SansAmp vs preamp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
RasmusR
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 21:16
Ort: Stockholm

SansAmp vs preamp

Inlägg av RasmusR »

Hej,

Jag kan inget om pedaler egentligen utan brukar plugga in min Sandberg California i en SansAmp och sen vidare till stärkaren, spela och va glad. Nu fick jag en preamppedal i födelsedagspresent, en One Control Crimson Red Bass Preamp. Har inte haft tillfälle att testa den ordentligt än, men min bror som gav den menar att alla basister måste ha en preamp.

Erkänner villigt min okunskap här, men är inte SansAmpen också en preamp? Jag fattar att det ändå givetvis skiljer sig i sound. Men eftersom jag inte har koll på hur dessa pedaler skiljer sig åt, ville jag bara skaffa lite mer info om det verkar vettigt att ha båda eller bättre att byta den nya medan bytesrätt finns?

Alla inspel ni har kring dessa pedaler tas tacksamt emot! Häcklingar pga dum fråga undanbedes.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av KNA »

Behåll båda! Jag har inte testat One Control'en men den är ju lite simplare än sansampen, men också liten och smidig och verkar låta bra. Att alla behöver en preamp kan jag till viss del hålla med om då en preamp med DI ut känns som ett mycket bra och användbart verktyg både live och i studio. Sansampen har ju DI (xlr-utgången på vänstersidan) och din One Control har det inte. Så testa båda ordentligt, kanske tillsammans med sansampen sist så kan du blenda in den andra pedalen, och skulle du inte starkt ogilla den nya så behåll båda. Mer grejer och mer möjligheter.
Användarvisningsbild
RasmusR
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 21:16
Ort: Stockholm

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av RasmusR »

Tack för tydligt svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av gthyni »

är lite sugen på en sån röd, det är en ganska subtil effekt.
Om du vill ha någon med mer påtalig effekt så PMa mig så kan vi diskutera ett byte, vi finns i samma stad.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av Danne »

Vad gäller preamps så finns det precis som med all annan utrustning ingen universell sanning. Din Sansamp är ju som sagt ett bra verktyg, både på rep och live. Om du har en favoritinställning med den och Crimson Red ger dig det eller bättre är det ju en fördel förstås med tanke på formatet och att det är svårare att ratta bort sig.

Att man som basist måste ha en preamp invänder i alla fall jag mig emot. Är man missnöjd med sitt förstärkarljud och vill ha något att färga ljudet med javisst, men annars, ju mer prylar man har desto mer är det att jiddra med också. Jag är personligen oftast väldigt nöjd med mitt grundljud med bara basen in i förstärkaren, så allt jag har emellan är ju någonting nödvändigt ont egentligen för att skapa ljudet som musiken/låten behöver. Jag har många gånger trott att en preamp skulle kunna tweaka mitt ljud i någon riktning jag trott mig sträva efter, för att snart finna att när jag trampar ur den så låter det ändå bäst. Med det sagt tror jag iofs att jag är i minoritet i den här frågan här. :mrgreen:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av funkys**t »

Hahaha! Han sa att alla basister behöver en preamp när du redan hade en och gav dig en till...?

För Sansampen ÄR en preamp och har du en förstärkare är det en preamp däri också. Så på ett sätt har han rätt.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av klasextas »

Här en demo som jag tycker är frän!
http://youtu.be/35ShW4rP438" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av gthyni »

Har en gammal Fendertopp som alltid låter bra, men när man är ute på gigg eller på ett jam i en replokal så är det ofta man inte har sin egen stärkare. Bra med en preamp i det läget istället för att försöka ratta fram det ljud man vill ha på random sunkig backline
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: SansAmp vs preamp

Inlägg av kmo »

Danne är ju rätt ute. Landar alltid i att det låter bäst rakt in. En SM57 framför så. Kör dock med en Phat Phuk B, öppnar upp alla basar på ett fint sätt.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar