Lindy Fralin P Bass 5+

Prata om mickar och elektronik
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Basmasen »

Funderar på att skaffa en Lindy Fralin 5+ mik till min Squier Precision JV -84.
Köper helst en begagnad.Någon som vet någon som vill sälja en?

Finns det annars någon svensk återförsäljare?

Hur låter Lundgren P-bass hot i jämförelse?
Finns det någon här på forumet som har testat?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kan bara säga, att den Lindy Fralin som satt på min gamla Lakland Bob Glaub lät riktigt, riktigt bra. Den var del av ett matchat set med en J-pickup. +5 har väl mer utsignal, men det är ofta på bekostnad av tonen. Mer volym - "snävare" ton...
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 25 jul 2017, 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Basmasen »

Aha! Betyder det att man får mindre av de lägsta frekvenserna med en överlindad mikrofon?
Jag är nog ute efter lite mer "growl" i tonen men man vill ju inte tappa lågbasen för det.
Jag spelar oftast med rent ljud. Vill ha en varm och fin ton, men kanske lite mera growl, då :wink:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Roger Hedin »

Jag skulle satsa på en ordinär. Vill du ha mer volym får du krana gain. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Förr i tiden, då saker ofta var dåliga men så småningom blev trendiga, spelade en låg pickup-signal roll. Moderna ingångssteg är inte lika brusiga, så en höger gain spelar ingen roll. Tänk bara Stratocaster och Telecaster: noll utsignal men en jäkla ton...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av N Röding »

Tgt11 säljer Lindy Fralin.
Och jag håller med Roger Hedin om att standardlindade mickar ofta har jämnare och bredare frekvensåtergivning än heta. Knorret kan man framhäva genom att välja knorriga strängar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Basmasen »

Ok, jag gillar att spela på flatwound-strängar, använder D'addario Chromes. Kan de räknas som knorriga? :D
Denna ständiga jakt på Basknorren... :?
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av N Röding »

Hehe, jo knorr är lurigt. :) Och subjektivt.
Har du provat fenders slipade strängar? Jag tycker dom har mer knorr i lågmidden än chromes.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Roger Hedin »

Chromes är rätt "platta" jämfört med de jag använder numera: Thomastik. Där har du mycket flott i pannan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Lindy Fralin P Bass 5+

Inlägg av Basmasen »

Tack för alla goda råd! :vinkar:

Det blir nog till till att knalla in på tgt11 och köpa sig en Fralin P-bass pickup med ordinarie lindning.

Många verkar gilla Thomastik. Vore kul att testa dem. De verkar ju vara väldigt dyra, dock. 725 kr via stringsonline!
Kan man få tag i dem till ett bättre pris?
Skriv svar