Serie/parallel jazzbas mod

Prata om mickar och elektronik
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Eriken »

Funderar på att göra en serie/paralell mod på min jazzbas, vet att många använder en push pull pot för att slippa borra hål i kontrollplattan och sätta dit en mini switch. Har kollat thomann osv efter en 250k push pull pot med solid axel som min volymknapp kommer att passa men jag har inte lyckats hitta någon, bara med splines. Känns onödigt att köpa ny volymratt bara för det.

Så jag är inte främmande för att sätta en mini switch i kontrollplattan, kan nog tom gilla iden med en synlig brytare. Tänkte att det borde väll kjell&Co eller valfri elektronikbutik ha, men det verkar inte så. Har försökt läsa på och det verkar som att scheman ofta ritas med en 6 polig brytare (dpdt).

Tips på var jag kan hitta antingen en push pull pot med solid axel eller dpdt switch? Borde det förresten inte gå lika bra med en 3 polig switch eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Lowlife »

Misstänker att din volymratt har en låsskruv. Då kan du använda en pot med splinesaxel, antingen fyller du spåret i axeln med tex epoxi eller så ser du till att låsskruven hamnar parallellt med spåret. Piece of cake!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Eriken »

Lowlife skrev: ons 02 jan 2019, 23:49 Misstänker att din volymratt har en låsskruv. Då kan du använda en pot med splinesaxel, antingen fyller du spåret i axeln med tex epoxi eller så ser du till att låsskruven hamnar parallellt med spåret. Piece of cake!
Tack för tipset. Har aldrig testat det faktiskt. Sitter den bra då eller blir det något man måste efterdra emellanåt så den inte börjar glappa? Funkar det felfritt så är det ju kanon, om inte så avstår jag nog då jag inte gillar rappliga lösningar.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av JazzBassillen »

Eriken skrev: tor 03 jan 2019, 12:01
Lowlife skrev: ons 02 jan 2019, 23:49 Misstänker att din volymratt har en låsskruv. Då kan du använda en pot med splinesaxel, antingen fyller du spåret i axeln med tex epoxi eller så ser du till att låsskruven hamnar parallellt med spåret. Piece of cake!
Tack för tipset. Har aldrig testat det faktiskt. Sitter den bra då eller blir det något man måste efterdra emellanåt så den inte börjar glappa? Funkar det felfritt så är det ju kanon, om inte så avstår jag nog då jag inte gillar rappliga lösningar.
Jag gjorde så fast med en plåtbit i spåret. Funkar fint.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Musikanten »

Två olika varianter av omkopplingar.
Övre bilden, separata volympotar.
Nedre bilden, gemensam volympot.
Bilagor
jazz-bass-series-parallel-mod.jpg
jazz-bass-series-parallel-mod.jpg (83.53 KiB) Visad 2850 gånger
Serie-parallell-switch.png
Serie-parallell-switch.png (11.94 KiB) Visad 2850 gånger
- Ingvar -
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Eriken »

Märkte att det var väldigt lite plats i kontrollutrymmet, testade att vrida om pottarna för att få mera plats men det gjorde bara marginell skillnad. Så det verkar tyvärr uteslutet att kunna borra in en vanlig switch i kontrollplattan, fräsa ur trä för att få plats är helt enkelt inte värt det för mig. Sätta switchen i plektrumskyddet kommer nog se rätt udda ut.

Får bli en splines push pull från thomann istället.. https://www.thomann.de/se/emerson_custo ... it_pot.htm

Hittade ett schema av Seymour Duncan (det till vänster för push pull)

Bild
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av norton »

Det finns bussningar att sätta på splines Axel på Gmf
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Serie/parallel jazzbas mod

Inlägg av Eriken »

Nu är det klart, blev en riktigt trevlig modifikation. Har läst att vissa tycker att det är en mod som kan vara värd om man vill ha lite mera P liknande ljud, vilket jag förvisso vill, har aldrig riktigt kommit överens med jazzbasens mid scoop.. men jag håller nog inte med om att det låter vidare mycket P bas i serieläget, låter mera som en fet jazzbas med gött drag.
Skriv svar