Postnord igen...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Lördagen den 12 augusti lämnade jag in "Postens gröna", dvs. Postnords tvåkilos påse på Coop här hemma för att skicka en liten sak till Markoo. Tror ni mig om jag säger att den inte har kommit fram än? Hade jag vetat att de skulle schabbla så in i bomben hade jag tagit med paketet på min semesterresa till Skåne och lämnat över det personligen...

Bild
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 23 aug 2017, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Postnord igen...

Inlägg av saft »

Japp.. Sålde 8 olika prylar på Tradera nyss. Postade onsdag den 9e augusti. 1 av 8 paket har inte kommit fram, än.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Postnord igen...

Inlägg av AlbinH »

Postnord har begått självmord. Jag har två paket med småprylar som jag köpt av Aliexpress. Ankom Sverige 12 juni...
Sen upphör spåren.. Märkligt nog tycks Företagspaket fungera.

Postnords ledning tar inget som helst ansvar för sitt arbete utan hänvisar till att transporter sker på säljarens risk. Se Postnords FB-sida. Fan tro´t...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

AlbinH skrev:Postnord har begått självmord. Jag har två paket med småprylar som jag köpt av Aliexpress. Ankom Sverige 12 juni...
Sen upphör spåren.. Märkligt nog tycks Företagspaket fungera.
Har några små filar från Aliexpress som kom till Sverige 13/7 och fortfarande är försvunna.
Har gett upp och beställt nya. Behöver dem till ett projekt som ligger stilla i väntan på dem.

Det är 25:- borta, inte hela världen, men det är den totala lotteriet som är upprörande.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Postnord igen...

Inlägg av mrbaloo »

Nu börjar säljare på tradera också gardera sig mot leverantören.Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Postnord igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Svensson skrev:Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
Det är fantastiskt att INGEN - inte ens Postnords VD - kan säga saker så folk förstår. Det hade bara varit att säga:

"Postnord ska vara ett vinstdrivande företag som ska stå på egna ben, men samtidigt bära ett samhällsansvar. De krympande pengarna vi får in på brevporto och paketavgifter räcker inte för att vi ska kunna upprätthålla detta ansvar. Här krävs att Staten går in och tar över och gör bolaget Postnord till den statliga myndigheten Kungliga Postverket igen, med skattefinansiering som följd."

Då tror jag att alla hade förstått att Lekskolan Bolagisering gått över styr på riktigt...
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 23 aug 2017, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
Det är fantastiskt att INGEN - inte ens Postnords VD - kan säga saker så folk förstår. Det hade bara varit att säga:

"Postnord ska vara ett vinstdrivande företag som ska stå på egna ben, men samtidigt bär ett samhällsansvar. Den krympande pengarna vi får in på brevporto och paketavgifter räcker inte för att vi ska kunna upprätthålla detta ansvar. Här krävs att Staten går in och tar över och gör bolaget Postnord till den statliga myndigheten Kungliga Postverket igen, med skattefinansiering som följd."

Då tror jag att alla hade förstått att Lekskolan Bolagisering gått över styr på riktigt...
Helt rätt, Roger.
Problemet är att det resonemanget inte finns i sinnevärlden hos beslutsfattarna eller ledningen för det som tidigare ansågs som samhällsviktiga funktioner. PNs ledning ser nog istället att de blir av med krav på samhällsansvar och istället bara jämförs med sina lika odugliga konkurrenter. 3 av 4 hemtransporter vi beställt sen vi flyttade till STHLM har falerat, två ggr med Bring och en gång med "Förlängda armen". :roll:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:
Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
Det är fantastiskt att INGEN - inte ens Postnords VD - kan säga saker så folk förstår. Det hade bara varit att säga:

"Postnord ska vara ett vinstdrivande företag som ska stå på egna ben, men samtidigt bär ett samhällsansvar. Den krympande pengarna vi får in på brevporto och paketavgifter räcker inte för att vi ska kunna upprätthålla detta ansvar. Här krävs att Staten går in och tar över och gör bolaget Postnord till den statliga myndigheten Kungliga Postverket igen, med skattefinansiering som följd."

Då tror jag att alla hade förstått att Lekskolan Bolagisering gått över styr på riktigt...
Helt rätt, Roger.
Problemet är att det resonemanget inte finns i sinnevärlden hos beslutsfattarna eller ledningen för det som tidigare ansågs som samhällsviktiga funktioner. PNs ledning ser nog istället att de blir av med krav på samhällsansvar och istället bara jämförs med sina lika odugliga konkurrenter. 3 av 4 hemtransporter vi beställt sen vi flyttade till STHLM har falerat, två ggr med Bring och en gång med "Förlängda armen". :roll:
Jag är för att ha ett statligt postverk eller bolag eller i vilken form man nu väljer att driva det. Men, jag är ganska säker på att en privat aktör hade fixat detta betydligt bättre än vad Postnord gör. Okej att brevskickandet minskar men paketskickandet måste ju ha ökat enormt med internets intåg, fatta vilken potential att tjäna pengar! Tyvärr verkar Postnords ledning totalt okapabel att driva ett företag, de levererar en skittjänst och de tjänar inga pengar. På lokal nivå med dåvarande Poståkeriet så beklagade sig personalen på att det är så enormt mycket att göra och att de så klart inte hinner med, de utmålade den ökande paketmängden som ett stort problem istället för en potential, känns som att en drivande entreprenör hade gnuggat händerna, fått det att funka och tjänat en jäkla massa pengar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Postnord igen...

Inlägg av hitman »

+ massor på det, Svensson! De skyller på att folk inte skickar brev men som du säger, det är ju inte bara vi här på PB som handlar prylar på Nätet? Paketen borde kompensera.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Postnord igen...

Inlägg av Musikanten »

Min fru returnerade en klänning till ett klädföretag i Sthlm. Den kom aldrig fram. Gick att spåra paketet till en terminal i Malmö men sen var det stopp. Kundservice på Postnord fungerar inte heller. Klänningen kostade drygt 600 kronor. Postnord stjäl ju bokstavligt talat paket från sina kunder!
Har anmält detta till PTS. Det tycker jag att alla skall göra som blivit drabbade.
PTS är de enda som kan få slut på detta slarviga företag.
- Ingvar -
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Postnord igen...

Inlägg av HirYoshima »

Svensson skrev:
gthyni skrev:
Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
Det är fantastiskt att INGEN - inte ens Postnords VD - kan säga saker så folk förstår. Det hade bara varit att säga:

"Postnord ska vara ett vinstdrivande företag som ska stå på egna ben, men samtidigt bär ett samhällsansvar. Den krympande pengarna vi får in på brevporto och paketavgifter räcker inte för att vi ska kunna upprätthålla detta ansvar. Här krävs att Staten går in och tar över och gör bolaget Postnord till den statliga myndigheten Kungliga Postverket igen, med skattefinansiering som följd."

Då tror jag att alla hade förstått att Lekskolan Bolagisering gått över styr på riktigt...
Helt rätt, Roger.
Problemet är att det resonemanget inte finns i sinnevärlden hos beslutsfattarna eller ledningen för det som tidigare ansågs som samhällsviktiga funktioner. PNs ledning ser nog istället att de blir av med krav på samhällsansvar och istället bara jämförs med sina lika odugliga konkurrenter. 3 av 4 hemtransporter vi beställt sen vi flyttade till STHLM har falerat, två ggr med Bring och en gång med "Förlängda armen". :roll:
Jag är för att ha ett statligt postverk eller bolag eller i vilken form man nu väljer att driva det. Men, jag är ganska säker på att en privat aktör hade fixat detta betydligt bättre än vad Postnord gör. Okej att brevskickandet minskar men paketskickandet måste ju ha ökat enormt med internets intåg, fatta vilken potential att tjäna pengar! Tyvärr verkar Postnords ledning totalt okapabel att driva ett företag, de levererar en skittjänst och de tjänar inga pengar. På lokal nivå med dåvarande Poståkeriet så beklagade sig personalen på att det är så enormt mycket att göra och att de så klart inte hinner med, de utmålade den ökande paketmängden som ett stort problem istället för en potential, känns som att en drivande entreprenör hade gnuggat händerna, fått det att funka och tjänat en jäkla massa pengar.
Well.. vi har ju privata aktörer på marknaden.. Bring och Schenker och såna i olika delar av ledet.. problemet är att privata aktörer kan "göra en John Bauer" och dra den dagen de bestämmer sig för att det inte passar dem. Klappa igen alla inlämnings/utlämningsställen och inte ens tacka för tiden som varit.

Ger vi en privat aktör det ansvaret blir vi ganska sårbara.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Postnord igen...

Inlägg av Musikanten »

Precis!
Allt som avregleras blir bara skit! T.ex. Bilbesiktningen skulle bli billigare genom konkurrens.
Blev istället 50% dyrare. :evil:
- Ingvar -
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Postnord igen...

Inlägg av HirYoshima »

Musikanten skrev:Precis!
Allt som avregleras blir bara skit! T.ex. Bilbesiktningen skulle bli billigare genom konkurrens.
Blev istället 50% dyrare. :evil:
Till viss del är det väl inflation och till viss del att den vanliga bilbesiktningen inte höjde priserna så mkt som de borde gjort..

Men nu finns det ju vissa "snällare" besiktningsfirmor... ganska långt off topic nu.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

HirYoshima skrev:
Svensson skrev:
gthyni skrev:
Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:Hörde Postnords VD förklara varför de inte längre klarar av att leverera brev, det är på grund av att volymerna har minskat.. :shock:
Det är fantastiskt att INGEN - inte ens Postnords VD - kan säga saker så folk förstår. Det hade bara varit att säga:

"Postnord ska vara ett vinstdrivande företag som ska stå på egna ben, men samtidigt bär ett samhällsansvar. Den krympande pengarna vi får in på brevporto och paketavgifter räcker inte för att vi ska kunna upprätthålla detta ansvar. Här krävs att Staten går in och tar över och gör bolaget Postnord till den statliga myndigheten Kungliga Postverket igen, med skattefinansiering som följd."

Då tror jag att alla hade förstått att Lekskolan Bolagisering gått över styr på riktigt...
Helt rätt, Roger.
Problemet är att det resonemanget inte finns i sinnevärlden hos beslutsfattarna eller ledningen för det som tidigare ansågs som samhällsviktiga funktioner. PNs ledning ser nog istället att de blir av med krav på samhällsansvar och istället bara jämförs med sina lika odugliga konkurrenter. 3 av 4 hemtransporter vi beställt sen vi flyttade till STHLM har falerat, två ggr med Bring och en gång med "Förlängda armen". :roll:
Jag är för att ha ett statligt postverk eller bolag eller i vilken form man nu väljer att driva det. Men, jag är ganska säker på att en privat aktör hade fixat detta betydligt bättre än vad Postnord gör. Okej att brevskickandet minskar men paketskickandet måste ju ha ökat enormt med internets intåg, fatta vilken potential att tjäna pengar! Tyvärr verkar Postnords ledning totalt okapabel att driva ett företag, de levererar en skittjänst och de tjänar inga pengar. På lokal nivå med dåvarande Poståkeriet så beklagade sig personalen på att det är så enormt mycket att göra och att de så klart inte hinner med, de utmålade den ökande paketmängden som ett stort problem istället för en potential, känns som att en drivande entreprenör hade gnuggat händerna, fått det att funka och tjänat en jäkla massa pengar.
Well.. vi har ju privata aktörer på marknaden.. Bring och Schenker och såna i olika delar av ledet.. problemet är att privata aktörer kan "göra en John Bauer" och dra den dagen de bestämmer sig för att det inte passar dem. Klappa igen alla inlämnings/utlämningsställen och inte ens tacka för tiden som varit.

Ger vi en privat aktör det ansvaret blir vi ganska sårbara.
Det är det jag säger, jag tycker självklart att vi ska ha en statlig posthantering men de facto så är de privata aktörerna betydligt duktigare på att hantera detta trots postverkets/postens/Postnords flera hundra(!) åriga erfarenhet av posthantering. Anmärkningsvärt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Postnord igen...

Inlägg av saft »

Postade 9e augusti. Ett paket har fortfarande inte kommit varken fram, eller tillbaka...:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Postnord igen...

Inlägg av BasBert »

CONFIRMED: PostNord är sluförvaringen för ALL plast som flyter i Oceanerna, å all världens missiler å bombhelveten, främlingshat, IS-anhängare, världens fattigdom, ALL orättvisa samt ALLT ANNAT som ställer till det för Oss jordmedborgare. Va´bra :) nu blev ja´gla´igen!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Postnord igen...

Inlägg av gthyni »

BasBert skrev:CONFIRMED: PostNord är sluförvaringen för ALL plast som flyter i Oceanerna, å all världens missiler å bombhelveten, främlingshat, IS-anhängare, världens fattigdom, ALL orättvisa samt ALLT ANNAT som ställer till det för Oss jordmedborgare. Va´bra :) nu blev ja´gla´igen!
:tummenupp:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Postnord igen...

Inlägg av BasBert »

CONFIRMED= SLARV!

En lastbil från Postnord har tappat ut delar av sin last på E18 i Karlskoga idag.
Bild
...inträffade 06.10 idag då en paketbil från POSTNORD tappade 4 stycken fyra burar med paket på E18 i Karlskoga.

– "Jag kan inte svara på vad som har hänt, men lastbilen har inte vält i alla fall. Vi ska prata med chauffören idag för att få lite klarhet, säger Anne Jiremar på Postnords presstjänst"

å nu ska kommunen städa upp kartongerna från motorvägen å POSTNORD ska (kanske) komma och hämta dem sen? va´bra :tummenupp:

Ingen person kom dock till skada och man får verkligen hoppas att inget gick sönder av att ramla av paketbilen där chaffören förmodligen glömt att stänga luckan därbak... :roll:

/BB

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rkL ... ast-pa-e18" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Postnord igen...

Inlägg av Svensson »

BasBert skrev:CONFIRMED= SLARV!

En lastbil från Postnord har tappat ut delar av sin last på E18 i Karlskoga idag.
Bild
...inträffade 06.10 idag då en paketbil från POSTNORD tappade 4 stycken fyra burar med paket på E18 i Karlskoga.

– "Jag kan inte svara på vad som har hänt, men lastbilen har inte vält i alla fall. Vi ska prata med chauffören idag för att få lite klarhet, säger Anne Jiremar på Postnords presstjänst"

å nu ska kommunen städa upp kartongerna från motorvägen å POSTNORD ska (kanske) komma och hämta dem sen? va´bra :tummenupp:

Ingen person kom dock till skada och man får verkligen hoppas att inget gick sönder av att ramla av paketbilen där chaffören förmodligen glömt att stänga luckan därbak... :roll:

/BB

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rkL ... ast-pa-e18" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor humor eftersom det för bara nån vecka sen valsade runt en bild på en Postnordbil utan bakdörrar på lastbilen med korgarna fullt synliga. Månne samma bil och förare?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar