Intervju med Victor Wooten

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av TDHP »

Jensa skrev:
TDHP skrev:Maybe goes both ways, Jensa? ;)
För mig är det helt OK om man "bara vill pumpa 8-delar på p-bas", men om man sen säger att det är det "enda" sättet man ska spela bas på så tycker jag att det är ett väldigt tråkigt sätt att se det på.
Och det verkar ju sträcka sig längre än smak. Men jag kanske tolkar det fel... :)
Alla får tolka och tycka som dom vill! ;)
Jag kan ju på min ganska simpla kant tycka att det är lite trist att lika många tycks se ner på "matochpotatisbasister" som bara spelar bas helt enkelt, och inte har några som helst ambitioner att spela "cirkusbas" eller vad man nu vill kalla det.

Men som sagt, alla är vi olika, och jag tycker debatten/tramset mest är underhållande och kanske egentligen inte har så mycket att göra med vad folk faktiskt tycker. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Ser du någon i den här tråden som tycker att en basist bara ska pumpa 8-delar?

Jag är extremt seriös.
Vill man hålla på med cirkusmusik är det HELT ok.
Man får naturligtvis göra precis hur man vill med sitt eget musicerande.

Men däremot TYCKER JAG det är tragiskt när någon får extremt mycket uppmärksamhet för att han behärskar basen "fantastiskt" och så kan han inte spela en helt vanlig låt.

Han säger ju själv att han inte får några gig annat än när det ska vara bassolo...
Snacka om att vara smal i sitt gebit.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Jensa »

blackparkas skrev:Ser du någon i den här tråden som tycker att en basist bara ska pumpa 8-delar?
Nej, och inte någon som yrkar på att p-bas är den enda basen heller.
Därav " ".
Trodde att det skulle vara tydligt nog... :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

8-delar?!?!? Bah! Jag spelar max 4-delar.

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Enbasist »

Jag kan tycka att det verkar som om 'kött & potatisbasisterna' ser ner på 'cirkusbasisterna' och vice versa. Är väl rätt skönt att båda typerna och allt däremellan finns. Det lite märkliga uppstår väl mest när någon från den ena gruppen nödvändigtvis måste dissa den andra och det som dom själva inte direkt brinner för. Är väl ungefär lika svårt att uppnå bägge skråna fast man lägger sin tid på olika saker bara. Mest en osäkerhetsfråga om ni frågar mig...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:8-delar?!?!? Bah! Jag spelar max 4-delar.

;)
Vilken lyx. Jag spelar ibland låtar med 1/4 mitt i. Och hänger man inte med då missar man ju allt... ;)

Nästan som cirkusbasism eftersom man hänger lite löst.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av gthyni »

givetvis finns det bara vakuum mellan att pumpa åttondelar och att spela orytmisk cirkusbas.

;)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

I sverige uttrycker man ofta att det är dåligt att ha "för mycket teknik" eller att kunna läsa noter.
Det är naturligtvis oerhört korkat.
Att kunna MER inom ett område är knappast hindrande.(Ngn här som känner att det är svårare att prata improviserat bara för att ni kan skriva och läsa bokstäver??)
Dock råder väl inga tvivel om att extremt många teknikmonster skapar skitmusik men det har ju med dålig smak och eventuellt bristande musikalitet att göra snarare än att man KAN spela snabbt...
Då kommer vi till Vooten... OM han är hypermusikalisk så kanske man isf två ggr borde ha hört honom spela ngt som svänger och är smakfullt,vilket iaf inte jag hört.
Däremot hör jag honom superofta spela ÖVER sin förmåga,iom att det inte vare sej sitter eller svänger.
Eller också skiter han bara i sväng och timing till förmån för cirkusism. Vet inte vilket som är tröttast...
Teknik ska man väl ha så mycket av att ens hjärna och kreativitet inte blir hindrad av kroppen,huh? Om ens hjärna vill spela dåliga saker så kommer man då att kunna framföra dåliga saker i en jättefart, vill hjärnan spela bra grejor så blir det bra skit..;-)
Offrar man timing och sväng så har man inte övat tillräckligt...eller är kanske inte så jättemusikalisk..
Fjärdedelar eller 64-delar: it don't mean a thing if it ain't got that swing. Det hela är superenkelt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av bootsy »

GandhiMK2 skrev:I sverige uttrycker man ofta att det är dåligt att ha "för mycket teknik" eller att kunna läsa noter.
Det är naturligtvis oerhört korkat.
Att kunna MER inom ett område är knappast hindrande.(Ngn här som känner att det är svårare att prata improviserat bara för att ni kan skriva och läsa bokstäver??)
Dock råder väl inga tvivel om att extremt många teknikmonster skapar skitmusik men det har ju med dålig smak och eventuellt bristande musikalitet att göra snarare än att man KAN spela snabbt...
Då kommer vi till Vooten... OM han är hypermusikalisk så kanske man isf två ggr borde ha hört honom spela ngt som svänger och är smakfullt,vilket iaf inte jag hört.
Däremot hör jag honom superofta spela ÖVER sin förmåga,iom att det inte vare sej sitter eller svänger.
Eller också skiter han bara i sväng och timing till förmån för cirkusism. Vet inte vilket som är tröttast...
Teknik ska man väl ha så mycket av att ens hjärna och kreativitet inte blir hindrad av kroppen,huh? Om ens hjärna vill spela dåliga saker så kommer man då att kunna framföra dåliga saker i en jättefart, vill hjärnan spela bra grejor så blir det bra skit..;-)
Offrar man timing och sväng så har man inte övat tillräckligt...eller är kanske inte så jättemusikalisk..
Fjärdedelar eller 64-delar: it don't mean a thing if it ain't got that swing. Det hela är superenkelt...
Typ så.

Jag tycker att ett bra exempel på teknik som ett hjälpmedel för musikalitet är George Benson. Han lirar vad han har lust att lira, utan begränsningar. Med timing och sväng. Överjävligt musikaliskt.
https://youtu.be/3ef0kThw5VY" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Jensa »

Förstår verkligen inte detta med att Wooten inte skulle kunna spela nedtonat och svängigt...
Det blir lite löjligt att såga honom helt bara för att man tycker att han är överskattat/han inte faller en i smaken.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YPjyWlW0pjg[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=czu8TUgWkE8[/youtube]

Sen får man ju inse att det finns de som inte någonsin kommer att vara villiga att ge honom en chans för att... Ja, jag vet inte.
Lite löjligt blir det i vilket fall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det är löjligare att en hel drös människor sitter och hyllar en instrumentalist som inte verkar kunna göra det som de flesta kräver av en basist.
Som sagt.
Han har ju fler än en gång gnällt över att han inte får några "vanliga" basjobb...

DMB-klippet är inget bra exempel.
Stefan Lessard som lirar det du hör.
Wooten ligger och kör några ackord lite här och där som inte hörs.

Det andra klippet är ju knappast något som får David Bowie att ringa från sin grav och fråga om han vill lägga bas på hans nästa platta...
Det var nog det mest normala jag någonsin hört honom spela iofs. Men det säger inte så mycket i det här fallet... :D :D :D


Figge:
Om folk gnäller på "för mycket teknik" innebär det nog snarare, i de flesta fall, att man gnäller på personer med för mycket tekniskt kunnande som konstant måste utnyttja detta tekniska kunnande oavsett om situationen kräver det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: Om folk gnäller på "för mycket teknik" innebär det nog snarare, i de flesta fall, att man gnäller på personer med för mycket tekniskt kunnande som konstant måste utnyttja detta tekniska kunnande oavsett om situationen kräver det.
Där träffade du huvudet på spiken (eller iaf fint summerade vad som redan nämnts i tråden). Det är iaf det jag reagerar på när det gäller vissa musiker som hyllas för sin fantastiska teknik.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Jensa »

blackparkas skrev:DMB-klippet är inget bra exempel.
Stefan Lessard som lirar det du hör.
Wooten ligger och kör några ackord lite här och där som inte hörs.

Det andra klippet är ju knappast något som får David Bowie att ringa från sin grav och fråga om han vill lägga bas på hans nästa platta...
Det var nog det mest normala jag någonsin hört honom spela iofs. Men det säger inte så mycket i det här fallet... :D :D :D
Lyssnat något på Bela Fleck and The Flecktones?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UoLXtj0aCiM[/youtube]
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Tyvärr har jag hört det förr ja.
Och det är ju cirkusmusik deluxe.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Shit.

Undrar hur många gånger man haft den här diskussionen och VARJE GÅNG drar nån upp Bela Flecktyfus som något slags "vanlig" musik...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Jensa »

Som sagt, få är nog villiga att ens försöka se på honom på ett annat sätt.
Antingen är det för enkelt/irrelevant eller "cirkusmusik"...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

För man kan helt enkelt inte tycka att det är skittråkigt och oinspirerande?

Snälla nån, karln säger ju tom i intervjuer att han inte får vanliga jobb längre pga det som han normalt gör.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Jensa »

blackparkas skrev:För man kan helt enkelt inte tycka att det är skittråkigt och oinspirerande?
Självklart kan man det, men kritiken sträcker ju sig ofta mycket längre än så.
Senast redigerad av Jensa den tis 03 okt 2017, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

Varför är det så viktigt att ogilla..?
Jag gillar inte Metallica, men jag brukar bara sträcka mig så långt som till att inte lyssna på deras musik.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Ok.

I fortsättningen ska vi enbart yttra oss på PB om vi tycker något är bra.

Vi ska inte dissa saker vi tycker är dåliga.
Vi ska inte uttrycka oss negativt om basister som låter illa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

Nejdå, men en del basister åtnjuter en fascinerande skara av väldigt aktiva dissare.
Det är liksom kutym att verkligen lägga ut orden om exakt hur mycket man ogillar och exakt hur dåligt allt personen någonsin gjort är.
Wooten är en och Herr Rosén en annan, och det finns troligen fler.

Jag menar bara att det ju finns så mycket roligare saker att gräva ned sig i än de man inte tycker om...:)
Senast redigerad av fieldflower den ons 04 okt 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Roger Hedin »

fieldflower skrev:...Wooten är en och Herr Rosén en annan, och det finns troligen fler...
Ja, vi får ju inte glömma Stanley Clarke och Jonas Hellborg... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Jag menar bara att det ju finns så mycket roligare saker att gräva ned sig i än de man inte tycker om...:)
..and Amen to that! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av mrbaloo »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OSBHJyBbhWE[/youtube]

Det här tyckte i alla fall jag var "vanligt" och bra basspel av herr Wooten. Jag hittade inget cirkus i detta. ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Gränsfall! :D

Närå, grattis!
Måste vara det mest "vanliga" man hört med Wooten någonsin.
Synd bara att det låter skit om basen...
Man riktigt hör hur det faktiskt hade kunnat låta ganska bra om det varit lite köttma i basen...

Men i ärlighetens namn så låter det ganska styltigt om liret.
Det är en låt som skulle kunna svänga, men det gör det inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar