Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av hitman »

Jag har genom åren gjort mig till åtlöje med ett flertal usla försök att lacka mina instrument.

Eftersom jag varken har tålamod eller verkstad som kan vädra ut giftiga gaser så har jag aldrig gett mig på cellulosa-lack. Ett annat skäl är att jag, trots min vördnadsbjudande ålder, alltid varit lite barnslig och vill göra tvärtemot (vägrar t.ex. Ampeg, eftersom man "ska" älska SVT). Inte ens där är jag konsekvent, eftersom jag älskar P-basar, det "ska" man också göra?

Nåväl, tråden skulle inte handla om mina tillkortakommanden.

I somras testade jag att blanda hemkörd wipe-on-poly av ZAR högblank golvlack (oljebaserad) och lacknafta, 60/40%. Gjorde en liten boll av gammalt lakan och strök på. Tre tunna lager som fick torka ett par timmar emellan, sedan över natten. Därefter lätt våtslip och ett lite tjockare lager.

Det bli riktigt bra! Lätt att få en spegelblank yta, och inga penselmärken eller så. Jag har inte ens brytt mig om att polera lacken, den är tjusig ändå. Jag kan tänka mig att ni, som är händiga, lätt skulle få ett resultat som är fullt i klass med de stora tillverkarnas.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av bjelkeman »

Väldans intressant. Men...


:ingenbild:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
nankerphelge
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 10:34

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av nankerphelge »

Har använt samma lack, men utan att blanda ut den, funkade kanon och den flöt ut väldigt bra.

Gav mig på att försöka polera upp den dock med sämre resultat, borde ha låtit den vara :) (bör tilläggas att det var första gången jag gav mig på att polera något, så det behöver inte bero på lacken...)

Kommer göra ett nytt försök på ett annat bygge snart och då experimentera med lacknaftablandningar.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av hitman »

bjelkeman skrev: tis 06 aug 2019, 14:07 Väldans intressant. Men...


:ingenbild:
Ooooops! Ska bättra mig så fort jag kommer hem till datorn å kan lägga upp bilder :oops:
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av hitman »

Hann inte i helgen, ikväll SKALL jag bättra mig!
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av Pelephant »

I ett tillfälle av sinnesförvirring fick jag för mig att sätta på ett tumstöd eller va det heter från en gammal halvakustisk Framus (vilket bara det va fullkomligt idiotiskt) på min underbara P-bas kopia av märket 'Joodee'. Jag ville alltså ha ett tumstöd nära stallet. Det var min första bas med stort affektionsvärde men även ett skitbra instrument.
Nåväl....den är i ren lackad träfärg som blev helt förstörd efter min våldtäkt på basen. Dessutom funkade inte tumstödet alls! Å ni vet när man mitt i alltihopa inser sitt misstag och i panik försöker fixa till det så blir det bara värre. Jag är en riktig klåpare...jag vet!
Det blev två små hål efter skruvarna från tumstödet som jag försökte dölja med ett ANNAT tumstöd som jag hade täljt till av en träbit och var mindre i storlek. Det passade lite bättre men.....skadan var redan skedd....basen blev från att vara i stort sätt felfri och riktigt snygg till helt sabbad. Utseendet är viktigt tycker jag.
Ja just det...lackning! Jag försökte lacka om basen åxå för lackningen blev även förstörd av ingreppet. Jag skaffade högblank lack....målade försiktigt med pensel och maskeringstape, och ännu en gång blev resultatet helt åt helvete!! Det där med maskeringstape var ingen bra idé! Det fastnade dessutom en massa dammpartiklar i lacket å fan å hans farsa. Nu ligger basen i sitt case och jag har inte pallat ta fram basen på flera år.
Men....funderar på att lämna in min stackars bas till ett proffs på en helrenovering men det är ju ruinerande dyrt.
Ska jag ge mig på att försöka igen?...nån sa att man gör precis som när man fixar till ett parkett golv....slipar med ett finfint sandpapper, tar bort plektrumskyddet och sprutlackerar försiktigt istället för att pensla på lacket (fernissa?) ....eller?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av hitman »

Jag rekommenderar verkligen att du försöker själv med ovanstående wipe-on-poly metod. Om t.o.m. en dokumenterad klant som jag kan få ett hyfsat resultat så kommer ni andra göra det lysande!

Om man bara har lite tålamod med underarbetet, slipa ordentligt med succesivt finare sandpapper osv, så kommer du bli nöjd.

(Eftersom jag tydligen börjar bli gaggig så har jag lagt in en elektronisk påminnelse i min mobil att jag ska ta lite bilder på mina projekt).

EDIT: Försökte ta bilder, men inte ens det duger jag till! Ska be frugan göra det åt mig och återkommer.
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Wipe-om-poly, för oss med 20 tummar!

Inlägg av Pelephant »

Åkej...jag försöker igen! Det vore skitkul att kunna använda min gamla stolthet...har i.o.f fyra basar till(?!) men den här var ju alltså min första bas. Vi får hålla de 20 tummarna! (Skönt att ha en klantighetsbroder i forumet f.ö).
Skriv svar