kontran skorrar efter strängbyte

Diskussioner om kontrabasar
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

kontran skorrar efter strängbyte

Inlägg av bassjerk »

Jag har lånat en kontra av musikskolan sen ett halvår men g strängen gick av nyligen och det var märken och och tendenser till släpp av lindningen på flera strängar.
Köpte thoomans egna classic line stålsträngar därför att dom var billiga och jag inte har råd med nåt dyrare nu,efter att strängat om basen så tycker jag att både ton och ljudvolym har blivit bättre men det är ett skorrande ljud nerifrån stränghållaren när jag spelar.
Om jag sätter lite skumgummi typ, längst nere mellan stränghållare o kropp försvinner missljuden dock spelar jag fortfarande som en kratta.
Hur fixar man det här mer permanent och på "riktigt" .Att jag behöver träna förstår jag.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: kontran skorrar efter strängbyte

Inlägg av Roger Hedin »

Eftersom det inte är din bas kan du ju inte gärna lägga pengar på att fixa den. Om det lilla skumgummit funkar och inte stör: kör med gummi! Det är säkrare... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: kontran skorrar efter strängbyte

Inlägg av Svensson »

Känner igen fenomenet men minns inte vad tusan det var, skulle kunna vara stackeln som vibrerar inne i hålet så att säga men då borde dte ju inte bli bättre med skumgummit. Försök att kolla om det är nåt som inte riktigt hamnat i läge när ud haft lös den, om stränghållaren hamnat för nära locket eller nåt. Logiken säger ju att dte har nåt med strängbytet att göra om du inte hört detta innan. Har du nån stallmick monterat btw? Det vet jag att jag fick ett irriterande skorrljud bara av att den tunna kabeln vidrörde stränghållarne på insidan.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: kontran skorrar efter strängbyte

Inlägg av bassjerk »

är rätt säker på att det kommer från stränghållaren ,prata de med en lokal bassist som funderade på om det hade med stränghållar vajerns längd men jag böt en sträng i taget och släppte inte spänningen tycker inte att jag ska ha rubbat läget .
Det får nog bli skumgummi tillsvidare.
Skriv svar