Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Skärmade en gura igår.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

För att inte få störningar från elhalsbandet?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Franzén? Nu dryftar ni en Härnösandsbos gärningar som gjort avtryck i historien som skald och biskop och namngivare till en grundskola här i stan. Han har dessutom spikat fast ett av namnen i Almanackan.

Men Albin är själv ovetandes något på spåren. Frans Michael var nämligen son till en handlare som var son till en handlare.. osv.. i Kexholm men bröt släktens köpmannabana. Fast han gifte sig med en handlardotter och blev förfader till Olof Palme. Skulle tro att Albins handlare i Röstånga förstått Frans Michaels storhet och därför bytt till sig hans merkantilt klingande namn från det folkligare Jönsson som mer andas rullebör och rovgallring. Hans meriter på skuggsidan visar dock att han förblev en Jönsson.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

För att spinna vidare på ämnet...
Nu ska man inte förledas att tro att Jönssönerna hållt sig i den forndanska myllan och kokat sprit på rovblasten. Nej då, Bengt Jönsson gav sig på själva kungen med vapenmakt tillsammans med sin bror Nils (sic). Det slutade bra ändå och han blev hovmästare.

Men en Johan Jönsson, har nog också sneglat på Franzén och bosatte sig här i trakten och började skalda, uppmärksammad av SVT!

Knut Jönsson, slottsfogde, erövrade minsann Dannebrogen vid slaget om Brunkeberg. Var det då släkten bröt med Danskarna?

Många är de Jönssönerna, jag kan icke räkna dem alla. Låt mig dock sluta med Mickel Jönsson som vars hjältemod i skogen i Tenhult där han tillsammans med bönderna från Tveta härad räddade landet från katastrof då han lyckades avliva en stor styrka Danskar. Detta torde slutligen satt P för The Danish Connection.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: ...rullebör och rovgallring. Spritkokning på rabbeblast..
:mrgreenwannabe:

Jag är faktiskt en Jönsson... :P

För 350 år sedan pratade släkten danska. Och hade gjort så i alla tider. Svenska är bara en tillfällig grej..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev: ...rullebör och rovgallring. Spritkokning på rabbeblast..
:mrgreenwannabe:

Jag är faktiskt en Jönsson... :P

För 350 år sedan pratade släkten danska. Och hade gjort så i alla tider. Svenska är bara en tillfällig grej..
:D :D :D :vinkar:
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Ockupationsmakten yttrar sig. :roll:
De där katalanerna är inte helt fel på det. :hmm:
ff, kom vi inte överens för ett par år sedan om att hjälpas åt med att gräva ett dike? Omedelbart norr om Hallandsåsen och bort till Blekinge, vill jag minnas.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH, är du släkt med Anders Jönsson som spelade dragspel i Lill-Nickes?

Per: http://gravbortskane.se/
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Det var en konstig och förvirrad artikel.

"...individer som anser att Skåne bör vara en egen stat med eget styre och därmed måste klippa alla band med övriga landet."
Författaren har uppenbarligen aldrig hört talas om Ivar Vidfamne, kung över Skåne och sedermera även över Svea rike på 600-talet.

"... i en region där dialekten till viss del påminner om det språk man pratat på andra sidan sundet..."
På andra sidan Öresund har det alltid talats västdanska, medan det vackra skånska tungomålet liksom bornholmskan härstammar från östdanskan. Fråga en köpenhamnare vad han eller hon tycker om skånska eller bornholmska.

Men det är helt OK, ni får gärna bo kvar här i vårt land med oss. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:AlbinH, är du släkt med Anders Jönsson som spelade dragspel i Lill-Nickes?
Delvis, jajamänsan!

Jag är definitivt släkt med Anders Jönsson. Det är min yngste brorson!

Men han kan inte spela dragspel och har ingen som helst anknytning till någon eller något som kallas Lill-Nickes. Inte ens Stor-Nicke. Eller om denne varit Skåning hade han hetat Fede Nils. Eller möjligen Tjocke Nils. Allt enligt sin skugga! :oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Gav mig av från kontoret i (för att vara fredag) rimlig tid.
Hamnar i bilkö som tar 1 timme extra hem. 1:20 istf 20.
Just nu funderar jag över rimligheten i att hålla fast vid en alkoholfri diet...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

För övrigt anser jag att feknoppen och hästen som står staty på Stortorget i Malmö bör skickas tillbaka dit den kom ifrån.

*ord-och-inga-visor*

The Man före Van!
https://www.youtube.com/watch?v=tK9F5DYI9iY" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=25_E3Gn8--o" onclick="window.open(this.href);return false;

Grädda-Maja! Söt som en hönsakadorra!
https://www.youtube.com/watch?v=qLSjV3KnDhM" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är din röv!
https://www.youtube.com/watch?v=VzcIVlNEo-Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Släktens Skattebasse!
https://www.youtube.com/watch?v=n_gRkmZeS78" onclick="window.open(this.href);return false;
Asch, vi tar en Fan till!
https://www.youtube.com/watch?v=J5wDRdXkGNo" onclick="window.open(this.href);return false;

Allas vår Lille-Far!
https://www.youtube.com/watch?v=4xHcwH-iHX8" onclick="window.open(this.href);return false;


*stolt-som-en-lasasånkare*
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Det var en konstig och förvirrad artikel.

"...individer som anser att Skåne bör vara en egen stat med eget styre och därmed måste klippa alla band med övriga landet."
Författaren har uppenbarligen aldrig hört talas om Ivar Vidfamne, kung över Skåne och sedermera även över Svea rike på 600-talet.
Under mina nio år i grundskolan nämndes det aldrig ett enda ord om vår hembygds öden och äventyr avseende tiden före 1658. Kungar? Va? Krrig? Vaa?? Berömda män? Jaaaa du menar Von Platen? Folklig mad som rögröd med flöde eller kribinetter... RÖDE ORM VAR EN DANSK VIKING!!!

Jag har spade. Jag hjälper till att gräva! :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Trött...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Trött...
Häng i, Fältis!! Inget elände är beständigt! :vinkar:

Sprid ut dig i soffan med fru och kids. Knoppa in till tonerna av På Spåret så vaknar du till en solstrålande vårlördag! En dag med ugnsstekt kyckling och äppelkaka! :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Trött...
Häng i, Fältis!! Inget elände är beständigt! :vinkar:

Sprid ut dig i soffan med fru och kids. Knoppa in till tonerna av På Spåret så vaknar du till en solstrålande vårlördag! En dag med ugnsstekt kyckling och äppelkaka! :nickar:
På spåret..?
Jag tog och stämde upp och lirade på den nyskärmade elguran. Det blev jag definitivt piggare av.
Just nu är finanserna på upphällningen, men det blir en stor rulle koppartejp sen, och så ska jag skärma lite mer instrument.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:Gav mig av från kontoret i (för att vara fredag) rimlig tid.
Hamnar i bilkö som tar 1 timme extra hem. 1:20 istf 20.
Just nu funderar jag över rimligheten i att hålla fast vid en alkoholfri diet...:hmm:
Du borde bo mera, som du säger, "ocentralt". Välkommen som hedersskåning! :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:Gav mig av från kontoret i (för att vara fredag) rimlig tid.
Hamnar i bilkö som tar 1 timme extra hem. 1:20 istf 20.
Just nu funderar jag över rimligheten i att hålla fast vid en alkoholfri diet...:hmm:
Du borde bo mera, som du säger, "ocentralt". Välkommen som hedersskåning! :wink:
Ser ut att ta sisådär 6 timmar från Kista ned till er. Verkar ju inte alls bättre. :hmm:

Möjligen om man skulle bo på Skånevägen i Sollentuna, men jag vill ju inte bo där...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:
Ser ut att ta sisådär 6 timmar från Kista ned till er. Verkar ju inte alls bättre. :hmm:

Möjligen om man skulle bo på Skånevägen i Sollentuna, men jag vill ju inte bo där...
Men "bo" menade jag leva, inte pendla. Somliga fattar efter att ha hamnat här.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8[/youtube]

Albin, räcker det inte med att flytta gubben 400 m rakt västerut?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Fast då ska man ju ha ett jobb också...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: Albin, räcker det inte med att flytta gubben 400 m rakt västerut?
:mrgreen:

Strålande idé! Särskilt i dessa dagar då PostMord tänker börja ta ut ersättning av postmottagaren också. Risken Finns att mottagaren inte vill betala specialavgiften och därför skickar tillbaka tjockisen.

Vi behöver snoka upp en sån här att ha i beredskap.

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Tillhör inte den där en infödd skåning?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nej, då hade den varit gul och röd.
fieldflower skrev:Fast då ska man ju ha ett jobb också...
Du har ju ett jobb, som du säger, att du i princip kan sköta hemifrån. Säg till chefen, att din kreativitet kommer att öka med 500 % i en mera stimulerande miljö och begär motsvarande löneförhöjning, så har du tryggat försörjningen för blomma och barn. Välkomna! :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Nej, då hade den varit gul och röd.
fieldflower skrev:Fast då ska man ju ha ett jobb också...
Du har ju ett jobb, som du säger, att du i princip kan sköta hemifrån. Säg till chefen, att din kreativitet kommer att öka med 500 % i en mera stimulerande miljö och begär motsvarande löneförhöjning, så har du tryggat försörjningen för blomma och barn. Välkomna! :vinkar:
Du menar att jag skall säga upp mig?
Eller rent av bajsa på chefens skrivbord? (Svårare än det låter då vi har free seating - man får bajsa på nåt random bord och hoppas att chefen väljer just det bordet, vilket inte lär hända om det ligger en hög bajs på det..)
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Du menar att jag skall säga upp mig?
"Nej, nej, dumsnut!" Tvärtom! Din chef, som är en klarsynt människa, kommer naturligtvis snabbt att inse värdet av en så nöjd och kreativ medarbetare. Skulle han/hon tveka det minsta, så föreslå honom/henne bara att förlägga huvudkontoret till det som Albin normalt brukar kalla "Landet Gosen", dvs Skåne. Han/hon är välkommen han/hon också.

Ursäkta, jag har svårt för "hen". Det låter för likt höna på engelska.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar