Byggtråd: Peters stora explorer

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Jag har länge drömt om att bygga en 5-strängad bas precis som jag själv vill ha den. Älskar formen på Explorer, men de som finns på marknaden är för små för mig.

Via den grymme gitarristen Josh Seguin fick jag kontakt med Jort Heijen, ägare av Red Layer Guitars. Han är otroligt duktig och har byggt en del makalösa gitarrer. Killen är hur trevlig som helst och ett geni! Äntligen någon som förstår EXAKT vad jag vill ha. Basen kommer att bestyckas med Lundgren-mickar och hipshot-mekanik.

Här ser ni tydligt problemet. Jag är ju fan för stor för en vanlig baskropp! :D :shock: :D
Bild

Jag skickade bilden till Jort och han ritade lite på bilden. :D Här kommer hans förslag på Explorer-baskropp:
Bild

Sagt och gjort så körde vi igång. Basen kommer att bli svartare än svart. Inte EN blänkande detalj får finnas! Jort åkte och handlade swamp-ash till kroppen:
Bild

Det blir en two-piece kropp och här är den ihoplimmad. Så här fick den vara i många dagar:
Bild

Fräsning pågår!!!
Bild

En väldigt rå bit trä, men i alla fall utsågad och ni ser varåt det barkar. Nu jäklar börjar peppen komma!!! :D :lol: :D
Bild

Halsen är här limmad och förhoppningsvis ska den snidas till med ebony-greppbräda i helgen! :-)
Bild

Nu börjar det nästan likna en hals. Lite greppbräda och dragstång på den där så! :-)
Bild

Bygget går vidare, men har fått vänta lite pga att leveransen av mickar tog lite tid. Det här ska, enligt herr Lundgren, revolutionera ljudbilden. Hoppas han har rätt! :D Hur som helst blir det två av dessa humbuckers och jag hoppas på en redig output! Heja source bass!


Bild


Bild

Nu är fräsningen för mickar och stall igång!!! :-)
Bild

Så här lång har världens bästa Jort kommit nu. Fräst för mickar och stall och här ligger även halsen på plats. Nu jäklar börjar det likna en bas. Skål! :-)
Bild

Nu har Jort återupptagit bygget och igår fick jag filmklipp och en bild. 16" Radius på greppbrädan (riktigt platt och fint!!!) och band i rostfritt. Han fick till vinklarna perfekt på hornet också. String through body. Kan ju tyvärr glömma att köpa strängar hos den lokala handlaren. :roll:

Bild

https://jmp.sh/kr5xg9W

https://jmp.sh/2tKcIO2

Nästan hemskt att den ska färgas mörksvart. :shock: :lol:

Nu är den svart!!! :D :twisted:

Bild

Inga potar inkopplade ännu, men så här ser den ut! :-D

Bild

Nu är det inte långt kvar. Jisses!!! :kär: :kär: :kär:
https://jmp.sh/gEBpnLr

Bas levererad för ett par månader sedan, har bara glömt att lägga ut något. Jag är så barnsligt nöjd med resultatet. 195 cm lång och alldeles för högt BMI. Plötsligt ser inte en Explorer så liten ut. Ljudet är heeelt enormt. Fick slipa om bandstavarna (Tack Kent Krune) efter någon månad, men herrejisses vilken bas och vilka ljudmöjligheter. Lundgren kommer att gå ut med info om dessa "humbucker jazz-mickar" inom en snar framtid. Så hår blev det:

Bild

Jag kommer att fylla på med mer bilder eftersom bygget fortlöper. Det finns några saker som vi inte diskuterat färdigt ännu.

Vad tycker ni???
Senast redigerad av pn den lör 11 jan 2020, 19:22, redigerad totalt 12 gång.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av mrbaloo »

Grymt nice! Vi väntar på fortsättningen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av blackparkas »

Du är ju mindre än mig.
Jag har ägt en Gibson Explorer-bas.
De är INTE små.
Nånstans...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Käre Parkas,

Tyvärr är jag tjockare än dig. Bilden är ovanligt lyckad, men jag kan nästan lova att mitt BMI är högre än ditt. Är 1,95M lång också.

Jo, Explorers är smala i "midjan". Ser jätte-fånigt ut när det hänger en sådan på mig.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av B-Å Åhs »

Alltid kul med något som är unikt och uppfyller ens egna tankar och ideer.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Lelle B
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 13 maj 2018, 16:57
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av Lelle B »

Roligt och följa
Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird, Moddad Squier P/J, Mesa M9, Mesa 6x10,
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av hitman »

pn skrev: tor 07 mar 2019, 07:53 Käre Parkas,

Tyvärr är jag tjockare än dig. Bilden är ovanligt lyckad, men jag kan nästan lova att mitt BMI är högre än ditt. Är 1,95M lång också.

Jo, Explorers är smala i "midjan". Ser jätte-fånigt ut när det hänger en sådan på mig.
Förstår dilemmat, en P-bas på dig ser ut ungefär som om jag skulle spela bas-ukulele :shock: Ska bli spännande att se hur du får en bas som passar en riktig karl! Och Explorer är ju väldigt läckra, om än kanske inte så praktiska.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av strummer »

Så jäkla häftigt, ser fram emot fortsättningen!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Tack för glada tillrop! :-)

Jag har idag uppdaterat med bild på halslimning. Basen ska ju vara betsad absolut svart. Jag vill inte ha en enda blänkande detalj på den. Micken är en ganska ny Lundgren-uppfinning som ser ut som bilden nedan. Tycker ni att jag ska låta den sitta typ som på Jazz-basen på bilden (spelar ju med fingrarna ibland - annars hade jag satt den banne mig kloss mot stallet) eller ska jag låta Jort dölja den bakom någon slags "träbit"?


Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle absolut inte sätta den bak vid stallet.
Max Musicman-avstånd till stallet.

Sen beror det ju helt på vad du vill uppnå för ljud.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Hehe, jo jag överdrev såklart lite när jag skrev "kloss mot stallet". Jag vill ha den någonstans mellan där den sitter på bilden och stallet pga att det för mig är en sweet spot för fingerspel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av blackparkas »

Personligen hade jag ju anpassat mickplaceringen efter ljudet hellre än för att ha den som tumstöd. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Men givetvis... Tror du att jag är dum i huvudet?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av blackparkas »

Efter att först ha läst att ha micken mot stallet och sedan för att det ska vara optimalt för "fingerspel", det dessutom på en Explorer så.
Ja.
Tanken slog mig faktiskt. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Tack, då kan du lämna tråden. Dina åsikter betyder ingenting för mig.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av strummer »

pn skrev: fre 22 mar 2019, 12:39 Tack för glada tillrop! :-)

Jag har idag uppdaterat med bild på halslimning. Basen ska ju vara betsad absolut svart. Jag vill inte ha en enda blänkande detalj på den. Micken är en ganska ny Lundgren-uppfinning som ser ut som bilden nedan. Tycker ni att jag ska låta den sitta typ som på Jazz-basen på bilden (spelar ju med fingrarna ibland - annars hade jag satt den banne mig kloss mot stallet) eller ska jag låta Jort dölja den bakom någon slags "träbit"?


Bild
Jag gillar när micken syns, men ska du bara ha en? Jag har nåt liknande (jag gissar alltså att det är omkopplingsbar humbucker) och det blir bisarrt många möjligheter om man har två mickar som kan köras serie/parallell/single coil var för sig.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av blackparkas »

pn skrev: fre 22 mar 2019, 20:32 Tack, då kan du lämna tråden. Dina åsikter betyder ingenting för mig.
Shit.
Du slänger ur sig "tror du jag är dum i huvet".
Jag tänker att PN nog har humor så att det är därför han skriver så...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

strummer skrev: fre 22 mar 2019, 22:34
pn skrev: fre 22 mar 2019, 12:39 Tack för glada tillrop! :-)

Jag har idag uppdaterat med bild på halslimning. Basen ska ju vara betsad absolut svart. Jag vill inte ha en enda blänkande detalj på den. Micken är en ganska ny Lundgren-uppfinning som ser ut som bilden nedan. Tycker ni att jag ska låta den sitta typ som på Jazz-basen på bilden (spelar ju med fingrarna ibland - annars hade jag satt den banne mig kloss mot stallet) eller ska jag låta Jort dölja den bakom någon slags "träbit"?


Bild
Jag gillar när micken syns, men ska du bara ha en? Jag har nåt liknande (jag gissar alltså att det är omkopplingsbar humbucker) och det blir bisarrt många möjligheter om man har två mickar som kan köras serie/parallell/single coil var för sig.
Just nu lutar det åt att ha micken synlig, men de blänkande magneterna blir ett avsteg från min helsvarta tanke. :-)

Jo, det kan sluta med två mickar, Efter en kontakt med herr Lundgren menade han att outputen på en mick är rejält mycket högre än normalt. I och för sig spelar jag mest distat ändå, men någon gång kan det vara kul med ett helt rent ljud.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av hitman »

Jag kan bara ha en mick, annars blir jag manisk och ska hålla på att leta efter den optimala blandningen :D
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Förstår känslan! Hade en Musicman Sabre med tusen möjligheter. För mig blev möjligheterna ett problem...
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Det blev två mickar till slut. Nu hoppas jag att bygget kommer igång igen på allvar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av Danne »

Gött! Bra val med två mickar tror jag. Vad är det för material i halsen? Gissar på wenge/lönn.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Ja, det känns rätt Även estetiskt. Japp wenge/lönn i halsen.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av pn »

Filmer utlagda (i första inlägget) som bland annat visar hur stor den är. Precis som jag vill ha den!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Byggtråd: Peters stora explorer

Inlägg av Per »

Nice! Men jag blev inte riktigt klok på halsen i andra filmen. I början liknade det fan fret och i slutet såg den nästan lite "vriden" ut. Är det" senaste high tech" eller är det kameran som luras?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar