, tråkigt att höra! :(

Vissa strängar är "lösare" än andra (även givet samma tjocklek), så om inget annat kan det ju vara värt att prova något annat?

DR Hi-Beams sägs vara ganska lösa, och finns i en extra tunn variant (.030-.090).

En annan sträng som inte bjuder på så mycket motstånd är Thomastik-Infeld, åtminstone deras Jazz Flat Wound, kanske också deras Round Wound? De är inte särskilt tunna i jämförelse, men väldigt medgörliga och lättspelade (åtminstone flatsen, som jag har personlig erfarenhet av).
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
1967
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 27 jul 2015, 19:10

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av 1967 »

Stort tack!!! Detta skall undersökas!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Nick »

Du borde kunna hitta en del om strängars styvhet om du söker runt lite. På engelska är ordet tension. Finns en hel del skrivit i ämnet.

Andra lösningar är ju kortskaliga basar. De ska tydligen vara lite mer lättspelade.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Du kan prova strängar som är ROUND CORE, de har mindre spänning fast med samma tjocklek som HEX CORE.

DR och NEWTONE är de enda jag känner till som gör strängar med Roundcore.

Bild

VARNING! Dock måste man vara försiktigare vid "påsättning" eftersom man måste göra en liten knick först för att låsa strängen, annars nystar den upp som ett garnnystan. Därför började de med hex core så att strängen grep tag i hörnen och inte snurrade upp...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Så lågt strängläge som möjligt är också bra.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Ett litet fult trick är att skaffa ett capo!

Stäm ner ett tonsteg, sätt capot på andra bandet, och förlora två av de översta banden, och spela på...titta inte på markeringarna när du spelar...:-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Köp en burk organiskt svavel och häll i dig. Efter en månad skall du se att reumatismen ger efter...MSM kallas det för. MethylSulfi...något. Det finns i vanliga hälsokostaffärer men köpes billigast i Häst-o-kost affärer (!?). Det ges till hästar och hundar för att de skall bibehålla mjuka leder, knäleder, brosk och allt. Tar en månad innan du märker något. Men...då märks det!

Däremot är det det enda MSM hjälper mot, eller lindrar. Allt annat de påstår är lite mumbo-humbug. Nys.

Och nej, även om det liknar något annat så lägg inte upp en sträng på någon spegel och försök snorta...

https://en.wikipedia.org/wiki/Methylsulfonylmethane" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Liten »

TI jazz flats i 43-100. Smala, lätta strängar att spela på. Låter magiskt.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av bassace »

Hånken skrev:Ett litet fult trick är att skaffa ett capo!
Stäm ner ett tonsteg, sätt capot på andra bandet, och förlora två av de översta banden, och spela på...titta inte på markeringarna när du spelar...:-)
DIY shortscale :-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Ha ha ha! DIY Shortscale, exakt!
Manlybearded
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 08:03

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Manlybearded »

Jag har samma problem som du nämner, tyvärr. Fast jag har fått en annan ledsjukdom. Jag spelar alltid lite nerstämd, vrider på utan helvete och kör lite lösare. Dom dagar då jag har riktigt ont. För det mesta så spelar jag rätt hårt.. Tyvärr.

Men något som fungerar väldigt bra för mig är ingefära, jag dricker ingefära thé varje dag och har det mycket i maten. Det hjälper faktiskt riktigt bra mot mina leder. Vet ej om det hjälper mot reumatism. Men kan ju vara värt ett försök? Ingefära är rena mirakelrotsaken för allt möjligt.

Hoppas det går bra för dig!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Body&Soul »

Ingefära är bra, värme är bra. Jag ansluter mig till reumatikerna här. Jag har varit riktigt illa ute och förvandlades mer eller mindre till en grönsak för 10 år sedan. Fick en reumatisk systemsjukdom som slog sig på leder, muskler, senor och till och med gav inflammation i tarmarna. Tog mig knappt ur sängen själv, slutade med skjortor för jag kunde inte längre knäppa knappar och satt i rullstol.

Men - det finns hjälp. Det vanliga är cellgifter men de funkade inte på mig. Istället fick jag börja ge mig själv injektioner med ett nytt biologiskt preparat. Dan efter första sprutan hoppade jag ur sängen och slog en kullerbytta :-) Helt otroligt.

Idag får jag dropp var åttonde vecka och känner av reumatismen lite men medicinen gav mig livet tillbaka, kunde börja jobba. Köpte mig en bas och började spela igen. Det jävlas lite i lederna ibland, särskilt vintertid, men värme, värme, varmbad och varmt te med ingefära eller rom fungerar utmärkt.

Vad du än gör så ge inte upp. Vi är fler än du anar som har samma bekymmer.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Kan de inte tillverka bassträngar med coating på? Ingefära-coating! NOW! Ginger Coated! Curkumin har jag hört skall vara bra, och jag själv använder både ingefära och boswellia. Och naturligtvis MSM+ Glukosamin, även om det tar en månad innan man märker något. T ex har jag numera oerhört svårt att spela på vanliga 6 strängade elgitarrer som är smala i halsen eller akustisk stålsträngat. Klassiska nylon med bred hals går fortfarande bra, och det har enbart med att fingrarna är inte så minutiösa längre. Får väl spela på en 3 strängad bas vad det lider... mindre risk att träffa fel strängar.

Men vi som är skandinaver skall ju inte vara rädda för ett och annat bastubad då och då för att mjuka upp allt. Utrikes får man den fasansfulla blicken, och de tror man har bastuklubbar med allehanda lustar och perversiteter. Suck. Men men, nog om detta. Håller med att man inte ska ge upp, man kan prova allt så längre det inte skadar. Det man provar kanske inte spelar roll, varken gör till eller från, men då går man vidare till andra medel så att säga. Jag har alltid öst på med värme i mitt hus och tar den extra kostnaden. De andra som jag hört som sparar på el och värme som fan, har max 19 grader, och sover gött, men de vaknar på morgonen med onödigt knakande i fingrarna eftersom de är de kroppsdelar som är utanför täcke/filt och tar stryk först.

Jag tror att de medel som finns mot reumatism är annorlunda än de som används för artros. Man vet inte riktigt vad man lider av det kan vara en kombination av bägge delar. Somliga tror att det är samma sak, men det är det inte alls. De upplever att de har problem bara och tror att det är ditten eller datten.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Håcke »

Jag har en bekant som blivit otroligt mycket bättre i sin reumatism av att äta 3ggr så mycket Omega-3 än rekommenderat. Alltså 3 gram om dagen.
Det kan vara värt att testa.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tunnare strängar för reumatiska fingrar, mindre ont?

Inlägg av Hånken »

Det stora problemet med att gå över med tunna strängar för att få "mindre ont" är risktagande. Oavsett hur mindre ont det gör, gör det ju fortfarande ont, och när något gör ont brukar det signalera att man skall sluta utöva det som gör ont, även om "det onda" är mindre än tidigare. För det bygger nämligen inte upp någonting. Ungefär som med träningsvärk i muskler. Det tjänar inget till att fortsätta om det gör ont. Enbart när det inte gör onte längre, kan man hålla "lederna" vid liv, och bygga upp dem, och göra dem mjuka och fria från det onda. Dvs att träna dem till att inte göra ont längre...
Skriv svar