Tips på 8-strängad bas (oktav)

Prata om allt som har med elbasar att göra
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Hej!
Går i tankar att köpa mig en 8-strängad bas (oktavsträngat) då jag kan se ett behov på vissa av bandets låtar.
Tar gärna emot tips på vettiga modeller (inga allt för dyra då denna mer kommer att användas som "krydda"), Longscale vs. shortscale?
Har ni förslag på delar, hela basar etc. så är det intressant också då jag har en "skräpbas" (Thunderbird) som jag ev tänkte bygga om (43mm bred vid översadeln, kan det räcka?)
Ni som äger/ har provat - peka mig gärna i rätt riktning! Har googlat en hel del men det vore intressant att få lite mer info från hemmaplan om man säger så.

Till vardags spelas det mest Thunderbirds + lite growlig P-bas så där nånstans ligger väl mitt ljudideal. Har kollat lite på Schecter men de känns lite för metal för min smak.

Vänliga hälsningar, Henrik
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av blackparkas »

Enda tipset jag har: Köp inte en billig. De låter skit. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av Basstore »

Byggde du inte om en streamer till 8a?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av 200071 »

The Incredible Hank skrev: fre 28 jun 2019, 09:17 Hej!
Går i tankar att köpa mig en 8-strängad bas (oktavsträngat) då jag kan se ett behov på vissa av bandets låtar.
Tar gärna emot tips på vettiga modeller (inga allt för dyra då denna mer kommer att användas som "krydda"), Longscale vs. shortscale?
Har ni förslag på delar, hela basar etc. så är det intressant också då jag har en "skräpbas" (Thunderbird) som jag ev tänkte bygga om (43mm bred vid översadeln, kan det räcka?)
Ni som äger/ har provat - peka mig gärna i rätt riktning! Har googlat en hel del men det vore intressant att få lite mer info från hemmaplan om man säger så.

Till vardags spelas det mest Thunderbirds + lite growlig P-bas så där nånstans ligger väl mitt ljudideal. Har kollat lite på Schecter men de känns lite för metal för min smak.

Vänliga hälsningar, Henrik
Hittar du en 80-tals Ibanez är det bara att slå till.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av blackparkas »

Basstore skrev: fre 28 jun 2019, 15:42 Byggde du inte om en streamer till 8a?
Jag och jag.. :D
Mattisson gjorde det åt mig.
Jag ville ha en åtta men tyckte inte att det som fanns tillgängligt var bra nog.
Det är ju oftast Dean eller LTD som dyker upp och om jag skulle ha en ville jag ha en BRA och inte en "någorlunda vettig" historia.
Hittad en billig Streamer och Mattisson fick göra jobbet.
Glad att jag gjorde som jag gjorde även om jag kanske skulle ha valt en annan Streamer att utgå ifrån istället för en Pro M som börjat bli lite dyrare på europeiska marknaden senaste åren men... WTF... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av mrbaloo »

Jag skulle vilja tipsa om Dean. Här är en Raphsody på Tradera: https://www.tradera.com/item/301963/355 ... ngad-elbas

Däremot vet jag inte om priset är rätt för en sån bas. Men det är ju inte jättedyrt heller för basen.

Jag gillar Dean! :-)
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Tack för tipsen! @blackparkas Berätta gärna mer om bygget! Vad använde ni för stall? Vad är det för bredd på halsen vid sadeln/ spacing vid stallet? Behövde ni bygga om huvudet eller bara plugga och borra om? Lägg gärna upp några bilder eller länka om det finns en byggtråd. Jag har som sagt en Thunderbird som skulle kunna utgöra en bra bas för ombyggnad. En kinaimporterad historia m uppgraderade mickar. Håller på att bygga om huvudet på den då den var helt felborrad. Har köpt den pissbilligt men den låter fint och resonant så jag skulle kunna lägga ner några kronor på bra stall/ mekanik. För övrigt ser halsen ut att vara lönn... Antar att den sålts på Ali Express som mahogny...😉 Skulle behöva komma över några spillbitar lönn tror jag. Var hittar man sånt?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av blackparkas »

Warwick har originalstall samt sadel som bara är att sätta dit.
Smal hals är det, men vart perfekt spacing uppe vid första banden ändå, inte så på en del 8or och 12or man testat där det är i princip omöjligt att spela eftersom man trycker på alla strängar som finns...
Pluggat och borrat, + nya laminat på bak och framsidan av huvudet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av MattH »

Jag har ett oanvänt schallerstall i färgen satin pearl som jag säljer för 500 +frakt. Det har inte skåror för strängarna, så du kan välja om du vill ha oktavsträngen under eller över grundsträngen.

https://www.banzaimusic.com/Schaller-E- ... Pearl.html

Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av BBQV »

Om inte Hank är sugen så köper jag det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

@MattH Jag köper det gärna! Exakt ett sånt jag hade funderat på! Hade egentligen en tanke om guldhardware men detta blir perfekt att testa med. Skicka gärna PM så löser vi det👍 @BBQV då vet jag att du är intresserad om jag bestämmer mig för guld...👍 Tack! Då återstår bara att skaka fram hyfsad 2+2 mekanik och lite lönnbitar! Vad säger skönhetsrådet om huvudform? Funderar lite på nån variant av Hamers 12-strängade.
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av MattH »

Mitt warmothhuvud ser ut så här

Jag gillar att stämskruvarna är lika stora. Men om jag skulle byggt själv skulle jag i i alla fall funderat på att haft 4 stämskruvar på kroppen som Kramers 8or.Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av MattH »

Pm till Hank och BBQ

Skickat från min F8331 via Tapatalk

The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Ok, då har jag bestämt att jag bygger om min kina-bird till en 8! Nån som har några spillbitar lönn till salu för att bygga om huvudet? Har inte lyckats hitta någon vettig återförsäljare (Pondus har semesterstängt) Eller kan man blanda in nåt annat träslag? Har lite gammal mahogny. Tänkte såga bort de gamla hålen för stämskruvarna och bygga på till en rejäl paddel och sedan forma den. Även intresserad av att köpa mekanik 2+2.
Tack för tipsen!
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Bild på donatorn:
Bild
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Ytterst amatörmässig mock-up. Mest för att få lite känsla för feelingen👍
Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av BBQV »

Innan du börjar: Kolla att stallet är högt nog. T-birdens trepunktsstall är högre än de flesta standardvarianter eftersom halsen på dem lutar nån grad bakåt.

Risken är att strängarna ligger mot banden även om stallsadlarna är maximalt uppskruvade.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Tänkte på det också... i värsta fall så tänkte jag bygga en shim i mässing eller liknande för att kompensera för detta. Har du nån input gällande lämpliga träslag till huvudet? Kan man blanda? @MattH PM:a ditt nummer så kan jag swisha dig för stallet👍
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av BBQV »

Det går bra att blanda, men mjuka eller storporiga träslag ger ett sämre resultat. Jag skulle använda lönn eller björk till skallen, det är hårda och har väldigt små porer vilket gör dem lättlackade.

Plugga igen hålen från stämskruvarna och kapa bort sidorna på skallen i raka, parallella snitt. Det är mycket enklare att sätta de nya bitarna i tving då. Om limfogarna inte är parallella så glider bitarna när de sätts i press.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av MattH »

Det finns färdiga shims att köpa om du inte orkar göra själv.

https://www.banzaimusic.com/Schaller-E- ... hrome.html

Skickat från min F8331 via Tapatalk

The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Det verkar som att det var en extra shim med i originalförpackningen. Men bra tips ifall det behövs extra👍 Kanske blir en byggtråd snart! Inväntar bara läkning av händerna efter bygget av verandan... All finmotorik är borta och gör ont som satan efter 2000 trallskruv😣
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av BBQV »

Hur går det med projektet?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av hitman »

Klarar en vanlig hals strängtrycket från ytterligare 4 strängar?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

BBQV skrev: sön 27 okt 2019, 08:37 Hur går det med projektet?
Projektet har stannat av lite men huvudet är limmat, grovsågat och borrat.
Allt provmonterat och verkar funka! Hoppas att dragstången håller bara... Den hade en ganska extrem backbow från början men det ser ut att ha "kompenserats" för ;)
Inväntar lite vårvärme för finslip och lackering bara!

//H
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Re: Tips på 8-strängad bas (oktav)

Inlägg av The Incredible Hank »

Bild

Bild
Skriv svar