Smaken är som baken och det finns olika skolor när en jazzbas låter som mest jazzbas.
Tänk att det ska låta som ni vill att specifikt en JB ska låta och när ni inte vill att det ska låta Pbas eller Stingray etc
Kommentera gärna varför ditt val kittlar örat bäst.
Jag har nyss återupptäckt jazzbasen efter många år med p-bas. Anledningen är att jag äntligen gjorde slag i saken och monterade ett par gamla Model J mickar som varit liggande sen jag köpte dom för ett par år sedan. Repade med jazzen för första gången igår och kan bara konstatera att det låter precis, eller i alla fall väldigt nära det ljud som jag hade hoppats på. Det låter fortfarande jazzbas men med mera punch i nedre mellanregistret. Jag övergav jazzen för många år sen för att jag upplevde att ljudet från p-basen satt bättre i mixen. Mer kropp och mindre hängmatta liksom. Men nu kanske jazzbasen får en ny revival.
Jag är med andra ord ingen jazzbas-puritan som vill att det ska låta gammalt och äkta utan är mer ute efter ett ljud som funkar i sammanhanget.
Roger Hedin skrev:Båda puppor på och rulla av halspuppan ett uns för att få kärna i tonen...
Ungefär så. Enbart stallmick till solo, men det är ju inte så ofta.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
De gånger jag använder min jazzbas, eller de jazzbasar jag haft, så har jag kört full patte på halsmicken och kanske 50-70% på stallmicken så man slipper hängmattan om man drar båda på fullt.
Jag blandar rätt friskt, med det ljudet jag tycker bäst om är bägge mickar balans. Sedan justerar jag lite beroende på kontext. Är det en bumlig lokal, eller stökig musik så drar jag av lite på halsmicken. Och vise versa.
Fullt ställ på båda mickarna. Har aldrig upplevt det som hängmatta eller fattigt på nåt sätt. Bra middig ton som man kan variera med anslaget och lite tonkontroll.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Beroende på vilken jazzbas det är så alla olika kombinationer även om plusbalans på stallmicken funkar bättre på en pre-cbs jazz med mer värme, magi och botten i dom stallmickarna.
På 70’tals placering och mick funkar 50/50 på bägge mickarna bättre medans stallmicken ensam blir för spinkig för min smak.
Halsmicken upplever jag fungerar olika på alla jazzbasar jag spelat på. Ibland kanon, ibland lite luddigt otydlig. Men, som vanligt, dom gamla pre-cbs mickarna oftast bäst.
Roger Hedin skrev:Båda puppor på och rulla av halspuppan ett uns för att få kärna i tonen...
Många vintage-jazzar är det svårt att rulla av på dock.
Hade de logaritmiska pottar eller är det för att pottarna är fulla med oxid?
Ingen som upplevt detta?
Har fått en uppfattning av att äldre basar typ 60s/tidigt 70s är väldigt mycket on/off när man vrider så det är svårt att blanda fritt.
Jo, håller med. Det mesta händer ju dom första 5%’en av svepet på både ton- och volymkontrollerna på äldre fendrar så där får man arbeta med små rörelser. Att vrida av mer än 10% är nästan lika med att balansera över helt på andra micken. Samma med tonkontrollen. Öppnar man mer än 10% är det nästan som att öppna helt.