Prylsport?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Prylsport?

Inlägg av Bosse G »

Hej alla glada basister. Spelar i ett band med något gig på bröllop, födelsedagsfest elr föreningsfest. Amatörnivå. Har fått hem en Cort B4. 2.000 spänn. Har även en Sandberg Electra. Känns ok på min nivå. Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? 😊😊
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Prylsport?

Inlägg av bjelkeman »

Det räckel gott och väl. Jag bantar just nu. Det går inte så bra. Någon som behöver en bas?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

För att allt blir så mycket bättre när det kostar 20-40 papp mer?

Det blir väl den syrliga responsen på ditt inlägg.
Personligen finns det i princip ingenting för under 10 papp som jag tycker duger och det är riktigt svårt att hitta nåt under 20 papp som funkar, trots att jag verkligen inte ligger på nån "nivå" att tala om alls.
Talar förstås om nypriser nu.

Man fyndar ju t.ex. 30-tusen kronors basar från Warwick idag för 5-6-7-10 papp begagnat.
Eller beggade Customshopinstrument eller AVRI från Fender för 10-20-25 papp.
Musicmans för runt 10 (för nåt år sedan ännu billigare)
Där kan man snacka bang for the buck så att säga.

Själv förstår jag inte om man har någorlunda ordnad ekonomi (vilket jag egentligen inte har... :) ) varför man inte köper fina bra grejer istället för att spela på annat än sånt som man verkligen vill ha och som är RIKTIGT bra.
Allt för många slänger bort sin tid bakom basen med något "hyfsat" eller kör med "det duger åt mig".

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av gthyni »

Det är roligare att spela om det låter och känns bra. Jag spelar för att det är roligt så jag hoppar lågprisergrejer (men köper bara begagnat så lite snålar jag ändå)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av fieldflower »

Var och en blir lycklig på sitt sätt.
Helt ok.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Prylsport?

Inlägg av Håcke »

90% eller mer sitter ju i fingrarna och huvudet ändå.

Men känns det bättre så spelar man bättre. Och dyrare brukar kännas bättre.

Men väldigt mycket av den känslan handlar om setup och finjustering som man kan göra själv eller låta nån annan göra.
Det är mycket det man betalar för på dyrare grejer.

Men beggat är ju ofta bra och prisvärt. Ofta färdigt bra finjusterat också. Äkta roadworn till lägre pris.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: fre 12 jul 2019, 12:32 90% eller mer sitter ju i fingrarna och huvudet ändå.
Det kan du få tycka.
Nu vill jag att du kommer hit och spelar på Bach-jazzbasen jag har här så den låter som en Rickenbacker eller en EB2.
Eller exakt lika som min P65 för den delen... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Prylsport?

Inlägg av Per »

Kan den inte åtminstone få försöka låta som en Custom Shop Jazz? :lol:

(Undrar en lycklig ägare till en Bach-jazz, vilken tjänstgör som oöm back-up. Den behöver man inte vara rädd om och det är ju faktiskt en fördel med en billig, tålig bas. Den har varit ute i regnväder, så vattnet rann av den men behövde inte ens en justering, när den torkat.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av fieldflower »

Nej, för att Parkas ska vara nöjd måste man spela på den så den låter som nåt annat än en Jazz. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Prylsport?

Inlägg av Roger Hedin »

Ett ämne som aldrig kommer att uttömmas...

Jag handlar aldrig skor på Skokanonen eller Skopunkten, även om de fungerar.
Jag köper aldrig fulöl på burk om jag kan köpa gopilsner på butelj.
Jag köper aldrig mat på Netto, även om det de säljer går trycka in i munnen.
Jag köper aldrig leverpastej från Eldorado när jag kan köpa Lulles bredbara.
Jag köper aldrig Jack Daniels när jag kan köpa Highland Park.
Jag handlar aldrig på Aliexpress när jag kan handla lokalt.

Varför i herrans namn skulle jag nöja mig med att spela på sånt jag inte vill spela på, även om det skulle funka och vara helt okej?

"Helt okej" är en kompromiss.
"Det funkar" är en kompromiss.
Bra är bra, och dåligt är dåligt.

Varför skulle jag välja nåt jag egentligen inte vill ha när jag inte behöver välja...?

Jag spelar och låter bättre när jag spelar på något jag gillar att spela på.
Du spelar och låter bättre när du spelar på något du gillar att spela på.
Så enkelt är det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Prylsport?

Inlägg av Per »

Alla har ju sina preferenser. Det regnvädersgiget jag refererade till, skulle jag inte tagit ut någon av mina bättre/dyrare basar till.

Fast vad vet jag, som dricker både Jack Daniels och Highland Park 12, 15 och 18 år samt cask strength. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Prylsport?

Inlägg av Enbasist »

Kärt gammalt ämne som går att närma sig från olika håll.
Skulle tro att anledningen till att man skaffar en billigare bas och sen försöker se det positiva i det oftast är ekonomisk. För många, speciellt yngre, studerande och utan bra arbete, är ju en investering på 5000 rätt mastig och höj till 10-15 000 och det finns inte en realistisk möjlighet. Där kommer ju dom billigare instrumenten in i bilden och fyller sin funktion för dom gör ofta jobbet nästan lika bra som en dyr pjäs. Skillnaden ligger nog allra mest i hur det känns att spela på dom för respektive basist. Har man spelat många år och gått igenom många olika basar vet man ju pga rutinen hur man vill att det ska kännas. Är lite av en ego-grej, ett intresse och en hobby.
Många som inte har råd med annat än en 3000 krs Squier eller liknande kan säkert skapa lika bra musik på en sån. Problemet uppstår nog snarare efter det att man senare fått känna på hur det känns att spela på ett högklassigt instrument. Svårt att vända tillbaks då :)
Sen är ju skillnaden rätt logaritmisk, dvs ett instrument för 30 000 är sällan 10 gånger bättre än ett för 3000 utan varje liten marginell förbättring av kvalité där kostar en hel del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

Nä, billiga instrument fyller naturligtvis sin funktion just för att folk har råd att köpa dem trots att man har dåligt med stash.

Jag har spelat på för många bra prylar, precis som Enbasist nämner, så är det svårt att vara nöjd med något sämre när man har testat eller ägt något som är riktigt riktigt bra.
Klart alla här inne skulle kunna göra alla deras gig på en 3000-kronorsbas.
Men om man inte MÅSTE spela på en billig bas förstår jag inte vitsen med det.
En hel del av spelglädjen försvinner när man får spela på nåt som inte är det man egentligen vill ha.

Jag vet.
Jag sålde min 65:a för 8 år sedan.
Spelade sedan i nåt år på en Japan Fender som lät skitbra, och kändes bra.
Men suget efter gammalt återkom rätt snabbt.
Lyckades komma över en 75:as P-bas.
Kändes sådär. Japanbasen var bättre.
Sen lyckades jag köpa tillbaka 65:an och allt blev frid och fröjd.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Prylsport?

Inlägg av Danne »

Tja, om du vill pröjsa 20-40 mer kan nog bara du själv svara på eftersom de prylar man vill använda till basandet är högst subjektivt. Jag har själv en god uppfattning vad jag föredrar vad gäller basar och förstärkare och brukar sällan (tror snarare aldrig) ifrågasätta andras val. Så länge du själv är nöjd så är det det enda som betyder något.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Prylsport?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Blir man mättare på oxfile än falukorv? Knappast. Så Parkas säljer inga basar under 30.000 i affärn? Skrattar du åt dom som köper billigare och hånar dom offentligt?
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Prylsport?

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:
Håcke skrev: fre 12 jul 2019, 12:32 90% eller mer sitter ju i fingrarna och huvudet ändå.
Det kan du få tycka.
Nu vill jag att du kommer hit och spelar på Bach-jazzbasen jag har här så den låter som en Rickenbacker eller en EB2.
Eller exakt lika som min P65 för den delen... :D
Det kan jag ju inte.
Men å andra sidan kan jag inte få det att låta som du spelar även om jag spelar på samma P65:a.

Såklart låter både basar och basister olika.
Lika är ju inte direkt det som var menat eller efterfrågat heller.

Man kan spela både bra på ett billigt instrument och ap-dåligt på ett dyrt och tvärtom.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Prylsport?

Inlägg av Håcke »

Svar ja.
Det är definitivt en pryl-sport.
Värsta sorten.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Prylsport?

Inlägg av Enbasist »

Bosse G skrev:Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? BildBild

För att det är ett stort intresse, för att testa och för att man kan.
Sen gör säkert en del det som ren investering också vad gäller gamla vintage instrument... både ekonomisk och känslomässig. Det görs ju inte fler av dom relativt sällsynta och ofta väldigt sköna gamla vintage basarna så chansen där är ju att man köper ett instrument för livet. Men det kanske är en annan diskussion :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bashamstern
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 09 jan 2018, 19:13

Re: Prylsport?

Inlägg av Bashamstern »

Tja, det är väl jättebra att man kan klara sig bra med billiga grejer? Så kan alla som vill lira, oavsett ekonomi.

Alla vill väl trivas med sina prylar? Jag ser det som verklig tur varje gång jag upptäcker något billigt som jag verkligen gillar. Just nu spelar jag mest på en gammal Yamaha BB300 som jag gett ca 1000 spänn för. Rätt ful färg, men fan vad jag gillar ljudet och halsen. Vilken himla tur att jag kunde hitta mitt P-basljud-ideal för så lite pengar! Vore min smak annorlunda skulle jag kanske ha behövt pynta upp betydligt mer för att bli nöjd.

Min arsenal är annars mest prylar i mellanklassen, prismässigt. Hade jag mer pengar så skulle jag nog fylla på med mer exklusiva basar, helt enkelt för att det vore skoj. Man ska ha skoj om man kan! Min gamla fenderstrata är riktigt kul att ha och plocka fram ibland, men min arbetshäst är en G&L Tribute (kan nog fås för ca 3000 beggad). För att nu blanda in g*t*rrer också...

Mina 2 pence eller vad det heter...
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Prylsport?

Inlägg av Bosse G »

Oops! Mycket respons. Tack. Kan konstatera att de billiga basar jag har och har haft de senaste ca 6 år som återfallsbasist är fantastiskt bra jämfört med mina första. 1970, Höfner fiolbas, hals som rn banan 350 spänn, (Paul McCartneys måste varit bättre). 1972 Eb3-kopia, Emperador. 950 spänn. Båda kortskaliga. Mycket stålar då. Sustain? Nä, E-strängen oanvändbar. Det är mina referenser. På den tiden var instrument bristvara. Begagnat fanns knappt i Sth där jag växte upp.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Prylsport?

Inlägg av mrbaloo »

Jag brukar säga att "känns instrumentet bra och låter den bra *i dina öron* så är instrumentet jättebra" oavsett vad andra säger. Men det är klart, preferenserna förändras säkert med tiden. Jag har ibland suktat efter extra dyra och fina basar, men när man sitter med ett sånt instrument i handen i en affär eller på en PB-träff, då händer det rätt ofta att det varken känns rätt eller att ljudet inte faller en i smaken. Snacka om besvikelse.

Jag har både rätt dyra basar och mellanpris samt billiga. Jag gillar att spela på alla mina eftersom de låter och känns bra. :-)

(Då spelar det ingen roll vad Parkas säger :D )

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Prylsport?

Inlägg av Danne »

Bosse G skrev: sön 14 jul 2019, 01:01 Oops! Mycket respons. Tack. Kan konstatera att de billiga basar jag har och har haft de senaste ca 6 år som återfallsbasist är fantastiskt bra jämfört med mina första. 1970, Höfner fiolbas, hals som rn banan 350 spänn, (Paul McCartneys måste varit bättre). 1972 Eb3-kopia, Emperador. 950 spänn. Båda kortskaliga. Mycket stålar då. Sustain? Nä, E-strängen oanvändbar. Det är mina referenser. På den tiden var instrument bristvara. Begagnat fanns knappt i Sth där jag växte upp.
Aah, du är en gammal återfallsbasist. Då har du ju egna upplevelser från förr och då är din frågeställning helt motiverad tycker jag. Som du själv säger, utbud på bra begagnade prisvärda instrument var ju i det närmaste obefintligt för 35+ år sedan. Man fick förlita sig på det lilla utbudet i lokala affären alt någon enstaka annons i tidningen (du hade det nog relativt bra i Stockholm ändå). När jag började spela i slutet av 80-talet (hockeyklubbehuvud-eran) kunde man däremot fynda en hel del bra äldre instrument.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Prylsport?

Inlägg av bootsy »

Jag älskar fina instrument och spelar bättre på dem för att jag gillar dem. Men om jag vore tvungen att sälja allt och börja om med begränsad budget skulle jag lätt kunna få ihop en gigbar setup med bas och förstärkare för 10-12 lakan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stallet liknar mest ett veteflak.
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Prylsport?

Inlägg av Bosse G »

Alltså, skulle ni känt på min gamla Höfner som jag köpte 1970 som 15-åring skulle ni få mardömmar. Dubbelsk-t underdrift. Såld 2 år senare. Därför kan jag tycka att t ex en Affinity Squire är jättebra. (Har dock inte haft en sån). Bara några andra billiga. Sandberg Electra nu min dyraste.😊
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av gthyni »

Sandbergarna är ett ganska bra exempel. Gå in på DLX lr 4sound och jämför en Electra med en liknande California. Electra är en OK bas ger en klart yxigare känsla.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar