Köp inte neodymium!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Jag rekommenderar att lyssna på Sveriges Radios Pod "Prylarnas Pris", avsnittet om bland annat neodym i elbilar.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1374160
Neodym utvinns uteslutande i Kina och radioaktiva biprodukter som följer med upp vid utvinningen spolas ut i stora dammar som ödelägger stora områden i Kina och hela samhällen får Cancer på kuppen. Ingen av de industrier som köper från det statliga gruvbolaget i Kina efterfrågar någon miljövänlig produktion, det pratas bara om pris.
En anläggning dumpar sitt radioaktiva avfall nära Gula Floden så en total miljökatastrof kommer snart.
Riktigt läskig hantering

Jag tänker i alla fall undvika NEO-högtalare så länge detta håller på... Ganska lätt att bära några kilo extra om man vet att tusentals kineser kanske överlever istället...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av hitman »

Ajdå! Mycket att tänka på om man vill ha planeten kvar...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Och hur tror du vanliga traditionella Alnico pickuper och högtalare tillverkas...?
ALNICO = Speciellt den sista stavelsen CO = Cobolt. 63 % av världens koboltbrytning sker i Demokratiska Republiken Kongo. Behöver jag säga mer? Lithium-Ion batterier består till stor del av Cobolt, och bryts där av..tja, inte bara av några små barn.

Vi kommer att få problem om vi försöker att inte använda något sånt. Elbilar, Mobiltelefonr, Elsparkcyklar, el-batterier till vanliga cyklar, you name it.

Tänker fortsätta med mina neodynium pickuper och högtalare. Och glasögon. Hur man än vänder sig har man arslet bak. Den mesta elektroniken ö h t, motstånd, elektrolyter, etc görs enbart i Kina idag. Man kan köpa en mobil ifrån Taiwan bara för att protestera mot Kina, men till saken hör att allt smått inuti är tillverkat i Kina.

Försök undvik köpa någonting som inte har något Kinesiskt inuti sig. Som inte är tvivelaktigt tillverkat, processat. Din dator t ex. Dom flesta orsakerna till att neodynium blev billigare är naturligtvis olaglig, och oövervakad tillverkning i Kina...

"The price of neodymium oxide fell from $200/kg in 2011 to $40 in 2015, largely due to illegal production in China which circumvented government restrictions"


https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium

Har dom bara följt government restrictions så ... får du betala rätt dyrt också, men det är nog då inget utsläpp, inte cancerframkallande i alla fall. Att barn jobbar i fabrikerna kan man aldrig kolla, och hoppas på att Kinesiska myndigheter INTE ser mellan fingrarna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

F ö undviker jag NEO högtalare i alla fall. Enbart p g a ljudet. Inte pickuper...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Men om vi inte ställer krav blir det aldrig nån ändring.
Man skall inte låta bli att ställa krav på det ena för att det andra minsann också är dåligt. Whataboutism leder till att inget händer.
Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

fieldflower skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Men om vi inte ställer krav blir det aldrig nån ändring.
Man skall inte låta bli att ställa krav på det ena för att det andra minsann också är dåligt. Whataboutism leder till att inget händer.
Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Precis! Om det är lika illa med vanliga magneter (de flesta är väl inte Alnico?) Oavsett så skall vi ju såklart ställa krav på dem också. Jag tänkte skriva till Eminence och fråga vad de vet om ursprunget på sina metaller.

Produktionen av neodymium är väl inte direkt olaglig utan sköts av statliga gruvbolag som överses av Kinesiska myndigheter som hävdar att de har åtgärdat de värsta miljöproblemen vilket såklart inte stämmer, men de har full koll på vad som händer. Hur som helst är det fullständigt vidrigt och vi måste göra något.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av strummer »

fieldflower skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Men om vi inte ställer krav blir det aldrig nån ändring.
Man skall inte låta bli att ställa krav på det ena för att det andra minsann också är dåligt. Whataboutism leder till att inget händer.
Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Kloka ord!
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Om man inte köper neodynium ställer man väl inga krav? Man bara helt enkelt inte köper det. Jag köper inte neo högtalare för ljudets skull. Jag köper inte neo helt enkelt. Om man köper en bas med neo-pickuper och byter ut dom till "vanliga" p g a geopolitiska, miljövänliga skäl så är ju ändå skadan redan skedd, eller om du köper begagnat?

Om man tror man ställer krav på att det tillverkas "fair trade" miljövänligt, och barnarbetarvänligt (!?) genom att sluta köpa något alls, även Alnico, så är man fel ute. Det är samma sak om du slutar spela elelr köpa rosewood halsar eftersom de är utrotningshotade, och sönderskövlade skogar, och tror att något händer bara för att du slutar köpa rosewood, neodynium, eller alnico. Eller inte köper det förrän det "händer något". Sådana fjantmarkeringar har aldrig lett till att någon förbättrat sig vad jag vet. De lägger helt enkelt ner tillverkningen. Tänk flyg. Om ingen flyger längre, dvs inte köper biljetter p g a miljöpåverkan, så satsas det INTE på miljövänliga flygplan, utan flyget läggs helt enkelt ner, eftersom ingen åker flyg längre. Först då ser vi resultat i global uppvärmning och liknande.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Ja, precis.
Om efterfrågan går ned så behöver inte tillgången finnas.
Enkelt.

Men det behöver ju inte stanna vid att bara sluta köpa heller, även om det är en effektiv metod...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: fre 08 nov 2019, 21:19 Om man inte köper neodynium ställer man väl inga krav? Man bara helt enkelt inte köper det. Jag köper inte neo högtalare för ljudets skull. Jag köper inte neo helt enkelt. Om man köper en bas med neo-pickuper och byter ut dom till "vanliga" p g a geopolitiska, miljövänliga skäl så är ju ändå skadan redan skedd, eller om du köper begagnat?

Om man tror man ställer krav på att det tillverkas "fair trade" miljövänligt, och barnarbetarvänligt (!?) genom att sluta köpa något alls, även Alnico, så är man fel ute. Det är samma sak om du slutar spela elelr köpa rosewood halsar eftersom de är utrotningshotade, och sönderskövlade skogar, och tror att något händer bara för att du slutar köpa rosewood, neodynium, eller alnico. Eller inte köper det förrän det "händer något". Sådana fjantmarkeringar har aldrig lett till att någon förbättrat sig vad jag vet. De lägger helt enkelt ner tillverkningen. Tänk flyg. Om ingen flyger längre, dvs inte köper biljetter p g a miljöpåverkan, så satsas det INTE på miljövänliga flygplan, utan flyget läggs helt enkelt ner, eftersom ingen åker flyg längre. Först då ser vi resultat i global uppvärmning och liknande.
Jag förstår inte ditt resonemang. Du tycker inte att man skall göra något? Du menar att man aldrig skall undvika produkter av etiska skäl? Jag försöker stödja det jag tror på när jag konsumerar. Ibland blir det skit och ibland orkar jag inte bry mig och ibland är jag skenhelig och inkonsekvent, men jag tror ändå på att göra skillnad med efterfrågan. Du säger att det inte gör någon nytta för då lägger de bara ner tillverkningen, jamen kanon! -eller så kanske de anpassar produktionen till mer miljövänliga metoder. Alternativet blir ju att "det är ingen ide att jag väljer något miljövänligt för det gör ändå ingen skillnad" -hur kan det vara bättre? Sedan kan man ju påverka på andra sätt också, genom påtryckningar på andra sätt. Hur tycker du att vi skall styra produktionen till mer miljöhänsyn?
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av blackparkas »

Jag antar att han tycker att man inte ska köpa något alls.

Vad man än köper så är det ju dåligt ur någon synvinkel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev: lör 09 nov 2019, 02:51 Jag förstår inte ditt resonemang. Du tycker inte att man skall göra något? Du menar att man aldrig skall undvika produkter av etiska skäl? Jag försöker stödja det jag tror på när jag konsumerar. Ibland blir det skit och ibland orkar jag inte bry mig och ibland är jag skenhelig och inkonsekvent, men jag tror ändå på att göra skillnad med efterfrågan.
Får se hur längre forumets "time out" regler håller nu denna gången. Förra gången svarade jag så längre, och den tyckte att jag inte varit inloggad på 15 minuter. Det är väldigt enkelt och istället för att orera här länkar jag till annat:

https://www.svd.se/storre-miljobov-an-f ... ar-problem

https://www.svtplay.se/video/23019070/s ... ga-baksida

och folk har ändå flygskam. Du kan väl inte gå runt naken iheller?Jo du kan om du vill men du gör det nog inte så länge. Du åker in på hispan eller nått. Ok nästa sak:

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilar-tar-pa-miljon

https://www.di.se/brandstudio/vattenfal ... gentligen/

Och folk vill köra runt i sina Tesla och tycker dom kör miljövänligt. Jag slänger in denna som en tänkare då åt er:

Bild

Neodymium, högtalare är piss i missisippi, och märks inte ö h t, om alla skulle sluta köpa neodymiumhögtalar. Nu kommer det alternativet som miljöbilister-ivrare aldrig tänker på:

Att inte köpa en bil alls.

Vilket är det enda alternativet. Om vi nu håller oss till baslådor med allehande högtalare så:

Att du inte spelar bas alls. Elektriskt. Det finns ännu mer neodymium i elektriska motorer, hårddiskar, bilar, så att den sammanlagda mängden neo vida överstiger det du "sparar" eller tjänar in om du undviker att köpa Neohögtalare. Du måste då handla något istället för neo, och det är oftare än inte olika AlNiCo legeringar, men vad du än säger så är det metall som bryts någonstans. Glasögonfärg, laser-linser innehåller ofta neodymium, och jag vet inte hur du skall klara dig med alternativ.

Om du skall göra skillnad på det området får du nog jaga tag i alla övriga prylar du använder, köksmaskiner, tv-apparater och hårdiskar, och lägger du samman alla dessa magneter i en hög, kommer de att överstiga vilken neohögtalare som helst. Skall du göra samma koll på alternativen till neohögtalare så hittar du ungefär lika stora syndare där. Du måste sluta spela elektriskt ö h t. Man tror bara att man gör någon skillnad på neodymium, men det gör du inte. Dvs du tror att du är etisk bara du ersätter neo med ngt annat som du tror är oetiskt/etiskt framställt. Dvs hycklande fjantmarkeringar.

Om du hade varit någon minister i EU och - likt Trumps USA - infört en massa tullar och avgifter för neodymium och andra magnetiska material och metaller, lithium, kobolt tillverkade i Kina, etc så kanske det kunde ha hänt något i långa loppet. Även för alternativen till neodymium.

- - - - - -

Jag hade en kompis som frågade mig om man kan undvika att köpa ngt från Kina ö h t. Mobiler, etc. All elektronik görs i Kina idag så det är mer eller mindre dödfött, och oförenligt med ändamålet du vill uppnå. Det enda som gäller då är att inte köpa något alls.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev: tor 07 nov 2019, 00:58 Neodym utvinns uteslutande i Kina och radioaktiva biprodukter som följer med upp vid utvinningen spolas ut i stora dammar som ödelägger stora områden i Kina och hela samhällen får Cancer på kuppen.
I stort sett menar jag så här. Varför tror du att Neodymiumutvinning i Kina är det enda som ger hela samhällen cancer på kuppen?

Bild

https://edition.cnn.com/2015/12/07/asia ... index.html

https://www.chinadaily.com.cn/china/201 ... 973373.htm
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av bjelkeman »

Hånken skrev: tor 07 nov 2019, 18:32 Lithium-Ion batterier består till stor del av Cobolt
Det är viktigt att fundera på hur vi drar ner på miljöpåverkan av vårat samhälle. Men när vi gör det så behöver vi hållas oss till data och fakta. Annars lägger vi ner arbete på fel sak och får inte den effekt vi söker.

Batterier för elbilar är inte till stor del kobolt. Det finns kobolt i dem men mycket mer av andra metaller.

67EEF363-6B93-49CD-9B19-65ABF5323B81.jpeg
67EEF363-6B93-49CD-9B19-65ABF5323B81.jpeg (570.1 KiB) Visad 6991 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av bjelkeman »

Hånken skrev: sön 10 nov 2019, 13:59 https://www.di.se/brandstudio/vattenfal ... gentligen/

Och folk vill köra runt i sina Tesla och tycker dom kör miljövänligt.
Den artikeln sa bland annat:
En undersökning från Trondheims tekniska universitet visar att elbilar är ett bättre alternativ än bilar med förbränningsmotor så länge du inte använder enbart kolkraft i alla led av bilens livscykel.

Förutom att minska koldioxidutsläppen har elbilar en annan stor fördel och det är den lokala miljön vilket är en allt viktigare fråga för städer.
Det är stora förändringar på gång. Om man vill få lite framförhållning så är det intressant att lyssna på vad Tony Seba säger.

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: sön 10 nov 2019, 18:47
GNUlars skrev: tor 07 nov 2019, 00:58 Neodym utvinns uteslutande i Kina och radioaktiva biprodukter som följer med upp vid utvinningen spolas ut i stora dammar som ödelägger stora områden i Kina och hela samhällen får Cancer på kuppen.
I stort sett menar jag så här. Varför tror du att Neodymiumutvinning i Kina är det enda som ger hela samhällen cancer på kuppen?
Alltså, du lägger orden i munnen på mig. Jag har inte sagt att jag tror att Neo-utvinning är det enda som ger cancer. Jag bara sade att det ger HELA samhällen cancer. Inte att det är lite farligt och dåligt på lång sikt. ALLA får cancer (men bara några hundra bönder, så det är lätt att tysta ner). Men strunt samma i detaljfrågor....

Jag begriper inte vad du är ute efter. Jag förstår inte om du vill att man ska ta hänsyn till miljön eller om man ska skita i det. Jag tycker att man ska försöka köpa det som är hållbart efter bästa förmåga. Du verkar vara mest intresserad av att tala om att det inte är någon ide att göra något alls.... Jag är helt med på att man ska gå till handling där det har störst betydelse, det är väl självklart! Men det du kallar fjantmarkeringar gör också nytta om miljoner människor gör det, men visst, ofta är andra åtgärder mer effektiva. Hur vi INTE ska göra (för att det bara gör minimal skillnad) är föga intressant. Hur vi kan göra ännu mer är däremot mycket intressant.
Du svarade inte på min enda fråga: Hur tycker du att vi skall styra produktionen till mer miljöhänsyn?
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: sön 10 nov 2019, 13:59
GNUlars skrev: lör 09 nov 2019, 02:51 Jag förstår inte ditt resonemang. Du tycker inte att man skall göra något? Du menar att man aldrig skall undvika produkter av etiska skäl? Jag försöker stödja det jag tror på när jag konsumerar. Ibland blir det skit och ibland orkar jag inte bry mig och ibland är jag skenhelig och inkonsekvent, men jag tror ändå på att göra skillnad med efterfrågan.
Får se hur längre forumets "time out" regler håller nu denna gången. Förra gången svarade jag så längre, och den tyckte att jag inte varit inloggad på 15 minuter. Det är väldigt enkelt och istället för att orera här länkar jag till annat:

https://www.svd.se/storre-miljobov-an-f ... ar-problem

https://www.svtplay.se/video/23019070/s ... ga-baksida

och folk har ändå flygskam. Du kan väl inte gå runt naken iheller?Jo du kan om du vill men du gör det nog inte så länge. Du åker in på hispan eller nått. Ok nästa sak:

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilar-tar-pa-miljon

https://www.di.se/brandstudio/vattenfal ... gentligen/

Och folk vill köra runt i sina Tesla och tycker dom kör miljövänligt. Jag slänger in denna som en tänkare då åt er:

Bild

Neodymium, högtalare är piss i missisippi, och märks inte ö h t, om alla skulle sluta köpa neodymiumhögtalar. Nu kommer det alternativet som miljöbilister-ivrare aldrig tänker på:

Att inte köpa en bil alls.

Vilket är det enda alternativet. Om vi nu håller oss till baslådor med allehande högtalare så:

Att du inte spelar bas alls. Elektriskt. Det finns ännu mer neodymium i elektriska motorer, hårddiskar, bilar, så att den sammanlagda mängden neo vida överstiger det du "sparar" eller tjänar in om du undviker att köpa Neohögtalare. Du måste då handla något istället för neo, och det är oftare än inte olika AlNiCo legeringar, men vad du än säger så är det metall som bryts någonstans. Glasögonfärg, laser-linser innehåller ofta neodymium, och jag vet inte hur du skall klara dig med alternativ.

Om du skall göra skillnad på det området får du nog jaga tag i alla övriga prylar du använder, köksmaskiner, tv-apparater och hårdiskar, och lägger du samman alla dessa magneter i en hög, kommer de att överstiga vilken neohögtalare som helst. Skall du göra samma koll på alternativen till neohögtalare så hittar du ungefär lika stora syndare där. Du måste sluta spela elektriskt ö h t. Man tror bara att man gör någon skillnad på neodymium, men det gör du inte. Dvs du tror att du är etisk bara du ersätter neo med ngt annat som du tror är oetiskt/etiskt framställt. Dvs hycklande fjantmarkeringar.

Om du hade varit någon minister i EU och - likt Trumps USA - infört en massa tullar och avgifter för neodymium och andra magnetiska material och metaller, lithium, kobolt tillverkade i Kina, etc så kanske det kunde ha hänt något i långa loppet. Även för alternativen till neodymium.

- - - - - -

Jag hade en kompis som frågade mig om man kan undvika att köpa ngt från Kina ö h t. Mobiler, etc. All elektronik görs i Kina idag så det är mer eller mindre dödfött, och oförenligt med ändamålet du vill uppnå. Det enda som gäller då är att inte köpa något alls.
Du är så sjukt dåligt påläst att jag inte finner det mödan värt att svara på dina löjeväckande icke-argument, utan nöjer mig med att konstatera att det är dags för mig att leta upp knappen som gör att jag slipper se dina usla inlägg.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

bjelkeman skrev: mån 11 nov 2019, 01:06 Batterier för elbilar är inte till stor del kobolt. Det finns kobolt i dem men mycket mer av andra metaller...
... som tillverkas/utvinns rättvist, etiskt, och bara på ett visst ställe på jorden? Är det frågan om. Det viktiga är väl att det lilla som finns kommer exklusivt ifrån ett land, och t o m ett ställe inom ett land? Vi hade Kina som exklusivt utvann Neodymium.

F ö vet jag bara - faktiskt - 2 st saker som jag helt säkert vet innehåller neodymium. Det är just pickuper och högtalare. Om man köper vilken annan pryl som helst står det nog inte så noga i innehållsförteckningen. Datorer med hårddisk? Knappast.

Batterier för elbilar? Näh men lithium-ion batterier. Nedanstående är inget jag fått för mig "out of of the blue" :

Citerat från:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

"The most expensive metal involved in the construction of the cell is cobalt, much of which is mined in Congo (see also Mining industry of the Democratic Republic of the Congo). The manufacturing processes of nickel and cobalt, and the solvent, present potential environmental and health hazards.The extraction of lithium may have an impact on the environment due to water pollution."


https://www.epa.gov/saferchoice/partner ... technology

"The study showed that the batteries that use cathodes with nickel and cobalt, as well as solvent-based electrode processing, have the highest potential for environmental impacts. These impacts include resource depletion, global warming, ecological toxicity, and human health impacts. The largest contributing processes include those associated with the production, processing, and use of cobalt and nickel metal compounds, which may cause adverse respiratory, pulmonary, and neurological effects in those exposed."

Säger bara : Lycka till med att hitta ngt alternativ.

Keramiska högtalare (Strontium Ferrite) finns ju alltid förståss ... ;-) Googla på vilket land som producerar mest strontium då... yes... (drum roll) : KINAAA!!!!!

:o
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Jag själv erkänner skämmigt att jag slutat använda aktiv elektronik, och har tvingats tacka nej, och säga farväl till EMG aktiva pickuper. Några pedaler som använder batterier har jag inte. Trots att jag drev EMG med 2 st 9v lithium batterier, som höll i 9 år innan jag behövde byta dom. ENBART p g a miljön. Nu är det bara brandvarnaren i taket som tvingas ha ett lithium 9 v batteri.

Anledningen till pickupbytet till att gå till passivt är att det finns alternativ, att MINSKA användningen. Emellertid så lär de keramiska, alnico pickuperna hålla avsevärt längre än ngt 9 v batteri, lithium eller inte. F ö är de 9 v batterierna bara lithium, och inte lithium-ion dvs inte laddningsbara. Fördelen med dom var att man INTE skulle lämna dom till återvinningen tillsammans med övriga kvicksilverbatterier, och alkaliska. De bryts faktiskt ner i "naturen", s a s, dvs de skall/kan slängas i vanliga metallåtervinningen med aluminiumburkar och sånt. De skall inte slängas med vanligt brännbart material.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev: mån 11 nov 2019, 13:49 Du svarade inte på min enda fråga: Hur tycker du att vi skall styra produktionen till mer miljöhänsyn?
Genom att hitta alternativ till de lika illa alternativ som erbjuds. Att inte köra med neo, det hjälper inte ett endaste vitten att köra på Alnico, Keramiska istället. Det finns vad jag vet inget än så länge. Om du nu inte hittar några alternativ, eller helt skall styra produktionen till både miljöhänsyn, och arbetsmiljöhänsyn, skall du - kan du - bara helt enkelt sluta spela på någon elektrisk pryl överhuvudtaget, och sedan sluta köpa alla andra produkter som du vet innehåller någon process som är miljöfarligt - eller miljöhänsynslös - längre "nedströms" eller "upströms". På tal om uppströms och nedströms...

Det du (vi alla) håller på med nu, är ungefär så här, något tillyxat, och grovt, men i stort sett:

https://9gag.com/gag/aWEBqA4?ref=ios&fb ... b081H0A0ac
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Tipps från Pripps 1961:
Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Hur menar du att man ställer krav på att bägge bättras genom att enbart sluta köpa Neodymium-högtalare ?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: mån 11 nov 2019, 21:33
fieldflower skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Hur menar du att man ställer krav på att bägge bättras genom att enbart sluta köpa Neodymium-högtalare ?
Har jag väl inte sagt?
Och krav ställs inte enbart genom att inte köpa saker, man kan hitta många vägar.

Men det viktigaste är att inte hamna i det du verkat hamna i - skita i det för att annat också är dåligt.
Nu ska vi bota cancer! Varför det, folk svälter faktiskt!
Svälten skall bekämpas! Vafan, skiter du i ozonlagret???
Miljön är viktig! Spelar väl ingen roll så länge det är krig i världen?

Gör nåt! Finn områden du brinner för och gör nåt!
Rösta med dina pengar. Rösta med din röst. Rösta med dina fötter.
Men inse att det finns många områden och att alla andra, som kanske brinner för andra saker, också gör sin nytta.

Så gör nåt, och låt andra göra nåt utan att klanka ned på det.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: mån 11 nov 2019, 21:33
fieldflower skrev: tor 07 nov 2019, 19:14 Man skall ställa krav på att bägge bättras.
Hur menar du att man ställer krav på att bägge bättras genom att enbart sluta köpa Neodymium-högtalare ?
Men han skriver ju att bägge skall bättras, inte bara neo...

Bäste herr Hånken!
NU äntligen har jag förstått att du vill vara miljövänlig och tycker att det är viktigt. Efter alla dessa inlägg. Du är väldigt upptagen med att tala om vad som inte är någon ide att göra, så man tror att du inte bryr dig om miljön....
Du säger att det är fjantmarkeringar med många miljöinsatser (som du säkert har helt rätt i...) tror jag att det motverkar vårt syfte att bli mer miljövänliga. Dina konstruktiva tips om vad man bör/kan göra istället är mycket bättre.
Det kanske är lika meningslöst att säga till folk att de ska låta bli att spela elbas utan satsa på akustiskt istället, det kommer ytterst få att göra... Alla vet ju att det är mer miljövänligt utan alla bilar, datorer, telefoner, importerade skitprodukter mm...
Det är ju jättebra att vi pratar om batterier och deras användning i våra musikgrejer där det sällan är nödvändigt egentligen. Vi kanske också kan vara eniga om att det är bra att hålla sig till begagnade högtalare istället för att köpa nya med tvivelaktiga metaller i.
Det verkar väl till slut vara så att vi vill ungefär samma sak, bli mer miljövänliga. Neo eller inte, jag skall försöka hålla mig från att köpa nya högtalarelement...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Här är en vuxen i rummet äntligen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... TdEVsP0FxY

Det är inte neodymium som är problemet. Kina är problemet. Om bara det tillverkas elektriska komponenter i Kina, var skall vi köpa dom då ifrån, vad finns det för alternativ?
Skriv svar