Gibson på fallrepet...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Gibson på fallrepet...

Inlägg av Roger Hedin »

https://www.nashvillepost.com/business/ ... me-rapidly" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av B-Å Åhs »

Business as usual , har du fel färg på siffrorna så blir du inte kvar oavsett hur fina prylar du bygger ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av HirYoshima »

B-Å Åhs skrev:Business as usual , har du fel färg på siffrorna så blir du inte kvar oavsett hur fina prylar du bygger ...
Och rätt färg är, som vi alla vet, 3TSB.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

Det är märkligt att så många verkar tro att det är "slutet för Gibson"
Med lite tur så slutar det här med en försäljning av företaget, dvs om inte Jushkivnevitzshkilajnen inte är för stolt och hellre stänger ner och vägrar sälja.
Å andra sidan, har man dessa ekonomiska problem så blir det ju till slut inte upp till honom alls i ett så stort företag.
Men jag tror att CEO:n som inte verkar omtyckt någonstans, blir tvungen att kliva åt sidan, och sedan kommer Gibson fortsätta bygga gitarrer och basar.
Företaget drar ju onekligen in en hel del pengar, bara att hoppas att någon som fattar vad man ska göra kan ta över.

Många gnäller också över Cakewalk.
Man stänger inte ner en bizniz som är lönsam, inte ens Juskinovisevksicknkjkj.
Uppenbarligen kostade Cakewalk mer än det smakade, då är det väl ganska självklart att man stänger ner.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av fieldflower »

HirYoshima skrev:
B-Å Åhs skrev:Business as usual , har du fel färg på siffrorna så blir du inte kvar oavsett hur fina prylar du bygger ...
Och rätt färg är, som vi alla vet, 3TSB.
Av de 3 tonerna är det väl bara en som är bra i finans...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av B-Å Åhs »

bläck it is
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av Danne »

Det som kanske kunde vara en styrka för Gibson har nog tyvärr blivit dess svaghet. Om jag förstått saken rätt så är Henry J fortfarande majoritetsägare. Då blir det inte bättre än hans planer och visioner. Han har ju uppenbart de senaste åren försökt bredda sig från kärnverksamheten bla genom att försöka göra Gibson till ett "livsstils"-märke med alla möjliga konstiga produkter. Dessutom har han nu gått in på konsumentmarknaden med Onkyo och Philips. Detta sätter ju stor press på finanserna. Det blir intressant vad som sker inom ca ett halvår.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

Att bredda tror jag kan vara positivt, förutsatt att man fortfarande gör rätt/bra saker inom det man sysslar med.
Livsstil-prylen är inte egentligen negativt i sig, men det kan ju gå för långt som i fallet med Marshall där man fokuserar mer på att kränga hörlurar än att göra förstärkare som folk vill ha...
Nu är väl iofs Marshall Headphones osv ett annat företag än Marshall Amplification, men de är ju grenar på samma träd.

Men har Gibson verkligen gjort så mycket "lifestyle"-prylar?
De har ju inte ens vettiga T-shirts... :D

Jag tror man skjuter sig i foten rejält just nu när man håller ett betydligt högre pris än för nåt år sedan.
Visst.
Det är bedrövligt att det ska kosta samma idag med en Les Paul, som det gjorde för 20 år sedan när det i så många andra branscher blir dyrare och dyrare.
Bilar, märkeskläder, skor...

Men samtidigt så upplevde i alla fall jag att det rullade en hel del Gibson från butikerna för några år sedan när en LP Standard kostade runt 20 papp, istället för runt 30 som de kostar nu..

Jag har hittills bangat Gibson 2018 pga dessa priser.
Och nu höjde man nyligen 10% igen...
Det är en enorm fördel att det jobbas med prissättningen överallt, det är inte bara i Sverige som man höjer priserna utan det är globalt.
Men... Det blir för mycket pengar.
Pengar som jag i grunden egentligen tycker är motiverade, men att öka 25-30% från ett år till ett annat....
Senast redigerad av blackparkas den ons 14 feb 2018, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av gthyni »

Att lägga ner en produkt istället för att sälja/överlåta den kanske är mindre huvudbry för VD men badwillen är stor. Som någon sa ”fötterna du trampar på idag kan ha förbindelse med röven du måste slicka imorgon”. Tror inte studioägare som måste investera i ny programvara och ändra sina arbetsrutiner för att G köper upp och lägger ner hens arbetsverktyg är jätteglad och med glädje väljer att köpa gitarr av samma firma nästa gång


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:Det är märkligt att så många verkar tro att det är "slutet för Gibson"
Med lite tur så slutar det här med en försäljning av företaget, dvs om inte Jushkivnevitzshkilajnen inte är för stolt och hellre stänger ner och vägrar sälja.
Å andra sidan, har man dessa ekonomiska problem så blir det ju till slut inte upp till honom alls i ett så stort företag.
Men jag tror att CEO:n som inte verkar omtyckt någonstans, blir tvungen att kliva åt sidan, och sedan kommer Gibson fortsätta bygga gitarrer och basar.
Företaget drar ju onekligen in en hel del pengar, bara att hoppas att någon som fattar vad man ska göra kan ta över.

Många gnäller också över Cakewalk.
Man stänger inte ner en bizniz som är lönsam, inte ens Juskinovisevksicknkjkj.
Uppenbarligen kostade Cakewalk mer än det smakade, då är det väl ganska självklart att man stänger ner.
Jag håller med dig, det blir någon omstrukturering och ett nytt bolag som gör samma produkter. Det är ett av världens största och mest igenkända varumärken, de kommer inte bara låta det försvinna. Sen om det slutar med att varumärket köps upp av någon kinesisk firma som gör helt egna instrument utan anknytning till "det gamla Gibson", ungefär som med Volvo.. det får vi se.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av Danne »

Apropå Gibson och Lifestyle-branding. Det här är från ett av jippona de hållit på med. Dessutom skall ju tilläggas att de slopade NAMM i år för att istället satsa på konsumentprodukterna istället.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SjggYaa_Sec[/youtube]
Deras klassiska gitarrsegment går nog ganska bra, och då tror Henry att man kan lägga mindre krut där och ändå behålla sin del av marknaden medan man försöker slå sig in på en annan. Grav missbedömning tycker jag personligen. Det är säkert många musiker som blir sugna på att spela på Gibson när man hänger gitarrerna på modeller som går catwalk och låtsasspelar på dem. :roll:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

Just ja... Hörlursskiten började de med också ja....

Ja, man slopade NAMM.
Väldigt märkligt helt klart, dock förståeligt på ett annat sätt.
Dels så skapade man sjukt mycket PR eftersom man inte skulle vara med på NAMM, och dels så fick de fokusera på EN mässa istället för två inom loppet av en månad.

Och du har helt rätt att det är fel att inte fokusera på en schysst lineup med gitarrer istället.
Dock skall tilläggas att nu 2018 så har man hittat på en hel del kul.
Man gör t.ex. både SG Jr och LP Jr "på riktigt" med riktiga lacker och leverans i Hardcase.
Man gör LP Special Double Cut (Alltså klassiska DC-Pållen)
Man gör Explorer i natur.
Kan tycka det är lite trist att man inte kan välja på så mycket kulörer på dessa guror samt Firebirden t.ex.
Men samtidigt är det ju en bra värdemätare för dem modellmässigt.

Sen har man lite nya färger på LP Standard och SG...
Jo.
Jag tycker att det händer en del positivt just nu trots allt faktiskt.

Och man har ju NÄSTAN slopat GForce-prylarna.... Förutom på HP-modellerna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av Danne »

Ja, du har ju helt rätt i att det inte är säkert att de får lida för att inte deltaga på NAMM. Kul att höra att de håller sig lite mer till rötterna. Inget fel på innovation i sig, men man kan ju skala ner det till ett fåtal modeller som riktar sig till den kundkretsen istället för att införa dem på 80% av sortimentet. Det är ju bra att de förstod att försäljningstappet för några år sedan är kopplat till exempelvis G Force.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

Japp.
Märkligt att de envisas med det på HP-modellerna dock.
Men jag antar att det fanns en liten skara människor som uppskattade det.
HP-modellerna har iofs lite annat på plussidan också. Finare Lönntoppar t.ex. på Standarden.

Men nog tror jag att de skulle behöva vara på NAMM, framförallt nu egentligen när många i branschen funderar över vad som händer med företaget.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Många gnäller också över Cakewalk.
Man stänger inte ner en bizniz som är lönsam, inte ens Juskinovisevksicknkjkj.
Uppenbarligen kostade Cakewalk mer än det smakade, då är det väl ganska självklart att man stänger ner.
Känner någon NÅGON som använder Cakewalk anno 2018?! Har inte ens hört ngn nämna skiten sedan 1992...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev:
blackparkas skrev:
Många gnäller också över Cakewalk.
Man stänger inte ner en bizniz som är lönsam, inte ens Juskinovisevksicknkjkj.
Uppenbarligen kostade Cakewalk mer än det smakade, då är det väl ganska självklart att man stänger ner.
Känner någon NÅGON som använder Cakewalk anno 2018?! Har inte ens hört ngn nämna skiten sedan 1992...

Ungefär så känner jag också, fast jag är förstås inte särskilt intresserad av de där prylarna alls... :D
Men de senaste 6,5 åren i butik har renderat absolut INGEN som nämnt att de använder det, och jag träffar ju trots allt folk varje vecka som håller på med inspelning av olika slag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
GandhiMK2 skrev:
blackparkas skrev:
Många gnäller också över Cakewalk.
Man stänger inte ner en bizniz som är lönsam, inte ens Juskinovisevksicknkjkj.
Uppenbarligen kostade Cakewalk mer än det smakade, då är det väl ganska självklart att man stänger ner.
Känner någon NÅGON som använder Cakewalk anno 2018?! Har inte ens hört ngn nämna skiten sedan 1992...

Ungefär så känner jag också, fast jag är förstås inte särskilt intresserad av de där prylarna alls... :D
Men de senaste 6,5 åren i butik har renderat absolut INGEN som nämnt att de använder det, och jag träffar ju trots allt folk varje vecka som håller på med inspelning av olika slag...
Anledningen är att ingen jävel vet vad det är...
Vad är anledningen till Cakewalk-krameriet?! Obegripligt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av blackparkas »

Det är tydligen väääärldens bästa pryl, som ingen använder.
Inte ens de som gnäller at det försvinner... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av GandhiMK2 »

Kanske en SJW-DAW.... skulle förklara ett och annat.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av Danne »

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Gibson på fallrepet...

Inlägg av Jan Hellman »

Henry Juszkiewicz är en gammal riskkapitalist från början. Köpt upp och slaktat.... Hans grej. Juszkiewicz och Uli Behringer är branschens värsta skitstövlar. Inte många som gillar dom. Gibson har under Henry Juszkiewicz blivit utsedd som USA’s värsta arbetsgivare flera år på raken.

Fender ligger också jävligt risigt till. Om GC lägger näsan i vädret lär Fender göra detsamma.
Skriv svar