Snygga till mässing?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Snygga till mässing?

Inlägg av hitman »

Jag har spammat flera trådar om min 600-kronors investering i form av en SD Curlee/Hondo II.

Basen är från det glada 80-talet. Ni yngre kanske hört talas om midjekorta kavajer med uppkavlade ärmar och axelvaddar stora som hangarkryssare, Don Johnson-skäggstubb, pastellfärjade rockar, hockeyfrillor och andra styggelser och katastrofer för god smak? (Vi äldre damer och herrar minns detta med fasa) :oops:

En annan modepryl det årtiondet var missbruket av mässing som förekom inom gitarr-tillverkningen. Det spreds en myt om att mässing i stall och sadel gjorde underverk för ton och sustain. Vilket ju är dumheter, som de flesta "sanningar" inom detta gebit.

Nåväl, på min bas är stall och kontrollrattar av mässing. Efter alla år så är den skitig och ärgad. När jag försökte åtgärda den höga stränghöjden genom att fördjupa stallsadlarnas skåror så såg man verkligen hur sunkig mässingen blivit.

Finns det någon metod för att snygga till? Ska man borsta försiktigt med stålborste eller stål-ull, finns nå´t kemiskt gunk man kan stoppa delarna i, och kommer jag i så fall vara evigt förtappad och få svara inför Greta Thunberg?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Snygga till mässing?

Inlägg av Fibbel »

Använder mig av Pol, http://www.pol-polermedel.se/414495117/ ... tid=360903
Funkar till allt möjligt, sist polerade jag klarlackat trä med det, helt suveränt. Kolla på lokala järnaffären.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snygga till mässing?

Inlägg av hitman »

Tack för det tipset, ska jag testa! :tummenupp:
AndreasKL
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 27 aug 2019, 09:24
Ort: Linköping

Re: Snygga till mässing?

Inlägg av AndreasKL »

Ketchup eller ättika/vinäger funkar fint på koppar, så kan nog funka på mässing också.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snygga till mässing?

Inlägg av hitman »

AndreasKL skrev: tor 05 sep 2019, 21:47 Ketchup eller ättika/vinäger funkar fint på koppar, så kan nog funka på mässing också.
Det har jag ju redan hemma, testar detta!
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Snygga till mässing?

Inlägg av olabola »

Jag polerar mässing med autosol. Har hänt att jag klarlackat efter också. Men kan vara svårt att hitta en lack som fäster på polerad yta.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Skriv svar