Trace dåliga rykte..

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Trace dåliga rykte..

Inlägg av Bullen »

Kan man undra vad det grundar sig i? Repar med ett band som har en tracecombo stående i sin lokal. Helt makalöst låter det, sjuk punch och rejält med bottentryck. Har även repat på en lånad tracetopp för många år sen som lätt hur gött som helst. Ändå verkar typ ingen spela på det. Är det ocreddigt eller vad är grejen? Har jag haft tur och testat rätt grejer? Är mina ljudpreferenser åt helvete udda? Frågar åt en kompis.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av mrbaloo »

Jag undrar också samma sak. Dock har jag aldrig spelat på Trace. Däremot är ju nya lilla Elf lite i ropet. Men det verkar vara mer för att den är liten än att säkert låter bra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av RexHunter »

Hade i flera år en stack med AH250? o 2 st 115 lådor. Den spelade starkt men jag fick aldrig riktigt till det ljud jag ville ha. Dessutom blev det ofta brum när jag lineade till pa systemen. Vid några tillfällen har jag stött på deras 410 Combo som backline. Den lät däremot (som jag minns det) svinbra...
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av AlbinH »

"The fickle finger of the public.."
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Danne »

Jag tycker att det är härligt när någon hittar utrustning som funkar bra. Om Trace Elliot har dåligt rykte så kan jag, en och annan gång, hjälpt till med detta. Anledningen är för min del, att under 90-talet var det helt tvärtom. Trace var det man skulle ha och jag blev utsatt för märket gång efter gång. Det spelade ingen roll om det var hela riggar eller topp/försteg/slutsteg/högtalare jag blev utsatt för som backline så lät det aldrig annat än torrt och tråkigt. Gick inte att ratta bort på något sätt. Jag kände mig som ett miffo eftersom de var så populära. Frågan är var alla Trace-förespråkare från den tiden har tagit vägen? Jag har dock aldrig spelat genom en Trace-kombo någon gång så den kanske är helt enkelt grym, men jag är skeptisk och kommer nog tyvärr alltid vara skeptisk, miffo som jag är. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Roger Hedin »

En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Jag har ägt en liten 130 Watts kombo som lät mycket, mycket bra. Även en stor AH1000-12 topp. Den vägde lika mycket som min Super Bassman, trots att den inte innehöll rör annat än i försteget. När man slog igång den startade den alltid i default-läget, dvs. Trace Elliots smiley face. Man fick stänga av det för att slippa det. Det var för mycket bök att använda den, trots att den gick att skruva till bra ljud. Däremot hade den en patch bay värdig en större studio, för att koppla in effekter. T.ex. stereochorus på höga registret och envelope på det låga. Det var så många möjligheter att man drunknade...
Bild
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 20 nov 2019, 11:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
unterninja
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 21:24
Ort: Stockholm

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av unterninja »

Det känns som om deras rörtoppar inte är särskilt väl kända, detta är den troligen ovanligaste av dem men den är helt fantastisk. VA 350 (med 300-350 watt), samt GP11 försteg.
Jag tror de hade haft bättre rykte om deras rörisar varit vanligare

Bild
Fender J -72
Rick -64
Rick -67
---
Sunn 300T
Sunn Model T
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av mrbaloo »


Roger Hedin skrev:En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Ajdå, och jag som är så nöjd med min (rätt nya) snygga Markbass Traveller 102P med gula koner...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av bas »

Motreaktion på hypen som var ett tag, kanske? Det går från att alla ska ha det till att ingen ska ha det. Som alla andra trender.

Har iofs nog aldrig hört någon snacka illa om deras stärkare, mest högtalarna. Där har jag själv inget att säga.

Jag hade dock en 300-wattstopp i ungdomen (AH300SM?), tyckte den lät svinbra och var byggd som en jäkla stridsvagn. Men hade svårt att släpa runt på topp och fyrtia så jag köpte en EBS-combo istället. (Varpå all botten försvann... men det var EBS man skulle ha då, så, trender. :-) )
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Lowlife »

Jag tycker TE är bra, deras 410-combo var ett jäkla kraftpaket. TE har lite egen ljudbild och på slutet 80 och början 90- talet var de det hetaste man kunde ha. Tvärt emot alla andra hävdar jag att deras högtalare är svinbra, lite tunga kanske, kör själv på 412 och 212. Kör också på deras rörpreamp som visst är en fender/alembicklon genom två Peavey 125W rörslutsteg och är helnöjd. Några problem har jag aldrig haft men vill minnas att deras senare monstermodeller hade lite trubbel med nätdelarna. Har också en 150W 210-combo med 2st 5-tumselement också samt GP12 preamp, den rostfria, helt ok men åt helvete för stor och tung som hemmastärkare så den ska säljas.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev: tis 19 nov 2019, 08:10
Roger Hedin skrev:En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Ajdå, och jag som är så nöjd med min (rätt nya) snygga Markbass Traveller 102P med gula koner...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag gillar saker med gula koner. :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev: tis 19 nov 2019, 08:10
Roger Hedin skrev:En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Ajdå, och jag som är så nöjd med min (rätt nya) snygga Markbass Traveller 102P med gula koner...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag gillar saker med gula koner. :nickar:
Och jag tycker till och med att Hartkes aluminiumkoner är coola.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev: ons 20 nov 2019, 08:32
Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev: tis 19 nov 2019, 08:10
Roger Hedin skrev:En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Ajdå, och jag som är så nöjd med min (rätt nya) snygga Markbass Traveller 102P med gula koner...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag gillar saker med gula koner. :nickar:
Och jag tycker till och med att Hartkes aluminiumkoner är coola.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Såna har jag haft också. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
LiggLågt
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 30 dec 2014, 19:16

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av LiggLågt »

Jag har en V4 helrörstopp från typ mitten av 90-talet. Den har jag kört genom en HK åttatia, som Roger nu äger. Det var aldrig nå problems och den lät makalöst. Skulle gärna komma över en matchande fyrtolva, men det är väl fet chans. Är det mest ljudet som folk har åsikter om eller har Trace haft nån dipp i kvalitetskontroll nån period som bidragit till taskigt rykte? Man måste väl säga att de försökt vara innovativa och gjort stärkare av de flesta varianter.
Jag gillar grönt!
Sonnemo P, Fender CS ’64 Jazz, Rick 4003, HenBev B4, Trace Elliot V4, Weber Mywatt 200, Orange TH200.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev: ons 20 nov 2019, 08:32
Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev: tis 19 nov 2019, 08:10
Roger Hedin skrev:En sak som är grön är lika ute som högtalare med blåa eller gula koner...
Ajdå, och jag som är så nöjd med min (rätt nya) snygga Markbass Traveller 102P med gula koner...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Jag gillar saker med gula koner. :nickar:
Och jag tycker till och med att Hartkes aluminiumkoner är coola.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Såna har jag haft också. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Och nu har jag också en Roland Micro Bass Cube RX med 4st vita koner. Är det politiskt korrekt? ;-)

För övrigt använder jag Cuben jättemycket hemma.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av hitman »

LiggLågt skrev: ons 20 nov 2019, 14:44 Jag har en V4 helrörstopp från typ mitten av 90-talet. Den har jag kört genom en HK åttatia, som Roger nu äger. Det var aldrig nå problems och den lät makalöst. Skulle gärna komma över en matchande fyrtolva, men det är väl fet chans. Är det mest ljudet som folk har åsikter om eller har Trace haft nån dipp i kvalitetskontroll nån period som bidragit till taskigt rykte? Man måste väl säga att de försökt vara innovativa och gjort stärkare av de flesta varianter.
Jag gillar grönt!
Trace var ju märket nästan alla drömde om på 1980-talet. Det fanns ju inte så många bra "moderna" stärkare på den tiden, så de hittade en ledig nish. Ljud-idealet många (som drömde om en karriär som jazzrock- och studiomusiker) var på jakt efter var high-tech, klar ton med mycket mycket diskant till slappingen.

Sedan gick vi mot slutet av årtusendet, som en stor fårflock, tillbaka mot lite mer gammalt ljud. Det dök också upp fler konkurrenter i genren "rent transistorljud", t.ex. EBS.

Till förfallet bidrog också att Trace tyvärr slarvade rätt rejält med kvaliteten mot slutet. Jag hade ett tag deras dyraste topp SMX12, med rör i försteget, biamp och dubbel-kompressor. Gillade ljudet, men den pajade för mig under ett gig. Visserligen fixade IT-killarna på mitt jobb den, reservdelen (transistor?) kostade en krona på MicrKit, men jag tappade sugen efter det.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av bazzilla »

Trender kommer trender går, Trace var innovativa och heta på 90 talet, trenden gick mot vitnage och Trace var inte vintage så ut i kylan. Både Trace och ampeg har trots många försök inte lyckats på gitarr sidan där de stora volymerna finns. Men det är inget fel på Trace så strunta i ryktet, de dåliga exemplaren är nog utsorterade vid det här laget. I dag får man grymt mycket starkare för pengarna.

Roger, den baksidan har väll bara de mest viktiga kontakterna, det går väll inte att klara sig med mindre 😉
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av hitman »

bazzilla skrev: lör 23 nov 2019, 21:18 Trender kommer trender går, Trace var innovativa och heta på 90 talet, trenden gick mot vitnage och Trace var inte vintage så ut i kylan. Både Trace och ampeg har trots många försök inte lyckats på gitarr sidan där de stora volymerna finns. Men det är inget fel på Trace så strunta i ryktet, de dåliga exemplaren är nog utsorterade vid det här laget. I dag får man grymt mycket starkare för pengarna.

Roger, den baksidan har väll bara de mest viktiga kontakterna, det går väll inte att klara sig med mindre 😉
En bra synpunkt, eventuella kall-lödnigar torde redan ha gett sig till känna vid det här laget.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av Hellish »

Har ägt några Tracelådor genom åren. Skulle mer än gärna ha en av deras 4x12lådor igen. Lättdrivna, bra tryck och schysst ljud.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trace dåliga rykte..

Inlägg av hitman »

Hellish skrev: tor 19 dec 2019, 22:08 Har ägt några Tracelådor genom åren. Skulle mer än gärna ha en av deras 4x12lådor igen. Lättdrivna, bra tryck och schysst ljud.
Musikshopen i Västerås har en "ny" 4x12 som står sedan många år. De vill ha mycket betalt för den, men ge dom ett vettigt bud å se om de veknar.
Skriv svar