Aria SB700

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Funderar på att motvilligt sälja denna. Den är i jättefint skick, men har ett vanligt Aria-fel. Micken fungerar som den ska i parallell-läget men bara delvis i serieläget. Å andra sidan är det snyggaste ljudet just i parallell-läget.
Original hardcase medföljer. Föredrar hämtning eller PrataBastransport

Ska vi testa med 4000:-?

Bild
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Aria SB700

Inlägg av Chopper »

Är du säker att det är parallell som funkar och inte seriell?
Micken i dessa ska vara en MB-II, vilket är Arias take på en P-basmick. Du kan enkelt kolla det genom att känna efter med en skruvmejsel på polerna och se var mejseln fastnar. På en MB-I, som är en fullbestyckad humbucker, sitter det 8 slugs i micken och du ska således ha 8 positioner där skruvmejseln vill fastna. På en MB-II så har du 4 positioner, likt en P-basmick.
Om det är en MB-II skulle det logiskt sett kunna vara så att det är glapp/oxid i miniswitchen och bara en spole kommer att vara aktiv vid parallell-läge. Då fungerar bara micken på EA- eller GD-strängarna. Skulle det vara micken som är kass så får du ljud på 2 av strängarna vid parallell-lägen, men basen blir helt tyst vid seriellt läge.
EDIT: Inser nu att jag läste dåligt. Du har inte någonstans skrivit att det är nåt fel på pickupen, men det jag skrivit ovan bör ändå vara det mest troliga.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Chopper skrev:Är du säker att det är parallell som funkar och inte seriell?
Micken i dessa ska vara en MB-II, vilket är Arias take på en P-basmick. Du kan enkelt kolla det genom att känna efter med en skruvmejsel på polerna och se var mejseln fastnar. På en MB-I, som är en fullbestyckad humbucker, sitter det 8 slugs i micken och du ska således ha 8 positioner där skruvmejseln vill fastna. På en MB-II så har du 4 positioner, likt en P-basmick.
Om det är en MB-II skulle det logiskt sett kunna vara så att det är glapp/oxid i miniswitchen och bara en spole kommer att vara aktiv vid parallell-läge. Då fungerar bara micken på EA- eller GD-strängarna. Skulle det vara micken som är kass så får du ljud på 2 av strängarna vid parallell-lägen, men basen blir helt tyst vid seriellt läge.
EDIT: Inser nu att jag läste dåligt. Du har inte någonstans skrivit att det är nåt fel på pickupen, men det jag skrivit ovan bör ändå vara det mest troliga.
Tack för den infon. Jag utgick bara från vad jag hörde. Kollar upp lite extra senare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Så här är det:
- det är uppenbarligen fyra poler, placerade som en omvänd P-mick
- i ena läget funkar alla fyra
- i andra läget fungerar bara polerna vi G och D strängarna. (Det är då mer tryck i dessa två än i det andra läget)
Om jag tolkar dig rätt så är det "bara" switchen det är fel på!?

*edit* - lödningarna på switchen ser i alla fall väldigt fina ut.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Aria SB700

Inlägg av Chopper »

200071 skrev:Så här är det:
- det är uppenbarligen fyra poler, placerade som en omvänd P-mick
- i ena läget funkar alla fyra
- i andra läget fungerar bara polerna vi G och D strängarna. (Det är då mer tryck i dessa två än i det andra läget)
Om jag tolkar dig rätt så är det "bara" switchen det är fel på!?

*edit* - lödningarna på switchen ser i alla fall väldigt fina ut.
Precis så. Förmodligen oxid inuti den lilla miniswitchen. De finns på Elfa bl a, så beroende på om du vill ha den kvar eller om någon annan tar vid är det iallafall en enkel operation att få basen up to date igen. Turligt nog, eftersom originalmickar idag är extremt svåra att hitta och ersättningar inte blir exakt samma.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »


Det blir till att värma lödkolven! Tack. Jag vill ju inte sälja, men behöver pengar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av Henko »

200071 skrev:
Bild
Jäklar vad cool! För all del basen också. Bild
P-basar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Om det nu bara är ett switchbyte som behövs är det ju en ännu bättre affär.
För dig alltså...


* tack Henko! :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Jag har inte kommit mig för att göra mer än att skaffa en ny switch. (Kvar i förpackningen)
Har Evilbiker nån kommentar innan jag gör nåt, (eller ber någon att göra det för mig)?
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Re: Aria SB700

Inlägg av Evilbiker »

200071 skrev:Jag har inte kommit mig för att göra mer än att skaffa en ny switch. (Kvar i förpackningen)
Har Evilbiker nån kommentar innan jag gör nåt, (eller ber någon att göra det för mig)?
Går ju att löda den utan switch i serie läge och kolla att den funkar då, för att konstatera alt utesluta switch eller mick som trasig!
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Aria SB700

Inlägg av tn97ahs »

Tyvärr är det vanligt att dessa mickar går sönder. Tro mig jag har 3 såna fördelade på 2 basar och 2 har pajat. Din är ingen "batwing" från 79-80 och därför är det en MB-2 i denna som Chopper är inne på. Hade polerna varit synliga heter dom MB-3 och dom är inte fyllda med epoxi och går därför att laga. Jag har precis skruvat med en gammal CSB-380 som har MB-3 och där hade ena spolen gått av, lyckligtvis väldigt ytligt så den är fixad. Håller nu på med en SB-900 Batwing och där har stallmicken, MB-1, ett brott på ena spolen så där har jag varit tvungen att beställa en ny exakt kopia från rautiaguitars i Finland för 1500 inkl frakt. Det går banne mig inte att komma in i dessa epoxifyllda mickar utan att förstöra. Är du fortfarande intresserad av försäljning får du gärna höra av dig. Jag skulle gärna vilja ha en SB-700.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Aria SB700

Inlägg av 200071 »

Tack för input! Jag har bytt bort den och den nye ägaren är medveten om problemet.
(Han har nu två SB700 )


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Aria SB700

Inlägg av tn97ahs »

Jättefina instrument på alla sätt! Trevlig helg!
Skriv svar