HX Stomp på Bas

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

Precis och jag ändra inte ljud alls, jag pendlar dock mellan lite olika basar, men dom låter rätt lika :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

Eller så är det roligt att ha möjligheter... Val val alltid en massa val :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

En fråga till :)

kan jag välja att sätta effektloopen mellan Amp och cab sim /IR
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Aslan »

Roborock skrev:En fråga till :)

kan jag välja att sätta effektloopen mellan Amp och cab sim /IR
Yes!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

Jag kommer ju inte ett kunna låta bli i alla fall så det är väl lika bra att beställa en :)

Ingen här som ska sälja sin :)
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

Och beställd :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av bjelkeman »

Roborock skrev: mån 04 feb 2019, 09:30 En fråga till :)

kan jag välja att sätta effektloopen mellan Amp och cab sim /IR
Man kan ju blanda lite hur man vill. Till exempel något som folk gör är att sätta reverb efter förstärkaren/IR, vilket inte är så dumt kanske. Men svårt att göra på ett normalt pedalbord. Mer en DAW grej.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

bjelkeman skrev: mån 04 feb 2019, 12:57
Roborock skrev: mån 04 feb 2019, 09:30 En fråga till :)

kan jag välja att sätta effektloopen mellan Amp och cab sim /IR
Man kan ju blanda lite hur man vill. Till exempel något som folk gör är att sätta reverb efter förstärkaren/IR, vilket inte är så dumt kanske. Men svårt att göra på ett normalt pedalbord. Mer en DAW grej.

Vad jag var ute efter är att få med ev förstärkaranpassningar typ när jag byter bas , jag vill ju att dessa inställningar kommer med till min nu varande topp, så jag får så likt ljud som möjligt på scenen som i PA...om ni förstår hur jag tänker, detta är aktuellt i ett fall där alla inte kör in ear :)
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Roborock »

Så då kom den igår då, testa lite gran hemma igår kväll, men jag måste säga att jag är imponerad, den låter ju svin bra ju
Jag har bara testa de olika bas presetsen samt lekt lite med amp+cab simuleringar, och de låter mycket bra

Verkar väldigt kompetent och flexibel, jag ska djupdyka lite...

//R
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av bjelkeman »

Tillbehör till Stomp som MIDI switchar är hyfsat dyra. Men jag gillar att man kan lägga till två fotswitchar för i princip bananapesos. Lödde ihop en sådan här själv.

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av bjelkeman »

Massa trevliga presets för Helix, både Floor och Stomp. http://drtonelab.com
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av masaba »

Ny ägare av HX Stomp här. Har fram tills nu kört cleant direkt in i förstärkaren, men har senaste månaderna drabbats av pedalsug och hade tänkt köpa en vettig drive, chorus och oktavpedal åtminstone, för att sedan inse att jag får en HX Stomp för samma pengar.

Har hunnit testa den ett par dagar nu, och det känns som att jag kan hitta effekter inom de flesta kategorierna som låter bra eller åtminstone tillräckligt bra så det ser lovande ut.

Nyfiken på vad för effekter folk kör här? Vad för modeller kör ni för drive, chorus och oktav i HX Stomp exempelvis? Vilka pre/amp/cabs kör ni?

Såg för övrigt att Line6 äntligen fått ut firmware 2.8. Dock verkar en hel del fått kämpa att få in uppdateringen, så läs på lite innan uppdateringen så ni inte springer på problem.
https://line6.com/support/topic/48426-h ... missed-it/
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Aslan »

Nu har jag oxå beställt en HX Stomp!!:) (tack Erik:))
Verkar väldigt lovande!:) Har testat Native nu någon vecka och gillar verkligen Cali400 med egen IR och Tubescreamern. Sen finns det ju en helt ny värld att upptäcka:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av bjelkeman »

Nya gitarr förstärkaren i 2.80, Revv Generator låter verkligen bra. Ett exempel.

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av masaba »

Har kikat på att lägga till fler foot switches till min HX Stomp då jag tyckte tre var i minsta laget.

Funderade först på att bygga något själv men i brist på lödkunskaper så blev det att kika på att köpa någonting. Kikade först på Mission Engineering som många tipsar om men landade till slut i en pedal från brittiska Bright Onion.

Tillverkas på beställning så det finns lite olika options att välja på. Jag valde en i "sparkle black"-utförande i horisontellt utförande. Fungerar fint och matchar min HX Stomp kanon. Trevligt att främre och bakre switchen är olika höga på just varianten i horisontellt utförande, lättare att komma åt på pedalbordet.

http://www.brightonion.co.uk/dual-momen ... -portrait/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av kmo »

Går det på ett enkelt sätt koppla in en Iphone/Ipad för plankning av låtar med t ex Spotify??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Aslan »

kmo skrev:Går det på ett enkelt sätt koppla in en Iphone/Ipad för plankning av låtar med t ex Spotify??
Det ska det göra. Ska funka med Apple Camera Connection Kit som gör att du får USB in i iPhonen.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av brokenboy »

En liten fråga till alla Stomp experter ...

Kört ett tag på HX Effects med min vanliga rigg.. och nu har jag även köpt en HX Stomp, just för jag ska använda amp/Cab sim vid inspelning ... men nu till fundering..

Finns det någon anpassad FRFR (poweramp) som är speciellt bra till bas? Båda gitarristerna kör med Line6 poweramp plus, men hittar inget från Line6 för just bas
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Aslan »

brokenboy skrev:En liten fråga till alla Stomp experter ...

Kört ett tag på HX Effects med min vanliga rigg.. och nu har jag även köpt en HX Stomp, just för jag ska använda amp/Cab sim vid inspelning ... men nu till fundering..

Finns det någon anpassad FRFR (poweramp) som är speciellt bra till bas? Båda gitarristerna kör med Line6 poweramp plus, men hittar inget från Line6 för just bas
De bästa FRFR slutsteg är väl vanliga PA-slutsteg. Det ska ju vara så raka som möjligt.
Högtalare vore nog bäst med PA-högtalare eller monitor.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av brokenboy »

Skickat en fråga till Line 6 nu om deras Powercab är anpassad även för bas, den finns i 1x12 och 2x12 . Annars kanske Headrush aktiva högtalare funkar..
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av 41HZ »

Om du bara ska köra bas genom hxs, hade jag kört valfritt slutsteg och in i vanlig baslåda. Du kan ju splitta sim/ir ut i pa och utan in i baslådan. Själv kör jag den rakt in i effreturen på en mesa 400 +tks 15”. Aldrig låtit bättre!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Aslan »

41HZ skrev:Om du bara ska köra bas genom hxs, hade jag kört valfritt slutsteg och in i vanlig baslåda. Du kan ju splitta sim/ir ut i pa och utan in i baslådan. Själv kör jag den rakt in i effreturen på en mesa 400 +tks 15”. Aldrig låtit bättre!
Kopplar du då bort Mesans preamp eller kör du 4cm? Vad kör du för preamp i Stompen?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av 41HZ »

Jag kopplar förbi mesans preamp. Kör lite olika, oftast compressor och ampeg fliptop för renare ljud. Orange 80(mandarin) för de distade ljuden. Sedan olika snapshots för olika gain-nivåer.
Mesa carbine-sim tyckte jag oxå fungerade bra, och jazzchorus-sim för rena ljud.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av Basstore »

Gomorrn!
En liten tanke nu när vi är ett par stycken som leker med Hx stomp.
Va sägs om att göra en liten bank där vi kan lägga in våra ljud o dela med oss av?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: HX Stomp på Bas

Inlägg av bjelkeman »

Basstore skrev: tor 30 jan 2020, 09:04 Gomorrn!
En liten tanke nu när vi är ett par stycken som leker med Hx stomp.
Va sägs om att göra en liten bank där vi kan lägga in våra ljud o dela med oss av?
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar