För nöjd?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Hej!
Jag sitter här och funderar. Det vore ju najs med ett par p-basar med flats i olika stämning. Vanlig och DGCF. En bandlös jazz sitter ju aldrig fel heller tänker jag. Så skulle man ha något modernt.. typ en sexsträngad sandberg eller mattison. Hmm...

Men.

Skulle jag kunna ha dem med gott samvete?

Sedan jag köpte min Custom Classic Jazz så har jag varit väldigt nöjd. Sedan jag bytte mickar till augilar split coil och lödde ihop en passiv elektronik till basen blev jag oförskämt nöjd. Så nöjd att jag blir sugen på andra basar men inte nog för att slå till. Kan sitta och titta på möbelbasar och så går jag och spelar lite på min bas så dör gasen.
Skulle jag skaffa en till bandad fyra så skulle det nog som backup. Men då står den bara och samlar damm som de senaste basarna jag haft.
Jag är verkligen sjukt nöjd med min jazzbas. Den är med på pop, hiphop, jazz, fusion, metal och folkmusikgig. Den är alltid med. Alla ljud som egentligen behövs är där liksom. :)

Det är säkert som att svära i kyrkan här men jag är väldigt nöjd med en bas.

Bild

Undrar om fler här har mindre än två basar? Vad använder ni andra alla basar till?

(Kommer nog att prova skaffa en P-bas i framtiden men risken är att den också blir stående.)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: För nöjd?

Inlägg av blackparkas »

Basar är ju jättefina att ha på väggen....

Jag skulle kunna klara mig på 3 basar, egentligen 2 kanske, men P-basen vill jag aldrig göra mig av med så 3 basar, eftersom jag behöver en backup, men eftersom två av mina Warwicks är femmor så skulle jag klara mig på 3 och då ha en av femmorna som backup till båda banden då jag stämmer lika (+ B-strängen då i metalbandet)
Men samtidigt, då kan man ju lika gärna ha 2 st main, en för metalbandet, en för allt annat, och sedan en backup till varje.
Men sen är det ju kul att ha nåt mer.
Ibland kan det ju vara kul att ta en annan bas än Rickenbackern som backup till covergiggen t.ex.
Därför blir det ju lätt att man har 6-7-8 basar, orkar inte tänka just nu vilket det är jag har...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Till nedstämd metal så är femma eller en dedikerad BEAD verkligen att föredra! Då jag lirat i de sammanhangen så har jag haft en särskiljd bas för det.
Men när man far till enstaka gig (inte turné) så upplever jag oftast att det inte finns plats för backup av allt. Däremot kan jag ibland känna att det skulle vara tryggt med en backup/mindre "fin" bas hemma, dels ifall något strular med elektroniken med basen eller om det är ett gig där jag inte vill ha med min älskling.

Jag hade ett gig i Irak för några år sedan som jag köpte en mar-hurdenustavas elwood till. Sålde den dock strax sedan jag kom hem. (Den var skitfrän! Riktigt knallrosa med lönnbräda B) )
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: För nöjd?

Inlägg av blackparkas »

Allt beror ju på vad man har för gig, giggen man flyger till blir det ju sällan utrymme för en extra bas till tyvärr.
Alla andra har jag alltid 2 med mig, har man en dubbelbag så är det ytterst sällan man inte får plats med två basar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: För nöjd?

Inlägg av hitman »

Du har ju ingen kontrabas..?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Nej, någon måtta får det ju lov att vara!

(Tänkte främst på elbasar i mitt inlägg. Jag har i och för sig en synth som jag spelar bas på. Men kontra, elbas och synth inkräktar liksom inte på samma område på samma sätt tänker jag.)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: För nöjd?

Inlägg av hitman »

Men annars håller jag med. Det är ju kul med flera basar, men helst tar jag min gamla P-bas - extra roligt att använda i sammanhang där den egentligen borde vara "fel".
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Min bas kallar jag ibland för "frikyrkobasen" då den har rätt look för det ändamålet. Har dock bara blivit tillsagd att ta en annan bas för utseendets skull en gång. Det var i ett imagetroget metalband jag vickade i ett tag.
Progmetal var en annan kul missmatch, då jag precis sålt min sexa. :)

Men Jazz och P är ju aldrig fel! ;)
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Se där! Jag som var så nöjd gick och köpte en P-bas. Blackparkas sade så visa ord om backup så jag knep mig en P. Förhoppningsvis blir jag kompis med den (de mij-basar jag spelat på har varit toppen) så att jag rastar den mer än tidigare basar. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: För nöjd?

Inlägg av blackparkas »

Bra där!
Backupbas är ett måste tycker jag om man är ute på någorlunda seriösa gig!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Har gjort så många seriösa gig med min bas som det är men det känns faktiskt skönt att ha åtminstone ett backupinstrument. Främst om jag måste fixa elektroniken i basen. Att ha kunskaper i instrumentvård och lödning gör mycket för hur trygg jag är när jag drar iväg på gig.
Kommer dock att bara ha med mig en bas när jag far på enstaka spelningar. Turné är en annan biff. :)

Också skönt att lämna dyrgripen hemma när man har krog och covergig.

Men hade jag inte tjänat pengar på att spela så hade jag nog inte skaffat en backup. Eller så är det då basägandet tar fart?
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: För nöjd?

Inlägg av Poester »

Har en grundtanke att alltid ha två av det som räknas som main. Basar alltid, toppar för det mesta. Har ALLTID två basar med mig, inte alltid två toppar.
Sen vad det gäller GAS så blir området snävare för vad man gasar efter med tiden, då man hunnit prova/utesluta en del instrument efter tycke o smak.

Sen kan man ju köpa saker bara för att det är kul! :)


......
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

Jo, lite så har jag också tänkt. Men inte att ha med på gig. Extra strängar, verktyg för lättare fix och välvårdad utrustning brukar vara standard för "över dagen-gig".
Ska jag vara ärlig så känns backupstärk mer relevant för mig. Har alltid en preamp med mig ifall stärkaren skulle paja. Det har hänt fler än en gång..

Det kan ju också vara så att jag vänt Gasen från basar till synthar och pedaler.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: För nöjd?

Inlägg av bootsy »

Rent praktiskt skulle jag garanterat klara mig med två basar, med tillägget att man blev tvungen att byta strängtyp och setup då och då. Men det är ju mycket roligare att ha fler.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: För nöjd?

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag tycker också det är roligt att ha fler... Det blir ju ändå alltid samma basar som följer med på gig i princip, men ändå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: För nöjd?

Inlägg av Roger Hedin »

För mig är det i regel tre olika beroende på gig: femman, bandlösa eller en fyra. Och kontran.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

För diskussionens skull: femman förstår jag, bandlösa förstår jag, kontran förstår jag men varför köra på fyran om du har en femma? Har de fundamentalt olika sound eller stämningar? En riktigt mojoig fyra, t.ex. en P med nylonsträngar eller en musicmaster kan ju vara ett komplement till en vanlig mainstreambas men annars gör väl en fyra samma sak som en femma fast utan b-sträng?
Kan också tjorva till det och påstå att en femma med c-sträng i högre grad kan rättfärdiga en fyra då den ljusa strängen påverkar det "vanliga" spelet för vänsterhanden mer då strängen ligger "mellan". Av samma anledning kan jag tänka mig att en sexa och en fyra känns mer "rätt" än en femma och en fyra, varför ta med fyran i så fall liksom? Femman gör ju samma sak som fyran men med lite lägre register.

(Jag lyckades skaffa mig ett rejält fall av karpaltunnel när jag lirade sexa. Det var min enda bas då, riktigt fin warwick, men den breda halsen gjorde att jag fick böja handen för mycket för det vanliga spelet. När jag bytte till fyran blev handen bra. Drömmer fortfarande om en sexa ibland.. :roll: )
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: För nöjd?

Inlägg av blackparkas »

Det handlar ju lite om hur det ser ut också... För min del alltså...

Mina Warwick-femmor är skitbra basar, verkligen skitbra, finns inte mycket idag för nypriser upp till 30 papp som skulle slå dem (för min del) men ska du ställa dig på ett rock n roll-gig, eller köra rock-covers där man försöker vara lite.... rockig... Då kan man ju inte stå med en Warwick/Ibanez/FOdera....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: För nöjd?

Inlägg av Roger Hedin »

JohannesH skrev:...(Jag lyckades skaffa mig ett rejält fall av karpaltunnel när jag lirade sexa. Det var min enda bas då, riktigt fin warwick, men den breda halsen gjorde att jag fick böja handen för mycket för det vanliga spelet. När jag bytte till fyran blev handen bra. Drömmer fortfarande om en sexa ibland.. :roll: )
Warwick-sexan - eller Warwicks basar över huvud taget - är ju "axiellt förskjutna cirka två band utåt" vilket gör att man får sträcka sig mer och längre. En annan sexa, t.ex. min Tom Clement, så är det en helt annan femma.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: För nöjd?

Inlägg av BBQV »

En sexa är en annan femma alltså?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: För nöjd?

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev:En sexa är en annan femma alltså?
Jag vågar påstå att det också är en annan femma med en fyra också. ;-)
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: För nöjd?

Inlägg av JohannesH »

JohannesH skrev: sön 26 feb 2017, 08:03 ...
Men hade jag inte tjänat pengar på att spela så hade jag nog inte skaffat en backup. Eller så är det då basägandet tar fart?
Med facit i hand så har det blivit fler basar sedan jag blev pappa, sköt det seriösa musicerandet åt sidan, flyttade från Gbg och började att knega som lärare.
Ns Omnibass, Japan Mustang, Hagström Swede och en Tacoma Thunderchief. Några fler har det också varit men de har inte stannat.
Däremot är Jazzen fortfarande kungen. Omnibassen fyller egentligen allt annat för mig (bandlös, kontra-isch och b-sträng) men mustangen och sweden är riktigt roliga. Mustangen är lika skön som jazzen och ger väldigt mycket mojo till allt, som en p-bas spelad av en p-bas. Den är strängad D-G-C-F btw.

...Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att skaffa 3-4 mustanger till. 2 performer (bandad och bandlös) och en jmj med flats, kanske någon fler med olika stämningar.

Mustangens hals är helt rätt för mig, kortare mensur ger handlederna vila också. Mustang äger!

Men skulle det knipa är Jazzen (på urminnes hävd) och Omnibassen kvar sist i alla fall. :D
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: För nöjd?

Inlägg av kosmos »

Intressant resonemang, både ditt första inlägg och det senaste. Det är märkligt hur saker och ting kan förändras till det motsatta när andra omständligheter i livet gör det. Mindre tid att spela och fokusera på musiken brukar resultera i att köpa och sälja instrument och fastna i specifikationer och forumtrådar. Åtminstone för mig.

Det är också märkligt då jag köpte min första och andra bas och hade dem i över 20 år utan något behov av att köpa något annat. Sedan sålde jag dem och nu verkar jag aldrig hitta rätt igen. Köper och säljer, provar men inget som stannar kvar i min ägo en längre tid. Bara en gammal 80-talare för 1500 kr som har för skön hals för att säljas och därför på ett märkligt sätt konkurrerar ut 10000 kr basarna som första bas. Sedan får vi hoppas att det är som Poester skriver "vad det gäller GAS så blir området snävare för vad man gasar efter med tiden, då man hunnit prova/utesluta en del instrument efter tycke o smak.". Det verkar vara enda räddningen :)

Short scale är livsfarligt så passa dig! :) Jag försöker själv stöta bort tankarna att beställa både en Mustang 60s, JMJ och G&L Fallout trots att jag nog föredrar medium scale.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: För nöjd?

Inlägg av Hånken »

Just nu har jag mindre än 2 basar. Jag är nöjd. Det beror på att den andra är "in maintenance mode". Det där med "förnöjelse" dvs för nöjd vet jag inte om man kan bli. :?

Det dagas långsamt hos en, vad som egentligen blir prioriterat efter ett tag. Med elgitarrer, och gitarrer är det lite värre. För att jag tycker på bas kan man spela fler olika musikstilar utan att behöva, ändra, byta bas, men så är det inte riktigt på gitarr. På gitarr måste man han en jazzburk (halvakustisk) med flatspunna strängar för att spela jazz, Telecaster för gammal blues och country, Strata för twangpop, modernare blues, en annan för hårdrock/metal etc etc. Men det går bra med samma bas inom alla de ovanstående musikstilarna. Det skall väl bara vara någon form av bandlös bas då, men inte ens det, då kan man lika bra skaffa en kontra och ta fram den.

Det jag tänker längre fram - som minimerar eller kommer att minimera behovet av ytterligare basar - är detta med att äga en bas för varje drop tuning eller down tuning, det är att skaffa en 4 str fanned fret bas och modda den (om inte redan förberedd) för BEAD stämning. Den måste minst ha 36" i låga E strängens mensur, men så byter man till låga B. Och nu kommer det: Sätta en capo på 5:e bandet och spela på den så, som en vanlig bas, med EADG stämning. Om jag spelar SRV, Hendrix, och med blåssektion till de som envisas med Eb stämning flyttar man bara capot till 4:e bandet. Drop D? Flytta till 3:e bandet. Spelan "Born Under A Bad Sign" gamla bluesklassikern i C# ? Flytta till tredje bandet. Metal och hårdock? Flytta kapot till huvudet och clippa fast den där och spela helt utan med öppen B sträng. Och så vidare, och så vidare. Man kan spela högt upp på b-strängen på en fanned fret, men inte lika bra på en bas med vanlig skala.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det där med att vara för nöjd, är ju lite konstigt. Men jag har oftast hört klagomål ifrån andra människor när jag har kommit - tidigare - med min Dingwall, och de undrat hur i (explicit deleted) jag kan spendera så mycket pengar på ett endaste instrument. När jag då kommit hem till dem, i deras hus, hem, lägenhet, så ser jag en vägg fullt med billigare instrument, dumpster finds, loppmarknadsfynd, och t o m lite vintage akustiska Levin av allehanda slitage och tvivelaktig karaktär. Ingen av dom spelar, eller låter bra. När man lägger ihop den totala summan de har spenderat på dem över 15-20 år så överstiger totalbeloppet vida det jag har spenderat på min ENDA Dingwall (enda bas). Som jag har sparat till, över 15-20 år. De är bara för prydnad. När jag påpekar detta för dom, försöker de hitta konstiga förklaringar, och som du säger, man måste ha fler än en gitarr, eller bas, och argumenten mynnar till sist ut i någon sorts märklig "errh...well.. these ones goes to eleven anyway..." typ av svar/förklaring. Jag har definitivt inte något emot samlare, det är olika prioriteringar, deras egna pengar, inte mina, men när de börjar pika andra för att de spenderar tokmycket pengar (läs: lika mycket som de själva gjort) på ett endaste instrument, så kommer min djävuls advokat fram, och pekar ut hyckleriet hos dom, oavsett hur nära kompisar de än är. Hos just denna personen i fråga var samlingen tredubbelt mer värd, än vad jag gav för min Dingwall.

Jag menar, fan, folk har oftast bara ett piano, och spelar på det. Varför skall det vara skillnad där?

Sedan en sak som det har tagit tid på mig att upptäcka, att - specielt inom elbas, och elgitarrvärlden - så bland amatörer som hållt på ett tag kan jag faktiskt skönja att ju färre instrument i deras ägo, desto bättre är dom på att lira på det instrumentet de bestämt sig för. De som har en massa instrument, samlare, är lite sisådär på varje instrument, inte riktigt "bäst". Bland proffs och världsartister är det lite annat, när de får sponsring, och måste hitta "avdrag i deklarationen" och köper på sig en handfull basar varje halvår.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: För nöjd?

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev: mån 27 feb 2017, 13:52
Warwick-sexan - eller Warwicks basar över huvud taget - är ju "axiellt förskjutna cirka två band utåt" vilket gör att man får sträcka sig mer och längre. En annan sexa, t.ex. min Tom Clement, så är det en helt annan femma.
Ja, de är längre "åt vänster ut" så att säga. Och Warwick är kungarna av neck-diving instrument, p g a det. Också. :wink:
Skriv svar