Värsta neckdiven?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Värsta neckdiven?

Inlägg av Per »

Den här tråden hittade jag på TalkBass och eftersom jag tyckte att den var lite skojig, har jag skamlöst stulit den.
Så vilka av era basar (eller basar ni har provat) har haft allvarligast neckdive?

Mitt skräckexempel är en femsträngad BC Rich Mockingbirdkopia, känd för detta från basträffen i Vollsjö i somras. (Problemet är dock fullständigt löst genom en uppsättning Hipshot Ultralites och en flyttad knopp.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Värsta neckdiven?

Inlägg av Hånken »

Warwick Thumb även de dyra moderna versionerna. 4 str gör inte saken lättare. En av få basar som jag trott fortfarande skulle neck-dajva om den så var bestyckad med endast en sträng.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Värsta neckdiven?

Inlägg av Hånken »

Jag tror att ju fler strängar desto mer neckdive. Så de flesta 6 str är rätt hopplösa.

Jag brukar reta gallfeber på de som letar efter lösningar på neckdive, de köper ultralites och flyttar på knoppen och har sig. Sedan säger jag bara i en enda post att jag har ett hemligt trick som du kan lösa allt med på en gång, utan några som helst inköp eller modifieringar av basen, överhuvudtaget...

De frågar mig "jamen vaddå...vad är det!!! ... vi vill veta!!!" Och så visar jag bara denna bilden:

Bild

.. och så hatar de mig.

Varpå jag tipsar om Ockhams rakblad.
Senast redigerad av Hånken den sön 13 maj 2018, 10:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Värsta neckdiven?

Inlägg av Chopper »

Hade en fantastiskt läcker Washburn Vulture. Första serien tillverkad av Yamaki. Lät görgôtt men hade en lång brottarhals, förmodligen den kraftigaste jag haft nån gång. Funkade inte för mej med små nävar.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Värsta neckdiven?

Inlägg av Roger Hedin »

En Alembic stekpanna...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Muppio
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 04 jun 2013, 15:50

Re: Värsta neckdiven?

Inlägg av Muppio »

Gene Simmons Cort Axe Bass är den sämsta basen med den hemskaste neckdive jag någonsin använt.
Tråkigt med tanke på att mickarna var underbara.
Skriv svar