Fet hals, vad göra?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Fet hals, vad göra?

Inlägg av elmelino »

Har en Warwick(Tysk) älskar ljudet och hela det fantastiska hantverket men halsen blä....här snackar vi baseballfeeling! Funderar skarpt på att låta nån duktig trämänniska slipa ner halsen så den passar mej!? Nu menar jag inte fördärva den men kanske ta 2mm på tjockleken och några mm på sidorna så man får lite modern C profil istället (jättefet) D som dom kallar det. Tror ni man sabbar hela grejen med Warwick+ev värde då eller?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av hitman »

Jag kan inte förstå hur du tänker, om du redan är välsignad med en fet hals så ska man väl bara njuta..? Fråga BBQV om du inte tror mig ;-)

Är halsen oljad? Brukar väl vara oljad wenge och andra "exklusiva" träslag i tyska halsar, då är det nog bara att slipa ner tjockleken efter tycke och smak och sedan olja upp den igen. Ta inte för mycket bara så du hamnar för nära dragstången.

Om du vill göra den smalare i sidled blir det lite mer komplicerat: banden måste väl slipas om och det finns en risk att du måste byta sadeln, om strängarna hamnar för nära den nya kanten.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av HirYoshima »

hitman skrev:Jag kan inte förstå hur du tänker, om du redan är välsignad med en fet hals så ska man väl bara njuta..? Fråga BBQV om du inte tror mig ;-)

Är halsen oljad? Brukar väl vara oljad wenge och andra "exklusiva" träslag i tyska halsar, då är det nog bara att slipa ner tjockleken efter tycke och smak och sedan olja upp den igen. Ta inte för mycket bara så du hamnar för nära dragstången.

Om du vill göra den smalare i sidled blir det lite mer komplicerat: banden måste väl slipas om och det finns en risk att du måste byta sadeln, om strängarna hamnar för nära den nya kanten.
Jag tänker lite likadant :) Var glad att du har nåt att hålla i när stormen kommer.

Warwicks stall går ju att justera ganska mkt så att strängarna kommer närmare varandra.. men du kommer behöva slipa eller byta banden och eventuella bindings samt bandmarkeringar går ju åt pipan.. aldrig hört nån som gjort det.

Om du gör det, eller övertalar någon att göra det.. se till att vi får bilder!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av elmelino »

Jag tänkte inte ta bredden på greppbrädan utan själva sidorna på halsen.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av bassace »

Mycket av karaktären och tonen i en bas sitter i halsen, kan nog hända att ljudet ändras en del om man tar bort mycket trä från halsen.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av Roger Hedin »

Sen vet du inte vad som finns inuti halsen och var detta okända sitter. Antag att du slipar genom träet och kommer in till dragstången eller eventuella förstyvningar av annat material; då är det kört. Sen, som påpekats ovan, förstör du tonen du har i basen. Du fårr en annan ton, men du vet inte hur resultatet blir. Dessutom, tar du bort material får du en vekare hals.

Som jag ser det har du tre alternativ:
1 - behåll den som den är,
2 - sälj eller byt mot en som passar dig,
3 - chansa och gilla läget!

Vad är det för bas? Corvette? Thumb? Streamer? Lägg gärna upp en bild...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av elmelino »

Det ör en Infinty SN.
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av BBQV »

hitman skrev:Jag kan inte förstå hur du tänker, om du redan är välsignad med en fet hals så ska man väl bara njuta..? Fråga BBQV om du inte tror mig ;-)
:lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av elmelino »

JAG gillar inte feta halsar så är det bara!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av HirYoshima »

elmelino skrev:JAG gillar inte feta halsar så är det bara!
Har du tänkt på att de kanske inte gillar dig heller? Dina händer kletandes längs med dem i mörka lokaler fyllda av skäggiga män... eller hur det nu brukar se ut där du använder basen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fet hals, vad göra?

Inlägg av elmelino »

HirYoshima skrev:
elmelino skrev:JAG gillar inte feta halsar så är det bara!
Har du tänkt på att de kanske inte gillar dig heller? Dina händer kletandes längs med dem i mörka lokaler fyllda av skäggiga män... eller hur det nu brukar se ut där du använder basen.
Hahahahaha den var fin! Kanske för jag har så fet nacke själv.....
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Skriv svar