Compressor utan dynamik

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej jag letar efter compressorpedal som helt tar bort volymdynamik, alltså att beroende på anslagtryck så förändras volym.
Det är till ett projekt med mycket dist och nedstämd bas.
Har egentligen bara testat med EBS compressor och den pedalen uppfyllde inte denna funktion. Den var säkert för bra :D
Men det är nog bra om pedalen är för bas, jag antar att den är en aning mer anpassad för basens frekvenser.
Så fram med era tips på utplanande pedaler.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av RolleHarris »

Låter som om du ska prova en BOSS LMB-3. Den kan döda dynamiken helt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack RolleHarris jag kollar in den pedalen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:Tack RolleHarris jag kollar in den pedalen.
Det finns kanske någon till salu här i gruppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av gthyni »

https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av blackparkas »

Tycker att de flesta kompressorpedaler arbetar just så... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Inte min EBS tyvärr
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
IvarLudvigNitzler
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 17 maj 2019, 20:10
Ort: STHLM/UÅ
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av IvarLudvigNitzler »

En bas utan dynamik är ju d r ö m m e n.

De första jag kom att tänka på var Cali76/Super Symmetry/Empress, dessa med jämnt handslag/tunnare plektrum så borde du väl vara i land?

Annars så har jag lite andra tips (du kanske redan vet om allt det här, isåfall ber jag om ursäkt):
EQa basen före kompressorn, ta bort lows/lowmid och typ lite vid 3-5kish beroende på bas, då borde kompressorn "fungera bättre".

Ett annat sätt är ju att stacka kompressorer, använda två eller fler efter varandra. Detta är vanligt i mixning, resultatet blir att du kan kompressa mycket mer utan att det märks.

Tredje tipset är dist/rör tenderar att kompressa naturligt, så att ha det innan kompressorn hjälper också din utopiska vision.

Superintressant hur du kommer gå tillväga för att hitta den ultimata nolldynamiken, uppdatera oss med dina tricks/fynd!
Instagram: @IvarLudvigNitzler
Bandcamp
Spotify
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Alla råd och tips är bra, stacka har jag aldrig testat live, en innovativ tanke. Jag tänker även om billiga stomp pedaler möjligen har mer odynamik än dyrare.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Typ tre stackade Behringer borde väl döda dynamik. https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... gIMQvD_BwE
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Eller några Behringer BLE400
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
IvarLudvigNitzler
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 17 maj 2019, 20:10
Ort: STHLM/UÅ
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av IvarLudvigNitzler »

Har aldrig testat Behringer's comp, så vet inte hur/om de funkar... Kanske? Nog bäst att testa innan du köper :hmm:
Instagram: @IvarLudvigNitzler
Bandcamp
Spotify
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag skulle nog kunna köpa utan att testa,en pedal kostar som en lätt avancerad fika med frun.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av blackparkas »

IvarLudvigNitzler skrev: sön 01 sep 2019, 19:26 En bas utan dynamik är ju d r ö m m e n.

De första jag kom att tänka på var Cali76/Super Symmetry/Empress, dessa med jämnt handslag/tunnare plektrum så borde du väl vara i land?

Annars så har jag lite andra tips (du kanske redan vet om allt det här, isåfall ber jag om ursäkt):
EQa basen före kompressorn, ta bort lows/lowmid och typ lite vid 3-5kish beroende på bas, då borde kompressorn "fungera bättre".

Ett annat sätt är ju att stacka kompressorer, använda två eller fler efter varandra. Detta är vanligt i mixning, resultatet blir att du kan kompressa mycket mer utan att det märks.

Tredje tipset är dist/rör tenderar att kompressa naturligt, så att ha det innan kompressorn hjälper också din utopiska vision.

Superintressant hur du kommer gå tillväga för att hitta den ultimata nolldynamiken, uppdatera oss med dina tricks/fynd!
Cali76 utan dynamik?
Klart den säkert går att ratta så dynamiken försvinner men...
Det är den ENDA kompressorpedal jag testat som jag kan låta vara på eftersom den tillåter viss dynamik.

MXRs baskompressor däremot.
Den går i princip INTE att ratta så det blir dynamik.
Eller i alla fall väldigt enkelt att se till så dynamiken helt försvinner.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
jesse-kristian
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 04 feb 2016, 15:45
Ort: Göteborg

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av jesse-kristian »

Om du vill ta bort all dynamik är det en limiter du behöver, eller en kompressor som kan fungera som en sådan. Det är bara att ställa tröskelvärdet lågt, dvs sär pedalen klipper, och ration till oändligt om du har en kompressor. Resultatet med så hög ratio är att volymen aldrig blir högre än tröskelvärdet. Med ett lågt tröskelvärde låter basen helt jämt, men med risk för att även brus hörs tydligt. En billig limiter som lär vara bra är boss lm-2 eller lm-2b

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Man tackar för intressanta inputs
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av strummer »

Keeley Bassist kan ställas som hård limiter, och ett rasande tjusigt litet bygge:)
https://tgt11.com/product.html/keeley-b ... compressor
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu har jag beställt två Behringer BLE400 Bas Limiter/Enhancer. Jag hoppas de dödar all dynamik
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu fick jag hem den första av två Behringer bass limiter enhancer BLE400 och basljudet är helt klart på väg åt 0 dynamik. Inväntar nästa pedal och en stackning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av strummer »

Eagle Hazze skrev: tis 10 sep 2019, 01:21 Nu har jag beställt två Behringer BLE400 Bas Limiter/Enhancer. Jag hoppas de dödar all dynamik
I och med att du har en ratt som går till oändlighet:1 så är det nog ingen mening att stacka, dra bara på enhance och ratio på max o sätt threshold så att den reagerar så fort du slår an så lär du klara dig med en:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

dåså
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag hittade en perfekt compressor, inte den billigaste pedalen men jäklar vad den kunde mosa signalen Joemeek FloorQ
Hittade en beggad för en månad sedan på 4sound Malmö, saknar den affären, mycket grejer och trevlig personal.
http://www.sweetwater.com/store/detail/ ... ssor-pedal
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu är jag en bra bit på väg att komma till det ljud jag har letat efter som bilden visar två st Rat2 och en compressor Joemeek floorQ. Brutalt nära Sunn O))) sound, men jag letar fortfarande efter en Dod Meatbox, sedan är nog soundet klart.
Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Lowlife »

Jag hade en gammal Pearl-kompressor som kunde göra signalen slätare än leverpastejen på en macka om man gav sig fan på det. Lät tom dödare än en tidig Billy Sheehan.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Compressor utan dynamik

Inlägg av Eagle Hazze »

Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar