Bas till min tonåring

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Ople
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:32

Bas till min tonåring

Inlägg av Ople »

Hej.
Jag gästar forumet med en köpesannons.
Vet inte mycket om basar men letar efter en (helst vänsterhänt) bas till min son att lära sig spela på. Har surfat lite men hoppas på lite mer info här.
Grabben gillar mest Tool, Smashing Pumpkins, Pearl Jam, Alice in chans typ.

Budget runt en tusing.
Bor i fjollträsk, hämtar helst i omnejd.
Senast redigerad av Ople den ons 15 maj 2019, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bas till min tonåring

Inlägg av flagg »

Har han redan börjat spela vänsterbas? Om inte skulle jag, som vänsterhänt, starkt rekommendera att han börjar lära sig spela på vanliga högerbasar istället. Det finns inget som säger att endera sättet är bättre/lättare än det andra och utbudet på basar att köpa, låna eller bara testa är oändligt mycket större för högerbasar.

Vad det gäller faktiskt modell bör du i alla fall kunna få tag i en fullt spelbar nybörjarbas begagnad för de pengarna, kruxet är ju att som novis avgöra att just det exet är OK. Det är nog något mindre risk att bli "blåst" här på forumet där det säljs instrument ibland, ett annat alternativ är väl att ta med nån basist när man kollar instrumentet, känner ni nån?
Ople
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:32

Re: Bas till min tonåring

Inlägg av Ople »

flagg skrev: mån 13 maj 2019, 11:47 Har han redan börjat spela vänsterbas? Om inte skulle jag, som vänsterhänt, starkt rekommendera att han börjar lära sig spela på vanliga högerbasar istället. Det finns inget som säger att endera sättet är bättre/lättare än det andra och utbudet på basar att köpa, låna eller bara testa är oändligt mycket större för högerbasar.

Vad det gäller faktiskt modell bör du i alla fall kunna få tag i en fullt spelbar nybörjarbas begagnad för de pengarna, kruxet är ju att som novis avgöra att just det exet är OK. Det är nog något mindre risk att bli "blåst" här på forumet där det säljs instrument ibland, ett annat alternativ är väl att ta med nån basist när man kollar instrumentet, känner ni nån?
Ja, grabbens musiklärare har Youtubekanal och verkar insatt. Han ska ta ett snack med honom först.

Bra info om höger/vänstervalet. Har hört den tidigare och med tanke på att det i princip är hopplöst att hitta en beg vänster så vore det praktiskt för honom själv att vända på steken från början.

Tack för info.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bas till min tonåring

Inlägg av blackparkas »

Ja, om det är möjligt, se till att han lär sig åt "rätt" håll.
Otroligt drygt att hitta instrument när man väl vill uppgradera.

Sedan kan jag tänka mig att 1000 spänn för en bas som dessutom är vänsterstyrd lär bli rätt svårt att hitta om man ska ha nåt vettigt.
Iofs finns det ju INGET vettigt för 1000 spänn om man inte råkar fynda nån gammal 80-talare... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Ople
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:32

Re: Bas till min tonåring

Inlägg av Ople »

blackparkas skrev: ons 15 maj 2019, 13:12 Ja, om det är möjligt, se till att han lär sig åt "rätt" håll.
Otroligt drygt att hitta instrument när man väl vill uppgradera.

Sedan kan jag tänka mig att 1000 spänn för en bas som dessutom är vänsterstyrd lär bli rätt svårt att hitta om man ska ha nåt vettigt.
Iofs finns det ju INGET vettigt för 1000 spänn om man inte råkar fynda nån gammal 80-talare... :D
Tänkte på en beg Squier P-bass som start. Är det totalt skräp eller?
Ibanez har nån 100 och 200 serie också som verkar låta ok.
Ople
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 maj 2019, 19:32

Re: Bas till min tonåring

Inlägg av Ople »

Avslutar tråden.

Det blev en J&D. Nyskick för 700kr. Låter toppen i min Vox Pathfinder och i GarageBand med kompressor på Classic stärkaren. Ser bra ut med i sunburst.
Grabben spelar mer än jag förväntat och jag själv nötte Radioheads Where I End and you begin i en timme idag...
Sjukt nöjd! :)
Skriv svar