Hemmaförstärkare igen...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

...eller ja, kanske litet missvisande. Säg miniatyrförstärkare då. Främst för att lyfta ack-basen en aning så man kan funka ihop med en akgitarr eller två, för rep/jam/trädgårdsöl typ.
Min lilla rep/gigstärkare som också är den "seriösa" vardagsrumsstärkaren är en MB200 + TKS112, jag är alltså ute efter något påtagligt mindre än så.

Skallkrav: ljudvolym och storlek enligt ovan, pris under tvåtusen, behöver inte funka under E.
Börkrav/bonus: batteridrift (dock inte endast) och blåtand-aux, ännu billigare.

Hittills har jag provat...
Blackstar Fly3 Bass - Nej. Visst, man hör vad man gör och jag gillar looken, men det spricker på ljudet.
Blackstar BEAM - Funkar, om än litet småskitigt sound även på låg gain på alla tre jag testat.
Eden Microtour - Precis som Blackstar Fly3 Bass.
Ibanez Troubadour 15 - Nej, söt exteriör men (förstås) jäkligt tunn.
Yamaha THR10 (Classic tror jag) - Funkar.

Antar att man borde prova Micro Cube Bass också... men annars, vad finns det mer som jag glömt?
En kompis kör med en liten Sony SRS-XB40 bärbar blåtandsgrunka för musikstreaming, tänkte prova den med. Kanske nån av "Marshall" blåtandsmusiklådor kan vara nåt, Kilburn kanske, nån som provat?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Den här är väl för stor, men billig: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=88639" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av AlbinH »

Micro Cube Bass skulle jag också vilja prova. Youtubeklippen ser ju trevliga ut.

Det fanns väl en "gammal" Roland bass cube på 15 watt. Kunde kanske passa, bortsett då från batterikravet.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

Roger Hedin skrev:Den här är väl för stor, men billig: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=88639" onclick="window.open(this.href);return false;
Säkert ett väldigt bra köp, men alldeles för stor i just det här fallet.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft diverse små "hemmaförstärkare", men det har alltid slutat med att jag sålt dem och plockat fram en riktig. Om det ändå låter anemiskt och vekt, kan jag lika gärna spela "med utan sladd"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
tnil
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: sön 02 dec 2012, 00:53
Ort: Stockholm

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av tnil »

Jag har provat några små förstärkare som jag tycker låter bra. Hartke HD50 och Vox VX50 Ba. Hemma är det viktigt att det är bra ljud även vid låg volym,
Bas: Warwick ps Corvette 4, Cort Arona 4
Förstärkare: Ashdown AAA 120-15T, Vox VX50 BA
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av brokenboy »

1+ Vox VX50 Ba!!!
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

tnil skrev:Jag har provat några små förstärkare som jag tycker låter bra. Hartke HD50 och Vox VX50 Ba. Hemma är det viktigt att det är bra ljud även vid låg volym,
Jo, de är säkert jättebra.
Men de är inte - ffa inte Hartken - så fantastiskt mycket mindre än den TKS 112 + MB200 som jag som sagt redan har. Och som i sin tur är en fullödig smågigsrigg. Jag letar idealiskt efter nåt ännu litet mindre, för jam/rep med akgitarrer, inte gärna större än Blackstar BEAM.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av fieldflower »

Har en THR-10 och gillar den skarpt, men till bas måste man nästan ha lurar för att det skall vara roligt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Per »

Hotone Thunder Bass kör jag hemma till ackebasen genom en 110-låda från en gammal no name-förstärkare. Det låter OK. Vill jag att det ska låta lite bättre, åker den genom en tks 112 istället. Hittar/bygger du en bättre 110-låda, skulle det säkert funka så också.
Ingen batteridrift, blåtand, etc, förvisso.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av AndersB »

EBS Classic Session 30 kanske, om du klassar den som "väsentligt mindre" (klart mindre i volym än en TKS 112, men inte värst mycket lättare). Jag gillar hur de låter av det lilla jag testat.

Som fönstershoppare har jag intrycket av att det är svårt att hitta något som kan konkurrera med TKS 112 + liten stärk i många lägen. Det mesta som är tillräckligt litet men låter vettigt är i princip lika tungt/tyngre, och det som seriöst kan mäta sig med ljudet och vara mindre både till volym och vikt kan vara rätt dyra grejer.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av AlbinH »

AndersB skrev:EBS Classic Session 30 kanske, om du klassar den som "väsentligt mindre" (klart mindre i volym än en TKS 112, men inte värst mycket lättare). Jag gillar hur de låter av det lilla jag testat.

Som fönstershoppare har jag intrycket av att det är svårt att hitta något som kan konkurrera med TKS 112 + liten stärk i många lägen. Det mesta som är tillräckligt litet men låter vettigt är i princip lika tungt/tyngre, och det som seriöst kan mäta sig med ljudet och vara mindre både till volym och vikt kan vara rätt dyra grejer.
Den här lilla 2x10 lådan som hör till Ampeg SVT micro kanske skulle vara något. Å andra sidan är hela den miniriggen mer eller mindra fanstastisk! Om jag hade råd skulle jag köpa en! Men nu köpte jag istället en Trace Elliot Elf, som jag är totalt kär i!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

Per skrev:Hotone Thunder Bass kör jag hemma till ackebasen genom en 110-låda
Jo, den toppen är fin. Men det blir litet grann samma setup som jag redan har.
AndersB skrev:EBS Classic Session 30 kanske
<...>
Som fönstershoppare har jag intrycket av att det är svårt att hitta något som kan konkurrera med TKS 112 + liten stärk i många lägen.
Session 30 skulle kunna funka, om än fortfarande aningen stort. :) Sen letar jag som sagt inte efter något som kan konkurrera med TKS112, utan bara lyfta ackbasen litet grann vid opluggade rep/jam med ackgitarrer.
AlbinH skrev:Den här lilla 2x10 lådan som hör till Ampeg SVT micro kanske skulle vara något.
För stooort... den där riggen är ju litet grann "på riktigt". :)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av AlbinH »

Subsonic skrev: För stooort... den där riggen är ju litet grann "på riktigt". :)
:mrgreenwannabe: :clappy: :dancy: LMAO!!!

Talkbass har haft ett antal mega-trådar om "Minirig of doom" och "Microrigg of doom".
Men de spårar alltid ur. Det blir förr eller senare bara en kuklängdsmätning. "Mina 8 Ampegskåp låter högre än dina leksaksmarshall..." :cry:

Men visst har det funnits juveler bland inläggen. Som snubben som satte en MB200 ovanpå en moddad bokhyllehögtalare. Typ 1 x 5".. :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

AlbinH skrev:Talkbass har haft ett antal mega-trådar om "Minirig of doom" och "Microrigg of doom".
Men de spårar alltid ur. Det blir förr eller senare bara en kuklängdsmätning. "Mina 8 Ampegskåp låter högre än dina leksaksmarshall..." :cry:
Jo, har sett litet av det där. :mrgreen: Det finns ju en hel massa "normala" varianter på pytterigg som platsar i vardagsrum samtidigt som den räcker för smågig. Som SVT Micro, eller min MB200+TKS112, eller pyttecombos i stil med Session 30. Fast det jag är ute efter är mindre ändå, och skall inte gigas med. Nu är en begagnad THR10C till bra pris på väg hem, har provat THR innan och tror att den kommer att göra ungefär det jag vill. :tummenupp:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av B-Å Åhs »

Leta rätt på en gammal Roland Cube
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

B-Å Åhs skrev:Leta rätt på en gammal Roland Cube
Det har jag spanat efter ett tag utan framgång, så nu fick det bli THR:en tills vidare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av fieldflower »

Subsonic skrev:
B-Å Åhs skrev:Leta rätt på en gammal Roland Cube
Det har jag spanat efter ett tag utan framgång, så nu fick det bli THR:en tills vidare.
Om du spelar lite elgura också är THR:en rent fantastiskt rolig!
Om du inte gör det borde du nog skaffa en elgura bara för att manegen är så väl krattad med en THR hemma.

THR:en är också bra att öva med då man kan koppla in dator via USB, eller vad osm helst via 3,5.

Eller som USB ljudinterface, där du kan spela in stereo Wet och stereo Dry samtidigt.
Med THR-editorn (free download från Yamaha) kan man byta en massa mer parametrar, om man vill tweaka ljudet mer.

Värt att veta är väl att THR:en inte funkar särskilt bra med pedaler.
Modulation och delay/reverb går fint, men med dist blir det pannkaka av ljudet. Åtminstone på gitarr-ljuden.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av AlbinH »

Subsonic skrev: Nu är en begagnad THR10C till bra pris på väg hem, har provat THR innan och tror att den kommer att göra ungefär det jag vill. :tummenupp:
Grattis!! En sådan har jag också (iofs till gitarr)! :tummenupp:
Den är t.o.m. bättre än vad som allmänt sägs! :D
Jag tycker att det särskilda basprogrammet funkar perfekt framför Tv´n.

Som gitarrförstärkare är den fantastisk. För hemmabruk, i familjekretsen, i vardagsrummet, kan den bli väldigt svårslagen!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av gthyni »

Jag hade en tidig THR10 och den var väl OK, men det är typ ett basljud, det låter men inte så mycket mer så jag sålde den till en munspelare som vill ha lite LoFi-dist.
Min nuvarande setup är
* One Control Silver Peg (Ampeg v4 simulator)
* Seymour Duncan Studio Bass Compressor
* In i ljudkortet, via Garageland om jag behöver cabsim, kör sällan mycket dist
* Ut i rejäla Shure studio-lurar
* eller via en liten Class D stereostärkare och ett par feta gamla HK stereohögtalare någon dumpat i källaren som jag repat upp.

Man blir bunden att spela vid skrivbordet men det är oftast där jag sitter som boende i en måttligt stor lght.
Vill jag gå omkring så har jag en liten hörlurstärkare, men den används nästan aldrig för jag spelar 99% unplugged när jag inte sitter vid skrivbordet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

gthyni skrev:Min nuvarande setup är
Det där låter säkert väldigt mycket roligare.
Men funkar ju inte sådär jättebra för det som jag beskrivit i tråden. :wink:
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

Lyfter min gamla tråd och berättar att det där med THR bara funkade preciiis på gränsen. Roland Micro Cube Bass blev det till slut - och även om den är ett snäpp större än flera av de andra provade och oprovade alternativen så är det den första som faktiskt går att använda till nåt. Den kan utan besvär lyfta ackbasen till nivå med en eller två ackgitarrer och ett par sångröster, och det var vad jag ville.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av mrbaloo »

Subsonic skrev: tor 09 maj 2019, 20:59 Lyfter min gamla tråd och berättar att det där med THR bara funkade preciiis på gränsen. Roland Micro Cube Bass blev det till slut - och även om den är ett snäpp större än flera av de andra provade och oprovade alternativen så är det den första som faktiskt går att använda till nåt. Den kan utan besvär lyfta ackbasen till nivå med en eller två ackgitarrer och ett par sångröster, och det var vad jag ville.
Ja, den är faktiskt riktigt bra. Jag är nog ute efter en sån också eftersom jag skulle vilja ha batteridrift. Har provad den seriöst i butik förut och blivit riktigt överraskad över den. Roland gör bra grejor! Annars har jag sneglat lite på THR, Eden minimini-vad den nu heter, osv. men insett att Roland gör det som jag vill ha.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Hemmaförstärkare igen...

Inlägg av Subsonic »

mrbaloo skrev: tor 09 maj 2019, 22:25 Annars har jag sneglat lite på THR, Eden minimini-vad den nu heter, osv. men insett att Roland gör det som jag vill ha.
THR rullade av litet väl tidigt i basen för att kännas användbar för bas, volymen räckte för att öva men inte riktigt för att unplugged-repa med obas och sång, jättetrevlig annars. Edenminiatyren gör ungefär samma sak som Blackstarminiatyren imho; smidig att öva med på kammaren men sen var det stopp. Cuben är litet mer som en riktig stärkare fast liten. Inte lika fickvänligt liten som Eden och Blackstar fly, eller ens ryggsäcks-liten som THR, men ändå tveklöst portabel.
Skriv svar