Döstäda...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Döstäda...

Inlägg av Roger Hedin »

...är ju ett begrepp som fått fäste nyligen. Döstäda!

Nu tänker jag ju inte dö, inte vad jag vet, i alla fall. Men städat har jag. Alla dessa torvor med gamla begagnade "kan-vara-bra-att-ha-utifall-att-reservsträngar" åkte i returen idag.

Min framtid ligger sedan ganska många år bakom mig, den statistiska döden är närmare än studenten, så jag tänker nog inte försöka bli världens bästa basist, utan är ganska nöjd med dagsformen. Ganska. Sen städar jag ju ur mitt basmenageri också, och då behövs inte så mycket strängar.

Jag har ju ägt det mesta utom Rickombacker och Stingray, men insett att Jazzbas faktiskt är min grej. Alltså åker allt "o-Jazz" ut, utom en Super P - Elvis-basen - och en Steinberger, som ligger mig varmt om hjärtat, då jag spelade på en sån under många år.

Pedaler åker ut också. Bara ett fåtal blir kvar förutom Helix, som är en riktig pärla, både ljud- och användarmässigt.

Att åren går fortare märker jag speciellt på morgnarna, då en ovig, stel och knakande lekamen ska rätas ut från märleform till någotsånär upprätt position, samt att mit bra öga drabbats av glaskroppsavlossning, medan det gamla dåliga ögat fortsätter vara just dåligt.

Hur som helst, jag ska inte gnälla; bilen är tvättad, trädgården får sig en omgång, en tjekisk lager slank ned till ägg-och kaviarmackorna. Livet är allt bra ändå, och på tok för kort för att dricka dåligt kaffe...

Skön söndag, BasPratare!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Döstäda...

Inlägg av Håcke »

Jag tycker inte man ska döstäda.
Alls.
Det kan andra göra.
Livet är för kort för det.

MEN...
Städa gärna för livet.
Rensa ut allt skräp och minimera allt du inte behöver så att du får mer tid att leva och göra mer av det du vill göra.

Men se till att ta vara på tiden med dom du älskar.
Livet är kort.

Så tänker jag.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Döstäda...

Inlägg av Roger Hedin »

Same, same...
Det är det det handlar om.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Döstäda...

Inlägg av Roger Hedin »

"Döstädandet" går över förväntan. Två hela och två halva basar kvar att bli av med. (Eventuellt bara en halv...) I och för sig har en stärkare hittat in, men en ska ut också. Sen har lite "pedalkrafs" gått också...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Döstäda...

Inlägg av AlbinH »

Roger Hedin skrev: tis 07 maj 2019, 15:13 "Döstädandet" går över förväntan. Två hela och två halva basar kvar att bli av med. (Eventuellt bara en halv...) I och för sig har en stärkare hittat in, men en ska ut också. Sen har lite "pedalkrafs" gått också...
:D

"Halv akustisk gitarr" har man ju sett på Blocket.
Men en halv bas har jag aldrig sett. Finns foto? :joy:

Jag har nog också tänkt på att döstäda men inte haft tid. Jag tror det finns en lokal loppisgrupp på fejan. Kan komma någon till nytta. :wink:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Döstäda...

Inlägg av Roger Hedin »

AlbinH skrev: tis 07 maj 2019, 19:05
Roger Hedin skrev: tis 07 maj 2019, 15:13 "Döstädandet" går över förväntan. Två hela och två halva basar kvar att bli av med. (Eventuellt bara en halv...) I och för sig har en stärkare hittat in, men en ska ut också. Sen har lite "pedalkrafs" gått också...
:D

"Halv akustisk gitarr" har man ju sett på Blocket.
Men en halv bas har jag aldrig sett. Finns foto? :joy:

Jag har nog också tänkt på att döstäda men inte haft tid. Jag tror det finns en lokal loppisgrupp på fejan. Kan komma någon till nytta. :wink:
Jorå!
Här är den ena: viewtopic.php?f=8&t=90162
...och här är den andra från originalsäljtråden då jag köpte den: viewtopic.php?f=8&t=89884
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Döstäda...

Inlägg av AlbinH »

Aha! Halverade på det hållet...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Döstäda...

Inlägg av Roger Hedin »

AlbinH skrev: ons 08 maj 2019, 00:39 Aha! Halverade på det hållet...
Så med andra ord: köp den ena eller andra. Några skruvar och den ena är spelbar (Jag KANSKE behåller den.) och "lite lack" så är den andra up and running. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar