Prylsport?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Prylsport?

Inlägg av GandhiMK2 »

saft skrev: tor 08 aug 2019, 00:15
Bosse G skrev: tor 11 jul 2019, 23:09 Hej alla glada basister. Spelar i ett band med något gig på bröllop, födelsedagsfest elr föreningsfest. Amatörnivå. Har fått hem en Cort B4. 2.000 spänn. Har även en Sandberg Electra. Känns ok på min nivå. Varför pröjsa 20-40 mer? Nån som vet? 😊😊
Jadu...mysterier.

Det finns dom som köper en slagborr på Rusta, den är ok för deras nivå. Andra, typ yrkeshantverkare, köper dyrare maskiner, ingen vet varför dom gör det, inte ens dom själva. Antagligen bara för att kunna flasha med den på bygget och posta bilder på sina maskiner på prataborrmaskin.se
:)
Men att köpa en quackig borrmaskin är ju ngt HELT annat än att köpa en billig "skitbas". En borr har rörliga delar som ska rotera med hundratals varv per minut och dessutom tåla en JÄVLA massa stryk. En bas...man ska peta på aset...ingen normal bas går sönder så länge man inte tappar den fr rätt rejält hög höjd så...jämfölrelsen haltar, imho. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Prylsport?

Inlägg av GandhiMK2 »

hitman skrev: mån 05 aug 2019, 09:10 Jag vill ha oömma prylar som håller, jag får spela rätt mycket och ibland på platser som inte är så vänlig mot utrustningen. I lördags utomhus utan tak på en liten dammig grusplan, där regnet dessbättre kom precis när jag lastat in i bilen efter gig. Där hade ni inte velat vara med era 7-strängade Foderabasar med 48 volt aktiv elektronik och oljade cocobolo-halsar!

Och instrument/prylar kostar logaritmiskt(?), dubbelt så bra kostar inte dubbelt så mycket utan kanske 10 ggr så dyrt.
Håller med dej om i stort sett allt. Inte minst om vår skitlands enormt usla skitvaluta. Men jag antar att vi vill ha det så för annars hade vi väl inte sett till att Maggan A fått sitta kvar? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Prylsport?

Inlägg av Enbasist »

Ja det där ’Scott klippet’ med Fodera basen är ju kul och intressant för där låter ju Foderan rätt mycket sämre i mina öron.
Men, som jag skrev, så är ju det där med basar och utrustning inte nåt som står i korrelation till det man lyckas åstadkomma i sin musikaliska ’karriär’ var den än må va. Däremot är det ju ett kul om än rätt dyrt intresse och det är nog högst individuellt vad man tycker sig behöva för grejer för att vara nöjd. Sen hänger det väl rätt ofta, inte alltid, ihop med hur mycket gig man har och hur mycket tid dom tar. Får för mig att dom dom köper mycket olika basgrejer kanske inte är så jättebusy utan har ett ok peng-jobb och sen hinner sitta hemma och bygga upp GAS på fritiden. Jobbar man mycket och kanske har familj eller ett annat liv hinner man ju knappt byta strängar...
Inte desto mindre tycker jag det är kul och intressant att prova nya basar och basprylar även om det naturligtvis inte är nödvändigt.
Så för att svara på trådskaparens fråga sett från mitt håll så köper man väl dyrare grejer för att man har råd, tycker det är kul och tycker sig iaf själv bli mer inspirerad när man försöker hitta grundtonerna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

Mitt senaste inköp är en Hondo II, japantillverkad av SD Curlee när de försökte rädda firman nångång på 1980-talet. En sådan här alltså:

https://www.youtube.com/watch?v=VvgoC3cbLS8

Bra träarbete, halsen är gjord av flera bitar för ökad stabilitet osv. Betalade 600 kr. Jag tyckte det var i billigaste laget, men säljaren vägrade ta reson. Den kommer behöva lite TLC i form av ny dragstångsmutter (i värsta fall måste dragstången bytas, men det går att göra). Stämskruvarna verkar klena, så de ska jag byta ut på sikt. Om inte micken låter bra så byter jag magneten mot neodynium-magneter.

600 kr för bas, en hundring för en ny dragstång, magneter för runt en tia. Så med lite tur har jag snart en fungerande "fattigmans-Alembic" för runt en tusenlapp (+ kostnad för nya strängar).

Kan inte se att den skulle ha några direkta kvalitetsbrister och för mig kommer den ha allt jag vill ha i en bas. Alla skulle inte gilla den, men för mig så skulle ingen 20.000-kronors-bas ge nämnvärt mer för pengarna. En sådan skulle jag i och för sig förutsätta vore i princip perfekt direkt, och Hondon kommer jag få lägga några timmar på att få ordning på. Men sådana jobb tycker jag är kul.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Prylsport?

Inlägg av gthyni »

De Hondo som jag minns från min ungdom funkade bäst i kaminen som ved.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Prylsport?

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev: mån 12 aug 2019, 10:22 De Hondo som jag minns från min ungdom funkade bäst i kaminen som ved.
Samma här.
Aldrig stött på en Hondo värd min tid.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: mån 12 aug 2019, 13:15
gthyni skrev: mån 12 aug 2019, 10:22 De Hondo som jag minns från min ungdom funkade bäst i kaminen som ved.
Samma här.
Aldrig stött på en Hondo värd min tid.
Då har ni sannolikt inte stött på en så´n här. Men de gjorde massor av instrument, även riktiga lågbudgetkopior på Fender med kroppar i ädlaste plywood - fast jag vet inte om de dög ens till brasved, är det inte giftigt lim i plyfa?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Prylsport?

Inlägg av GandhiMK2 »

hitman skrev: mån 12 aug 2019, 15:47
blackparkas skrev: mån 12 aug 2019, 13:15
gthyni skrev: mån 12 aug 2019, 10:22 De Hondo som jag minns från min ungdom funkade bäst i kaminen som ved.
Samma här.
Aldrig stött på en Hondo värd min tid.
Då har ni sannolikt inte stött på en så´n här. Men de gjorde massor av instrument, även riktiga lågbudgetkopior på Fender med kroppar i ädlaste plywood - fast jag vet inte om de dög ens till brasved, är det inte giftigt lim i plyfa?
Din käre bror hade väl en LP back in the day, eller var det en Tokai? Eller är jag bara drucken?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: fre 09 aug 2019, 17:29
hitman skrev: tor 08 aug 2019, 09:35
gthyni skrev: ons 07 aug 2019, 11:04 [

På en 1500-kronorsbas sitter det ingen kvalitetsmick, ingen CTS-pott, inget switchcraft-jack och lödningarna har ägnats 2 millisekunders arbetstid. Go figure.
Det kunde vara värre, det kunde sitta en pot från Fender i basen :frown: , det är det sämsta skit jag ö.h.t. träffat på under mer än 40 års basande!
Konstigt... Ena av mina Fenderpottar har suttit i basen från 1965.
Alltså längre än du varit basist.
Den funkar fortfarande.
:D

Varför i hela friden slutade dom med sådana potar? Var det för att få sälja (sämre) reservdelar? :|
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Prylsport?

Inlägg av hitman »

GandhiMK2 skrev: mån 12 aug 2019, 15:50
hitman skrev: mån 12 aug 2019, 15:47
blackparkas skrev: mån 12 aug 2019, 13:15
gthyni skrev: mån 12 aug 2019, 10:22 De Hondo som jag minns från min ungdom funkade bäst i kaminen som ved.
Samma här.
Aldrig stött på en Hondo värd min tid.
Då har ni sannolikt inte stött på en så´n här. Men de gjorde massor av instrument, även riktiga lågbudgetkopior på Fender med kroppar i ädlaste plywood - fast jag vet inte om de dög ens till brasved, är det inte giftigt lim i plyfa?
Din käre bror hade väl en LP back in the day, eller var det en Tokai? Eller är jag bara drucken?
Hm, nu när du nämnder det... Tror det var en Ibanez med sunburst plywoodkropp, stallsadlar i plast och skruvad hals. Inte något som Gibson brydde sig om att stämma japanerna för :D
Skriv svar