EBS Reidmar+Classic 112

Prata om förstärkare och högtalare
colliander
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 11:52

EBS Reidmar+Classic 112

Inlägg av colliander »

Hej. Är ganska ny som basist, är egentligen keyboardist men har hamnat i ett band som basist. Spelar en hel del synthbas vilket är befriande men det blir även vanlig elbas på många låtar.

Vi är ett coverband som spelar allt från gamla rockhits till soul/funk-hits till schlager till modernare house och euro-techno.
Jag hittade en fin Fender P-bas på auktion som jag kammade hem och är supernöjd med. Byggt ihop ett litet pedalbord bestående av kompressor, en preamp och distpedal.

Ljudet ut är bra (kan så klart bli bättre) men för dagsläget är jag hyffsat nöjd med det. Jag är dock inte så nöjd med hur det låter på scen och har funderat på skaffa en liten stärkare för detta ändamål. Jag har då funderat på EBS Reidmar 502 och EBS Classic 112-låda till. Är det någon som provat just den kombon eller liknande?

Främsta användningsområde är alltså live, vill ha ett gött allround ljud samt för att få bättre ljudupplevelse själv på scen. Det kommer även bli aktuellt för lite inspelning i framtiden. Iom vi åker runt och spelar så pass mycket tycker jag storleken är lockande på högtalare och topp.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS Reidmar+Classic 112

Inlägg av hitman »

Jag har en Reidmar 500 och en TKS entolva som jag är väldigt nöjd med. Om jag behöver mer volym så tar jag med även en hembyggd vinklad entolva. då får jag 4 ohm och full effekt på stärkaren. Jag har ALDRIG dragit på med än "kl 10" på något gig. Reidmar låter högt.
Kan låna en gammal Marshall JMP med Marshall bas-fyrtolva om jag vill, men det är inte värt besväret att släpa runt på 70 kg stärk när 3,5 kg EBS och 12 kg TKS låter lika bra.

Reidmar 502 klarar ner till 2 Ohm, så då kan du ta med fler lådor om du behöver låta högre.

EBS Classic 112 är en bra låda, men kolla in även TKS: https://tks.se/
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
colliander
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 11:52

Re: EBS Reidmar+Classic 112

Inlägg av colliander »

Tack :) TKS verkar ju helt klart intressant. Blir lite dyrare dock men det kanske är värt.
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: EBS Reidmar+Classic 112

Inlägg av bas putte »

Jag kör en reidmar och 1 eller 2 st classic till funkar utmärkt
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: EBS Reidmar+Classic 112

Inlägg av GNUlars »

Classic 112 är mycket billigare än NEO112 som istället låter nästan dubbelt så mycket. Vill man ha maximal kräm ut ur förstärkaren skall man satsa på TKS eller EBS NEO 112. Det får vara två st Classic 112 för att tävla med en TKS eller svensk EBS (Classic görs i Kina av billigare grejer)
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar