Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av LasseBas »

Jag är inne i en strängtestarperiod, det finns så mycket spännande nya strängar samt bra beprövade sorter. Vet någon vad skillnaden är mellan Nickel Round Wound och Stainless Steel Round Wound? Det finns också Ernie Balls Cobolt Round Wound som ger riktigt bra diskant i ljudet...... Nicket, Stainless och Cobault, är det stor skillnad?
De tjocklekar jag pratar om är 0.45 - 100 men lite variation hit och dit, de olika sorterna jag testat är de mest vanliga Ernie Ball, d´Dadario, RotoSound, Exlir, GHS osv Vad har ni för favoriter?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av RolleHarris »

Det är skillnad i ljud men inte jättestor. Skillnaden i känslan är större, stainless är lite sträva i känslan men nickel är mer glatta, cobolt är lite mellan de båda. Stainless har mest diskant, nickel lite mindre och cobolt har diskanten lägre i registret och mer mid på nåt vis. Alla låter bra, det är små skillnader som man får avgöra vad man gillar bäst själv. DR Lo Riders är de bästa strängarna jag testat iaf. Daddario Pro Steel är också bra. Du får testa helt enkelt
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av bjelkeman »

Jag har använt Cobalt mycket. Rent klart ljud, snällt mot fingrarna, skönt att spela med. Men funderar på att använda mer rostfritt, då det ger ett bättre ”morr” tycker jag. Använder i princip inget nickel och inga slipade strängar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av BBQV »

RolleHarris skrev:Det är skillnad i ljud men inte jättestor. Skillnaden i känslan är större, stainless är lite sträva i känslan men nickel är mer glatta, cobolt är lite mellan de båda. Stainless har mest diskant, nickel lite mindre och cobolt har diskanten lägre i registret och mer mid på nåt vis. Alla låter bra, det är små skillnader som man får avgöra vad man gillar bäst själv. DR Lo Riders är de bästa strängarna jag testat iaf. Daddario Pro Steel är också bra. Du får testa helt enkelt
Instämmer till 100%! :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av Pumpa »

Jag vet inte om det är sant men jag har fått för mig att rostfritt är tuffare mot banden. Visst är DR bra men enda strängen som har gått av för mig är just DR så dessa köper jag inte mer.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av gthyni »

DR är bra, men jag skulle säga inte så revolutionerande som påstås ibland efter att ha provat ett set hibeams.
Prosteels köper jag extremt lokalt och för bra pris av Nysse, och det är mycket bra strängar.

Stål är det enda som gäller om man vill ha twang. Har NYXL (nickel) på en bas, mjuka och fina men saknar den sista udden.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Strängar Stainless steel vs nickel vs Cobolt

Inlägg av LasseBas »

Tack för bra svar, en annan sak är att ett set 0,45 kan upplevas helt annorlunda än ett annat 0,45 set. Det sitter Enie Ball 0,45-100 på en av mina jazzbasar, på en annan Jazzbas jag har sitter det Rotosound 0,45-100, och det är som två olika tjocklekar, Rotosound känns medium heavey och Enrie Ball känns supertunna..... Skumt!
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Skriv svar