Rörstärkare...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rörstärkare...

Inlägg av bjelkeman »

Den enda rörhäcken som jag provat lite mer är en Mesa Strategy. De är väldigt rena och distar inte gärna. Vad för rörstärkare passar bra till hårdrock/metall och inte låter hängmatta?

Jag ska ju inte köpa någon, men det vore kul att få höra lite idéer.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Hellbum »

Strategy distar väl ganska bra om man kör på 125 watt? Bästa rörstärkaren jag ägt, funkar till allt :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Rörstärkare...

Inlägg av TDHP »

Jag håller ju på att Ampeg SVT2-Pro är världens mest versatila rörstärkare.
Gillar man inte den så är SVT Classic alternativet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Grundström »

Mesa 400+

Sådär! Klart! Lås tråden ;-)
//Emil
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Rörstärkare...

Inlägg av kmo »

Gällande Ampeg tycker jag SVTII non pro är bäst. Annars kommer parkas snart säga att Sunn 300T är världens bästa stärk och det har han lite rätt i. Mesa 400+ kvalar nog in där också, galet bra. Jag spelar nu på en Weber Mywatt 200 (Hiwattklon) och den passar mig perfekt. Lite klenare, 4st KT88 men räcker till. Inget bumlig på låg volym som en del häckar kan bli. Låter fantastiskt bra, är lätt och ptp-byggd. Alla rätt på den.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Rörstärkare...

Inlägg av KNA »

Grundström skrev:Mesa 400+

Sådär! Klart! Lås tråden ;-)
Instämmer här. Köpte min i höstas och den är sjukt bra.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Rörstärkare...

Inlägg av gthyni »

100 rörwatt räcker bra för oss som inte lirar på arenor.
Svårt att få rörmorr om man inte pressar lite och en SVT+kylskåp är väldigt högljudd innan den börjar morra.

Bassman/Showman för klassiskt rörmuller
Marshall Super Bass för lite rockigare/middigare
Ampeg V4 för Ampegmorret
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Rörstärkare...

Inlägg av hitman »

Jag lånar en Marshall JMP gitarrtopp på 100 watt från 70-talet nån´ting, med tillhörande bas-fyrtolva på rep och på gig där vi orkar släpa med den. Den räcker mer än till, trots att bandet spelar rätt högt, och låter underbart fet när man kör flatspunna strängar :kär:

Jag har aldrig lyckats få en 300-watts Ampeg att låta bra, tycker de låter plåtiga, tunna och brusar för mycket. Men bland det bästa jag testat till bas är en Ampeg V4, den är också på 100 watt. Så jag misstänker att en rörstärkare måste få jobba innan den rockar fett?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Ale »

400+. Verkar ju vara köpläge just nu, kaffepengar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Rörstärkare...

Inlägg av AlbinH »

Skulle ni säga att Trace Elliot V-type skulle platsa här?

Jag har aldrig hört någon IRL. Än mindre pillat på någon.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Roger Hedin »

AlbinH skrev:Skulle ni säga att Trace Elliot V-type skulle platsa här?

Jag har aldrig hört någon IRL. Än mindre pillat på någon.
Med tanke på hur bra rackpreampen är, så måste helrörstoppen vara fantastiskt bra.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Eagle Hazze »

En 2203 moddad Marshall superbass 100 skapar en trevlig distad ljudbild efter behov.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Rörstärkare...

Inlägg av 41HZ »

Mesa 400 eller 400+ beroende på hur mycket volym man behöver, eller hur stora lådor man har. Tänker aldrig sälja min haha!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Henko »

41HZ skrev:Mesa 400 eller 400+ beroende på hur mycket volym man behöver, eller hur stora lådor man har. Tänker aldrig sälja min haha!
Precis så.

Och beroende på hur rent/skitigt/starkt man vill spela så går ju 400:an att köra på antingen 6L6-, 6550- eller KT88-buteljer.
P-basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rörstärkare...

Inlägg av blackparkas »

AlbinH skrev:Skulle ni säga att Trace Elliot V-type skulle platsa här?

Jag har aldrig hört någon IRL. Än mindre pillat på någon.

Skulle nog säga att Quatra Valve skulle passa ännu bättre förmodligen!



För min del finns det inte varken ett rep eller ett gig med metalbandet som det skulle räcka med 100w.
Inte ens i närheten.
Har haft 200w helrör och det har funkat någorlunda.

300w eller mer, tycker jag, om du ska ha en ren ton och kunna överrösta/höras tillsammans med ett par gitarrister med riktiga prylar.

Allt annat är ren lögn... :D


Sen spelar det väl inte så stor roll VAD man köper om man kikar där.

Marshall VBA ligger bra i kurs, liksom Mesa 400.
Strategyn är ju sjuk. KÖP! :D


SUNN ÄR världens bästa förstärkare.
Men den är sjukt jobbig att frakta...
VBA:n är lika tung, men lite mindre och har bättre handtag.
400:an väger 15kg mindre men är ful som stryk istället... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Rörstärkare...

Inlägg av gthyni »

en fördubbling av effekten ger 3 dB mer vilket är bland det minsta skillnaden vi kan säkert uppfatta,
Kon area och lättdrivna högtalare ger mer upplevt ljudtryck är rena watt.

Körde 50W Plexi med 2 fyrtolvor, motparterna var gitarrister med AC50 resp 50W-Plexi och varsin fyrtolva och stans mest hårdslående trummis.
Hade inga problem att höras även om det var en del överstyrning, men jag körde inte 5-strängad jordbävningsbas heller.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Lowlife »

Roger Hedin skrev:
AlbinH skrev:Skulle ni säga att Trace Elliot V-type skulle platsa här?

Jag har aldrig hört någon IRL. Än mindre pillat på någon.
Med tanke på hur bra rackpreampen är, så måste helrörstoppen vara fantastiskt bra.
Kör en sådan preamp genom två Peavey 125w rörslutsteg ut i en 412 och en 212. Underbart!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Rörstärkare...

Inlägg av bootsy »

Det finns en miljard rörtoppar som är bra på olika sätt, men jag har ett par personliga favoriter:

Starka: (300w och mer):
Ampeg SVT II (non pro)
Ampeg SVT VR (eller ännu hellre en gammal blueline, men de är knepiga att få tag på)
Mesa 400+ (generellt mer eller mindre bäst, men lite svår att krana)

Svaga (kring 100w):
Orange OR120 (70-talare)
Fender Bassman 100 silverface (70-talare)
Ampeg V4B (70-talare)
Sovtek Bassov Blues Boy (kring -00, ovanlig)

I grund och botten är det lättare att få riktig "rörfeeling" i de svagare topparna, eftersom man driver dem hårdare.
Rätt låda är viktig också. En Ampeg 8x10 låter sådär om man måste stå nära den och inte får dra på volym. Med full papp på en stor scen kan den låta svinbra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Fernan »

Om jag skulle köpa en rörtopp idag så hade mitt val blivit Fender Super Bassman. Vettig design, lättmekad, tillräckligt med headroom o kräm samt väldigt vettiga kanaler.
Nu behöver jag ju inte köpa en rörtopp iofs.. är mest nöjd med min Hiwatt DR201-klon, men alla 3 topparna får speltid.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Bullen »

Henko skrev:
41HZ skrev:Mesa 400 eller 400+ beroende på hur mycket volym man behöver, eller hur stora lådor man har. Tänker aldrig sälja min haha!
Precis så.

Och beroende på hur rent/skitigt/starkt man vill spela så går ju 400:an att köra på antingen 6L6-, 6550- eller KT88-buteljer.

Vad de sa.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Punkster »

Jag slänger in en rövare i form av Fender Studio Bass. 200w. Kändes som "lagom mycket" för att både kunna krana på en del och få morr och ratta lite lugnare för mjuk värme. Gillade den skarpt.
/Linus
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Rörstärkare...

Inlägg av brokenboy »

Läste här i diskution att 200 rörwatt knappt räcker till rep och gig.... :shock: alltså.... Sånna rep skulle jag vilja ha!!! :tummenupp:

Jag kör en 200watt Orange ad200B med deras 4x10 och 1x15 och det finns ju hur mycket power som helst att kräma ur den rackaren!! Både på rep och gig! Jag tror nog att jag aldrig kommer att få behovet att vrida upp den på fullt för att höras =)
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Rörstärkare...

Inlägg av norton »

brokenboy skrev:Läste här i diskution att 200 rörwatt knappt räcker till rep och gig.... :shock: alltså.... Sånna rep skulle jag vilja ha!!! :tummenupp:

Jag kör en 200watt Orange ad200B med deras 4x10 och 1x15 och det finns ju hur mycket power som helst att kräma ur den rackaren!! Både på rep och gig! Jag tror nog att jag aldrig kommer att få behovet att vrida upp den på fullt för att höras =)
Håller med......Har oxå kört med 200a watts Orange....tror inte det ens är 200 watt faktiskt....Men....den räcker till hur lätt som helst....Kanske inte på en arena ....Hur jävla högt repar man om det inte räcker till fattar inte jag iaf
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Rörstärkare...

Inlägg av Danne »

brokenboy skrev:Läste här i diskution att 200 rörwatt knappt räcker till rep och gig.... :shock: alltså.... Sånna rep skulle jag vilja ha!!! :tummenupp:

Jag kör en 200watt Orange ad200B med deras 4x10 och 1x15 och det finns ju hur mycket power som helst att kräma ur den rackaren!! Både på rep och gig! Jag tror nog att jag aldrig kommer att få behovet att vrida upp den på fullt för att höras =)
Samma här. Jag har eller har ägt följande ~200W-rörisar. Orange AD200B, Hiwatt DR201, TAD 150WSB, Peavey VB-2, Mesa Boogie Buster. Alla har alltid räckt till. Jag klarar mig tom med Mesa Walkabout i 8 Ohm. Jag råkade däremot få botta min 100W JCM 800 en gång.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Rörstärkare...

Inlägg av 41HZ »

Alltså det här med volymen och watt. Tycker det hänger så otroligt mycket på replokalen, var man står i lokalen och hur väl man eq’t gentemot gitarrist. Eller rättare sagt, om det går att få gitarrist att vrida bort bas.
Har klarat mej utmärkt med min Mesa 400(ca 180w)med 2x 15” tks minilådor. När jag kört med transistor/hybridtoppar, har jag behövt 500-600w för att det ska låta stadigt och rent på repvolym.

Men...ska man ha ett scoopat sound? Då tycker jag inte en 100-200w rörstärk har någonting att komma med, det räcker bara inte till i tryck vs rent.

Min andra rörtopp, Peavey vb-2 skulle jag säga är ännu bättre på att leverera fet lättgrynig ton. Inte helt olikt gammal Ampeg. Jämfört med Mesa’n så har den lite stadigare botten, lite tjockare ton och låter verkligen bara bättre ju mer man drar upp volymen!
Brukar ändå föredra Mesa’n för sitt öppnare sound. Rejält klonk med plektrum och dub-bas med fingerspel, utan att ändra något.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar