Gitarrsnack

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gitarrsnack

Inlägg av bjelkeman »

Ja, basforum, men ni både spelar och har gitarrer. Så en tråd om gitarrer skadar inte.

Jag insåg när jag provade lite gitarr att jag faktiskt blev bättre basist av det jag lärde mig om gitarrspelande. Så nu har jag bitit i det sura äpplet och bestämt mig för att lära mig spela gitarr på riktigt. I sedvanlig ordning så hade jag köpt lite utrustning innan jag egentligen behövde det själv, mest så att gitarristerna som kom på besök hade något att lira på. Men nu använder jag grejerna själv. :shock:

När jag var nybörjare igen så köpte jag en ny Ibanez SA. Det var när jag var för feg att köpa begagnat. Sent omsider när jag lärt mig justera ett instrument, så vart den riktigt spelbar. (Varför kan det inte vara justerade från början? Det skrämmer ju bort de nya gitarristerna.)

Bild

Kanske såg du att jag syndade ock köpte en Ibanez Les Paul kopia (1977) häromdagen. Så nu måste jag verkligen lära mig spela. Dessutom behöver den ny mickväljare och telejack, och rengöring av banden. Alltid är det något kul.
Bild

Ljudmässigt så föll jag pladask för H&K Tubemeister, och det blev en 18 wattare för några år sedan, och en 112 låda. Jag har en Vox VT40 oxå, vilket egentligen räcker mer än väl åt mig. Så nu får det vara nog med gitarrgrejer. :roll:

Bild

Nu ”behöver” jag ”bara” en Tubescreamer, ett reverb och något med eko...

Vad gillar du för strängar? Tänk blues rock.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gitarrsnack

Inlägg av blackparkas »

Brukar alltid stränga om de beggade Gibsongurorna jag byter in med Ernie Ball Regular Slinky (10-46).
Vet inte om det är inbillning men tycker det blir lite "råare" sound, lite rockigare/bluesigare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Gitarrsnack

Inlägg av fieldflower »

Gitarr är kul! Alla instrument är kul!
Och vad man än lattjar med för andra instrument så tillför man kunskap och insikter även till de instrument man inte lattjar med för tillfället.
Tycker även det hjälper vid inspelning/mixning, att man liksom förstår instrumenten man lyssnar på och kan urskilja detaljerna i en mix.

Om du inte redan leker med klaviatur kan jag rekommendera att en vacker dag trilla dit på det också.
Översättningen mellan gitarr och piano är rätt enkel, och man får en annan förståelse för många låtar då man spelar dem på piano.
Och dessutom får man en annan dimension på basandet då man börjar försöka låta vänsterhanden dansa på egen hand då man spelar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrsnack

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Tog en case som var till för min huvudlösa Ibanez Axstar bas, som aldrig åker någonstans i den casen, och klädde om den invändigt med ljudisolering. Den skumplasten som var däri hade verkligen blivit gammal och tappat flexibiliteten. Det blev riktigt bra.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrsnack

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Brukar alltid stränga om de beggade Gibsongurorna jag byter in med Ernie Ball Regular Slinky (10-46).
Vet inte om det är inbillning men tycker det blir lite "råare" sound, lite rockigare/bluesigare.
Tack. Ska prova det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Gitarrsnack

Inlägg av Ingemar Sundström »

Till gitarr, är Wilkingson bra mickar eller är det skit?. Köpte en gitarr som så småningom ska bli ombyggd till bas. Undrar om det är något att spara dom mickarna.
Ingemar
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Gitarrsnack

Inlägg av B-Å Åhs »

Kan bidra med min klensträngade Kasuga som jag köpte 1979, Har även en Squire JV Strata 1982 ...
Bild
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrsnack

Inlägg av bjelkeman »

Ju ålderman blir desto mer medveten tycker jag att man blir om den tid det tar att lära sig något nytt. Tur att jag vart envisare med åren. Det här kommer ta lång tid. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Gitarrsnack

Inlägg av engson »

Jag spelar mycket gitarr - uteslutande akustiskt ackordspel - på mina två Taylorgitarrer.
En 214 (med eftermonterad Fishmanmikrofon) och en 214ce. :)
Blir en hel del trubadur-/allsångsgig och även många spelningar med "mitt" keltiska band.
Spelar nog mer gitarr än bas just nu...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrsnack

Inlägg av bjelkeman »

Jag har inte varit speciellt intresserad av P och J basar, med andra ord, inte det traditionella. Vet inte varför, men kanske för att jag började på en Tesico och sen på en Ibanez.

Med gitarr så vart det tvärtom. Singlecut, eller Les Paul kopia ska det vara. Oj vilket utbud det finns helt plötsligt Tur att jag inte behöver något just nu. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar